background

Бібліокіно «Читали. Дивилися. Радимо!». Частина 1

Пізнавально-розважальний захід для дітей-учнів 6 – 8 класів

Черкаси, 2015

Автор: Міщенко О.М.

ЧИТАТИ ДАЛІ

Методичні поради щодо відзначення Дня захисника України.

Черкаси, 2016.

Укладач Н.І. Червоняща.

Видання містить методичні поради з організації у дитячих бібліотеках Черкащини роботи щодо відзначення Дня захисника України, сценарій проведення вечора пам’яті для читачів-учнів 7-9 класів «Уклін – живим, загиблим – слава!» (додаток № 1), список літератури, яка може бути використана при підготовці заходів про козацтво (додаток № 2) та історичну довідку про УПА (додаток № 3).

ЧИТАТИ ДАЛІ

 

Сценарій заходу для 7-9 класів

Мандруючий лист :

«Я дякую тобі, Шевченку!»

(до 200-річчя з дня народження Т.Г. Шевченка)

Міська центральна дитяча бібліотека м. Умань

(Сценарій лауреата обласного заочного літературно-мистецького конкурсу «З любов’ю до Кобзаря!» серед бібліотек області для дітей. Окремо відзначений за найкращий сценарій тематичного заходу оригінальної форми).

    За 10 днів до початку заходу бібліотека розміщує об’яву (додаток №1) у школах міста, у блозі бібліотеки, в місті та у вікні самої бібліотеки.

    У призначений час ті діти, які відгукнулися на об’яву та завітали до бібліотеки, отримують більш детальну інформацію від бібліотекаря про мету заходу, стиль його проведення, знайомляться зі змістом мандруючого листа (лист-додаток №4).

    Потім діти за допомогою працівника бібліотеки формують мобільний загін; обговорюють деталі того, як все буде відбуватися; беруть участь в оформленні супровідних матеріалів (рекламний постер - додаток №2; подарунковий флаєр - додаток №3) за допомогою можливостей Інтернет-центру бібліотеки; призначають день та час проведення заходу.

    Захід відбувається у центральному парку міста. Діти, тримаючи постер , підходять до випадкових перехожих, вітаються, розповідають про мету акції та пропонують залишити у мандруючому листі свій запис – звернення до Т.Г. Шевченка, вітання або подяку (за особистим бажанням) ,вказавши своє ім’я та вік. Кожен з тих, хто залишив свій запис у листі, отримали подарунковий флаєр.

    Після завершення акції всі повертаються до бібліотеки, підводять підсумки і наступного дня виступають по місцевому радіо або на телебаченні (текст виступу – додаток №5).

    Мандруючий лист залишається в бібліотеці на книжковій виставці, яка присвячена поету-ювіляру.

ДОДАТОК №1

ДОДАТОК №2

ДОДАТОК №3

ДОДАТОК №4

ДОДАТОК №5

«Ти з нами, Тарасе!»

Літературний батл між двома командами: членами жіночого клубу «Розрада» та дитячого клубу «Писаночка»

(Сценарій лауреата обласного заочного літературно-мистецького конкурсу «З любов’ю до Кобзаря!» серед бібліотек області для дітей Коробівської СБФ Золотоніської РЦБС.

Переможець у номінації «Кращий освітньо-ігровий захід»)

Літературний батл проводиться в сільській бібліотеці. У бібліотеці розміщена виставка-експозиція, присвячена Т. Шевченку «Великий син великого народу», та виставка вишитих портретів Т.Г. Шевченка, створених жителями села.

У літературному батлі змагалися дві команди представники клубів: від «Писаночки» - команда «Кобзарята», а від «Розради» - команда «Червона калина».

Готуючись до змагання, учасники згадали життєвий і творчий шлях Т. Шевченка.

Кожна команда готувала домашнє завдання – художнє читання поетичного твору, який не входить до шкільної програми.

До складу журі входить: вчитель української мови та літератури, шкільний бібліотекар, завідувач СБК.

Ведуча: 9 березня український народ відзначатиме 200-річницю від дня народження видатного сина України Тараса Григоровича Шевченка. А 10 березня – день смерті поета. Здається, і не жив: сьогодні народився, щоб завтра померти, але між цими двома датами – 47 років, таких невимовно важких років для людини і таких коротких для генія.

Біографія Шевченка відома всім, але не перестає вражати: онук гайдамаки, народився в сім’ї кріпака, лише в 24 роки здобув «вольницю». А в 47 років – вже академік. І поміж ними – 10 років пісків, солдатської муштри і нудьги за рідним краєм, 13 літ каторжної праці з постійною загрозою арешту – ось головні етапи трагічної долі.

Давайте вдумаємося: людина, яку підлітком відірвали від родини, від рідної землі, від української мови, людина, яка в дитинстві отримала лише освіту в дяка-п’яниці, своєю титанічною працею і величезним талантом досягла найбільших висот у літературі, стала основоположником нової літературної мови. Світ знає його як видатного живописця, неординарного музику, шанує його і як письменника-філософа і просвітителя.

За давнім українським звичаєм, у Шевченківські дні до Тарасової могили кладуть вінки, квіти. Нехай наш сьогоднішній літературний батл буде своєрідною стрічкою у вінок шани й пам’яті поета.

Ведуча: (представлення журі)

Пропоную представникам наших клубів «Писаночка» і «Розрада» командам «Кобзарята» та «Червона калина» зайняти свої місця.

Розпочнемо І тур . Кожна команда представляє себе. На виступ відводиться до 5 хвилин. Оцінка – 5 балів.

(Капітан команди представляє емблему команди. Члени команди разом проголошують привітання).

Привітання команд:

«Кобзарята»:

Ми живемо у тому краї,

Де Дніпро води розливає.

Тараса мудрого ми діти,

І нам, нащадкам, лиш радіти,

Що сяє всім, немов зоря,

Пророче слово Кобзаря.

 

«Червона калина»:

В Коробівці пісня лине,

До неба злітає,

І «Червона калина»

Всіх друзів скликає

Запрошує всіх на свято,

Згадає Шевченка,

І всі будем добре знати,

Що слово його не вмирає,

Й дивовижну силу має.

Ведуча:

ІІ тур називається «Дерево життя». Перед кожною командою ви бачите листочки з дерева, – в однієї команди зеленого кольору, в другої – жовтого. На столі знаходиться «дерево життя Т. Шевченка».

Я буду називати по черзі кожній команді запитання про певний період з життя Кобзаря або якийсь факт з його біографії, а вам потрібно знайти листочок з вірною відповіддю і прикріпити його на «дерево життя»

Переможе та команда, у якої буде більше листочків із правильними відповідями.

Запитання:

1. У якому році народився Т. Г. Шевченка? (1814)

2. Скільки років прожив Шевченко? (47)

3. У якому році Т. Шевченка викупили з кріпацтва? (1838)

4. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840)

5. Яким псевдонімом підписував свої твори Шевченко? (Дармограй)

6. Як звали маму поета? (Катерина)

7. Дівоче прізвище матері поета? (Бойко)

8. У якому році помер Шевченко? (1861)

9. Місто в Росії, де жив і вчився Шевченко? (Петербург)

10.Як називається перша збірка творів Шевченка? («Кобзар»)

11.Хто навчив грамоти майбутнього поета? (дяк)

12.Скільки всього дітей було в сім’ї Григорія Шевченка? (6)

13.Хто був першим вчителем малювання? (майстер Ширяєв)

14. Що продали друзі Шевченка, щоб викупити його з кріпацтва? (картину)

15.Скільки років перебував Шевченко в засланні? ( 10)

16. Яку книжку для навчання грамоти дітей створив Шевченко? («Буквар»)

17. Що означає ім’я Тарас у перекладі з грецької? (Бунтівник)

18.Яке ім’я було дорогим для Шевченка, бо так звали матір та сестру? (Катерина)

19.Назвіть прізвище художника, який першим помітив у Шевченка талант живописця? (Сошенко)

20.У якому селі народився Кобзар? ( с. Моринці)

21.Село, у якому провів дитинство Кобзар? (с. Кирилівка)

22.У якому році Т.Г. Шевченку присвоєно звання академіка? (1860)

23. У якому місті помер поет? (Петербурзі)

Ведуча: Т. Шевченко відомий у світі, в першу чергу, як митець слова, але він здобув славу і як художник. У його творчості поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Природа щедро наділила кріпацького сина талантом художника і поета, які ніколи не зраджували йому, навіть у години тяжкої неволі. Для Шевченка живопис став потребою, вираженням його творчого духу, він приносив йому розраду в гіркі хвилини його життя. Мистецька спадщина Шевченка складається з безлічі робіт, виконаних у жанрах портрета, пейзажу, у техніці акварелі, масляного живопису, сепії, офорту, графіки. Зараз його роботи, крім мистецького, естетичного, мають ще й історичне та етнографічне значення.

Прекрасно виконані малюнки окреслюють художні смаки та прагнення Шевченка, і є немовби паралеллю до його вірші, служать ілюстрацією до життя поета.

І зараз ми проведемо з вами «Конкурс художників», у якому вам потрібно проілюструвати поетичний твір Шевченка.

Капітани команди обирають конверти з уривками творів, один представник команди малює на ватмані ілюстрацію до твору, а решта команди за ілюстрацією відгадують, який це твір. На малюнок відводиться 5 хвилин.

(Команді «Кобзарята» – уривок з «Мені тринадцятий минало»; а «Червоній калині» – уривок «Тополі»).

Доки учасники виконують малюнки, ми прослухаємо пісню «Зоре моя вечірня…» у виконанні фольклорного ансамблю «Надвечір’я»

Ведуча: Переходимо до наступного туру. Ви знаєте, що малий Тарас писав і малював де прийдеться і чим прийдеться: гілочкою на землі, виделкою на стіні, на клаптиках паперу в бур’янах, адже папір для кріпацької сім’ї був великою рідкістю. Я випадково знайшла окремі аркуші паперу зі словами Тараса і пропоную вам якнайшвидше вибудувати з них речення, і всі ми зможемо прочитати, що ж написав Т. Шевченко.

Завдання однакове для обох команд, оцінюється швидкість, з якою ви це зробите.

… світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї,

Сонце зустрічає,

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Ведуча: Поезії, які складав Шевченко на тернистих дорогах свого життя, писалися то в мандрах, то в казематах, мережилися слова при світлі білих ночей Півночі і в пісках Закаспійських пустель, під самотнім сонцем вигнання. Уперше були зібрані в 1840р. і видані під назвою «Кобзар», а потім були видані доповнені збірки «Кобзаря».

Кожен, хто відкриває томик «Кобзаря», відчуває, як хвилювала поета доля України, доля народу і його майбутнє. «Кобзар» Шевченка став настільною книгою українців, а збірки стали народними.

І зараз ми з вами переходимо до V туру, який покаже, як ви знаєте поезію Шевченка, вміщену в «Кобзарі».

Правила: прослухати питання, обговорити його в команді. Право відповідати першими надається команді, капітан якої першим підняв руку. Якщо команда дала неправильну відповідь, завдання переходить до суперників. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Отже, слухаємо запитання:

у якому творі…

– «На панщині пшеницю жала» («Сон»)

– «По діброві вітер віє» («Тополя»)

– «На свічку Богу заробляла» («І виріс я на чужині»)

– «Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає» («Світає, край неба палає»)

– «Пташечка зраділа і защебетала» («Зацвіла в долині червона калина»)

– «У Дніпрі веселочка воду позичає» («Зоре моя вечірняя»)

– «Хлюпочуться качаточка поміж осокою» («Тече вода із-за гаю»)

– «І Дніпро, і кручі, було видно» («Заповіт»)

– «Додолу верби гне високі

Сердитий вітер завива» («Причина»)

Ведуча: Шоста сходинка нашого літературного батлу – це «Домашнє завдання». Командам було дано завдання підготувати по 1 представнику з художнім читанням літературного твору Т. Шевченка, який не входить до шкільної програми. Журі оцінює вміння донести зміст твору та артистизм учасників за 5-бальною системою.

(виступи представників команд)

Ми з вами вже згадували, що Т.Г. Шевченко був не тільки геніальним поетом, а й художником.

Одна з найбільш відомих картин, написана Шевченком ще в Академії мистецтв в 1840р. називається «Катерина». Картина дуже символічна, у формі образів автор передає свою епоху. Босонога дівчина в центрі картини – Катерина, яка символізує український народ, російський солдат на коні – російську монархію, яка гнобить Україну. Селянин, котрий сидить на землі, чимось схожий на козака Мамая й уособлює вільну минувшину, прагнення до якої пронизує свою творчість Шевченка.

Уважно погляньте на картину, адже наступне завдання пов’язане з нею. Кожній команді дається набір пазлів картини «Катерина». Завдання команд: якнайшвидше вірно скласти картину.

(команди складають картину, а фольклорний ансамбль виконує пісню «Зацвіла в долині червона калина»)

Ведуча: Наступний етап нашого турніру має назву «Чарівна скринька». У цій скриньці захований предмет, який тісно пов’язаний із творчістю Т. Шевченка.

Для того, щоб відгадати, який предмет знаходиться в скриньці, команди ставлять мені запитання, на які я можу відповісти лише «так» або «ні», командам відводиться по 2 хвилини.

(в скриньці знаходиться калина і книга «Кобзар»)

Наш літературний батл дійшов свого завершення. Сподіваємося, що всім присутнім було цікаво, адже ми пригадали те, що знали про життя і творчість нашого геніального земляка, дізналися щось цікаве. А найголовніше – ще раз доторкнулися до бездонного джерела його творчості, відчули красу і силу його слова.

Даємо журі можливість підвести підсумки, а ми тим часом усі разом співаємо безсмертний твір Т. Шевченка – пісню «Реве та стогне Дніпр Широкий»

(в кінці надається слово журі, нагороджуються переможці)

Матеріал підготували: завідуюча Коробівською СБФ В.І. Гукова,

Зав. відділом організаційно-методичної та краєзнавчої роботи

«ХАЙ ВОВІКИ  СВЯТИТЬСЯ  ІМ'Я  КОБЗАРЕВЕ»

До ювілею Т.Г. Шевченка 

Абонемент 5 – 9 класів бібліотекар Петій Т.В. 

Проведено у ЗОШ №15

(Сценарій лауреата обласного заочного літературно-мистецького конкурсу «З любов’ю до Кобзаря!» серед бібліотек області для дітей Черкаської ЦМДБ.

2 місце в номінації «Кращий масовий захід по темі»)

До ювілею Т.Г. Шевченка

«ХАЙ ВОВІКИ  СВЯТИТЬСЯ  ІМ'Я  КОБЗАРЕВЕ»

/Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»/

На екрані портрет Тараса Шевченка

/портрет Т. Шевченка/

Учень (читає біля портрету): Неначе праведних дітей,

Господь, любя отих людей,

Послав на землю їм пророка;

Свою любов благовістить!

Святую правду возвістить!

Неначе наш Дніпро широкий,

Слова його лились, текли

І в серце падали глибоко!

Огнем невидимим пекли

Замерзлі душі.

«Пророк»

Учень:  Його слово було таким гарячим, що обпікало серце кожного українця невидимим вогнем.

Учень:  Коли характеризують народ, то передовсім називають найталановитіших, найкращих його представників. Україна – це Шевченко. У ньому наша історія, буття, наші болі і мрії.

Учень:  Шевченко – вершина родовідного українського дерева. Коли б волею якоїсь надзвичайної сили наш народ постав перед необхідністю з-поміж усіх книжок вибрати дві, то він узяв би Біблію та «Кобзар»- Євангеліє від Тараса. Без першої був би неповноцінний духовно, а без другої – немислимий, як народ.

Учень: Українці завжди стоятимуть перед Шевченком , як перед своєю совістю, А в душах житиме його Слово, сповнене любові і самопожертви.

Я так її, я так люблю

Мою Україну убогу,

Що проклену святого Бога,

За неї душу погублю!

Ведучий:  «Історія мого життя, – писав Тарас Григорович Шевченко, – становить частину історії моєї Батьківщини». Історія України – поема смутку і жалю, краси і недолі. Одна з найсмутніших сторінок історії у цій поемі належить її огненному, легендарному поетові».

Ведучий:  9 березня 1814 року

У старій хатині

В кріпака колись

В тиху ніч весняну

Хлопчик народивсь.

(на екрані слайди з хатою Шевченка)

(виходять Мати і Тарас)

 

Мати:

Як гірко, як нестерпно жаль,

Що долі нам нема з тобою.

Ми вбогі, змучені раби

Не знаєм радісної днини

 Нам вік доводиться терпіть,

Не розгинать своєї спини.

Промовиш слово – і нагай

Над головою люто свисне.

І так усюди з краю в край –

Панує рабство ненависне.

Росте неправда на землі

Згорьованій, сльозами злитій.

О, любі діточки мої,

Одні залишитесь на світі!

Ну, хто замінить вам мене,

Рожеві квітки нещасливі,

Коли безжальна смерть зіткне

Мене на довгій панській ниві.

Тарас:

Ти взяла

Мене маленького за руку

І в школу хлопця одвела

До п’яного дяка в науку.

Учися, серденько, колись

 « З нас  будуть люди», – ти сказала.

(Мати тихо йде)

(на екрані  могила матері Т. Шевченка)

(пам’ятники Т. Шевченку під час читання другої половини вірша)

Ведучий:  Нашого святого пророка народила українська жінка-кріпачка – Катерина Бойко. Саме вона обдарувала його чутливим серцем і великою душею та не встигла побачити його зростання, бо померла, коли Тарасові було ще тільки 9 років.

Учень: 

Село Кобзареве вбирається в шати,

Над ставом калина цвіте,

А мати Тараса, Шевченкова мати,

Не відає, навіть, про те.

Хіба їй могло коли-небудь присниться

В злиденній кріпацькій сім’ї,

Що в бронзі, в граніті на площах, в столицях

Стоятиме хлопець її.

Шевченкова пісня над світом лунає

І слава літає гучна,

А мати Тараса не знає, не знає,

Кого народила вона.

Не зна, що над нею в ясне безгоміння

Шепоче легкий вітровій,

Не знає, що ходить уся Україна

Сюди поклонитися їй.

Лягають до ніг її квіти й калина,

Несуть їй печалі й жалі.

І знають її знаменитого сина

На всіх континентах Землі.

                                                        /М. Негода/

Батько (виходить стомлений):  Синові Тарасу з мого хазяйства нічого не треба, – він не буде звичайною людиною: з нього вийде або щось дуже гарне, або великий ледар, для нього моя спадщина або нічого не буде варта, або йому нічим не допоможе.

(на екрані могила батька) 

Учень:  Батько Тараса Григорій Шевченко помер коли Тарасу виповнилось 11 років.

(на екрані малюнок хати Шевченків) 

Учень:

За що , не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись

Мої там сльози пролились.

Там матір добрую мою,

Ще молодую – у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи, з дітьми

(А ми малі були і голі),

Не витерпів лихої долі

Умер на панщині!..

/на слайді картина Їжакевича « Тарас-пастух»/ 

Учень:

Тяжко, важко в світі жити,

Сироті без роду:

Нема куди прихилитись, –

Хоч з гори та й в воду …

 В того доля ходить полем,

 Колоски збирає,

А моя десь, ледащиця,

За морем блукає… 

/слайд з портретом Енгельгардта/ 

Ведучий:  Жагуча пристрасть до малювання визначила майбутній життєвий шлях Тараса Шевченка. Втікши від кирилівського дяка Богорського, Тарас намагався попасти в науку до живописців-богомазів навколишніх сіл,  але замість навчання хлопець потрапляє до передпокою пана Енгельгардта. Відтепер Тарас повністю залежить від свого господаря.

/слайд із зображенням Літнього саду/

Ведучий:  1831 рік… Ротмістр гвардії уланського полку Енгельгардт разом із слугами прибув до Петербургу. Петербург… Дивовижні архітектурні ансамблі площ і вулиць, прекрасні набережні Неви, Мойки, Фонтанки, мости і парки « Північної Пальміри полонили душу юнака.

/слайд з портретом І. Сошенка/

Ведучий:  І коли б не викроював він хоч би небагато часу для того, щоб зазирнути до Літнього саду «помалювати статуї», не відбулася б головна подія в його житті – зустріч з Іваном Максимовичем Сошенком, зустріч, яка стала для кріпака-підмайстра провісником добрих змін.

/слайд з картиною « Сошенко знайомить Шевченка з Брюлловим/

Ведучий: Сошенко вчився тоді в Академії мистецтв і, побачивши хлопця, він уже не залишав його без уваги, познайомив з Гребінкою, теж молодим, а вже досить відомим письменником. Ще тяжче стало Тарасу відчувати себе кріпаком.

(портрет В. Жуковського, написаний К. Брюлловим) 

Ведучий:  І, нарешті, друг Сошенка художник Карл Брюллов написав портрет поета Василя Жуковського, який розіграли в лотерею і отримали за нього 2500 карбованців, за ці гроші і викупили молодого 24-річного Шевченка з кріпацтва 22 квітня 1838 року.

Ведучий:  Але Тарас Шевченко мав талант не тільки до малювання. Його малоросійські друзі з захопленням говорили, що Шевченко «обіцяє виявити геніальний поетичний талант… І вони не помилились.

/слайд з «Кобзарем» 1840 р./ 

Ведучий:  1840 рік – народився « Кобзар»! У світ прийшов незвичайний чоловік, селянин- кріпак не як герой літератури, а як творець її, який втілив у собі гнів народу. І не випадково перший збірник своїх віршів Шевченко назвав «Кобзарем», Кобзар – співець народний, співець «дум» народних.

/слайд з картиною Іжакевича «Перебендя»/ 

Учень:

Перебендя старий, сліпий,-Хто його не знає?Він усюди вештаєтьсяТа на кобзі грає.А хто грає, того знаютьІ дякують люде;Він їм тугу розганяє,Хоть сам світом нудить.Попідтинню сіромаха І днює й ночує;Нема йому в світі хати,Недоля жартує Над старою головою,А йому байдуже!.. Сяде собі й заспіває… І серце не туже.

/слайди  творів Шевченка на історичну тематику/ 

Ведучий:  Такої гіркої правди, оголеної до самого нерва національної гідності, ніхто ще не висловлював. Гнів і ненависть Шевченка були від великої любові до України та її історії, невтішного болю за них.

Учень:

Було колись в Україні

Ревіли гармати;

Було колись – запорожці

Вміли панувати.

Панували, добували

І славу, і волю;

Минулося – осталися

Могили на полі.

Учень:

Панувала і я колись

На широкім світі,

Панувала… Ой. Богдане!

Нерозумний сину!

Подивись тепер на матір,

На свою Вкраїну…

Учень:

Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали,

Встали, подивились на той Чигирин,

Що ви будували, де ви панували!

Заплакали б тяжко, бо ви б не пізнали

Козацької слави убогих руїн.

Учень:

За що ж боролись ми з ляхами?

За що ми різались з ордами?

За що скородили списами

Московські ребра?..

Що ж на ниві уродилось?

Учень:

Раби, подножки, грязь Москви,

Варшавське сміття – ваші пани

Ясновельможнії гетьмани,

Чого ж ви чванитеся, ви!

Сини сердешної Украйни!

Що добре ходите в ярмі,

Ще лучше, як батьки ходили.

Учень:

Так сміються з України стороннії люде.

Не смійтеся, чужі люде!

З-під руїн встане Україна,

І розвіє тьму неволі,

Світ правди засвітить,

І помоляться на волі невольничі діти.

Учень:

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі.

   Ведучий:  Українці завжди шанували Т. Шевченка та його «Кобзар», він був майже у кожній хаті.

/інсценізація уривка з поеми А. Малишка «Прометей»/ 

(темрява, ледь видніється зігнута чоловіча постать – то сидить замислений розвідник,  з’являється хлопчик) 

Автор:

Заходить хлопчик, вірний твій

Товариш. Він тебе німого

Знайшов із матір’ю й до свого

Двора приніс.

Розвідник:

Ах, світе вольний, грозовій,

Як я люблю тебе! В нічній

Осінній тиші хоч книжчину

Ти почитай мені, хлопчино,

Світи ліхтарик, хлопче мій!

Хлопчик:

А що читати? Книг нема.

Тут за листівку – всім тюрма,

А ви про книгу. Де та книжка?

 Хіба «Кобзар»…

Автор:

В очах усмішка,

Побіг, руками обома

Несе. Сухий листок – папір

У книжці, видно, з давніх пір

Не раз прочитаний, жовтавий,

А жар його, а поклик правий

Легкою мірою не мір.

І вже бреде сліпий кобзар,

І Гонта кличе на пожар.

Кавказькі гори, в млу повиті,

Рясною кровію политі,

Чолом підводяться до хмар.

 І Катерина півжива,

Сніги колишуться над нею.

 Орел жадібний Прометею

Криваве серце розбива.

Розвідник:

То хто ж він був?

Хлопчик:    

То був юнак,

Що в Бога вкрав вогонь і знак

Того вогню приніс людині.

Розвідник:   Читай-но далі.

Ведучий:    У світовій літературі немає митця, який би з такою любов’ю, таким сумом оспівав жінку-матір, сестру, кохану, дружину, їхнє тяжке життя. Для Шевченка жіноча доля була згустком болю, що запікся в його серці. Кріпацька неволя – це доля його рідної матері, яку передчасно у могилу нужда та праця положили; доля його сестер – голубок молодих, у яких коси в наймах побіліють; це трагічна доля його першої любові – Оксани; доля всіх нещасних жінок, що «німі на панщину ідуть та діточок з собой ведуть».

/слайди з картинами «Катерина» та «Циганка-ворожка»/ 

/на слайдах  автопортрети Шевченка до заслання/ 

(звучить пісня «По діброві вітер виє») 

Ведучий:   

Полюбила чорнобрива козака дівчина,

 Полюбила – не спинила,

Пішов – та й загинув…

Минув і рік, минув другий –

Козака немає;

Сохне вона, як квіточка,–

Мати не питає:

Мати:

Чого в’янеш, моя доню?

Стара не спитала,

За сивого, багатого

Тихенько єднала.

– Іди, доню, – каже мати, –

Не вік дівувати!

Він багатий, одинокий –

Будеш панувати.

– Не хочу я панувати,

Не піду я, мамо!

Не слухала стара мати,

Робила, що знала –

Дивилася чорнобрива,

Сохла і мовчала.

Пішла вночі до ворожки,

Щоб поворожити –

Чи довго їй одинокій

На сім світі жити?

Взяла зілля, поклонилась:

Спасибі, бабусю!

Пішла, вмилась, напилася,

Мов не своя стала.

Вдруге, втретє та мов сонна,

В степу заспівала.

Дівчина:

Плавай, плавай, лебедонько,

По синьому морю,

Рости, рости, тополенько,

Все вгору та вгору!

Рости тонка та висока,

До самої хмари,

Спитай Бога, чи діжду я

Чи не діжду пари?

Рости, рости, подивися

За синєє море

По тім боці –моя доля,

По сім боці – горе.

Там десь милий –чорнобривий

По полю гуляє,

А я плачу, літа трачу

Його виглядаю.

Скажи йому, моє серце,

Що сміються люде,

Скажи йому, що загину,

Якщо не прибуде.

Сама  хоче мене мати

В землю заховати…

А хто ж її головоньку

Буде доглядати?

Хто догляне, розпитає,

На старість поможе?

Мамо моя,доле моя,

Боже милий, Боже! 

(дівчина стоїть у розпачі) 

(дівчата танцюють навколо неї, обмотують її стрічками)

Ведучий:

Зілля дива наробило –

Тополею стала.

Не вернулася додому,

Не діждала пари,

Тонка-тонка та висока –

До самої хмари… 

( звучить пісня «По діброві вітер виє») 

По діброві вітер виє

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

/по черзі йдуть слайди з автопортретами Шевченка періоду заслання/ 

Ведучий:  5 квітня 1847 року жандарми арештовують Т.Шевченка разом з членами Кирило-Мефодіївського товариства. Тарас мужньо тримається на допитах.

(сценка) 

Слідчий:  У комедії «Сон» ви гудите його імператорську величність і государиню імператрицю… Ви своєю просторічною мовою зневажаєте її величність. У своїх крамольних віршах виливаєте всю свою жовч, як це там… не можу пригадати: аспіде неситий…

Шевченко:  

О царю поганий,

Царю проклятий, лукавий,

Аспиде неситий!

Що ти зробив з козаками!

Болота засипав

Благородними костями;

Поставив столицю

На їх трупах катованих!

І в темній темниці

Мене, вольного гетьмана,

Голодом замучив

У кайданах. Царю – царю

І бог не розлучить

Нас з тобою. Кайданами

Скований зо мною навік-віки.

Слідчий:  Припинити! (Читає наказ). Государ імператор височайше звелів: призначити Шевченка рядовим в окремий Оренбурзький корпус, з правом вислуги під найсуворішим наглядом з забороною писати і малювати.

(біля портрету Шевченка на засланні) 

Учень:  (говорить ніби від імені Шевченка)

                        Якби я був недолюдком, кровопивцею, той тоді для мене страшнішої кари не можна було б придумати, як заслати в окремий Оренбурзький корпус солдатом. Ось у чому причина моїх нестерпних страждань. І до всього мені ще заборонено малювати… Трибунал під головуванням самого сатани не міг би винести такого холодного, нелюдського вироку.

Лічу в неволі дні і ночі

І лік забуваю.

О Господи, як то тяжко

Тії дні минають.

А літа пливуть меж ними,

Пливуть собі стиха,

Забирають за собою

І добро, І лихо!

Забирають, не вертають

Ніколи, нічого!

Ведучий:  Десять років неволі-солдатчини перетерпів Шевченко у сухих казахських степах, у ненависних казармах ,але переконань своїх не змінив. Не міг поховати потреби творити, писати вірші:

Нехай хоч розіпнуть,

А я без вірші не улежу.

Ведучий:  Так при свічці, коли замовкав галас у казармі, працював і віддавався думам наш поет:

І довелося знов мені

На старість з віршами ховатись,

Мережать книжечки, співати

І плакати у бур’яні.

Учень: 

Думи мої, думи мої,

Ви мої єдині,

Не кидайте хоч ви мене

При лихій годині.

Прилітайте, сизокрилі

Мої голуб’ята,

Із-за Дніпра широкого

У степ погуляти

З киргизами убогими.

Вони вже убогі,

Уже голі… Та на волі

Ще моляться богу.

Прилітайте ж, мої любі,

Тихими речами

Привітаю вас, як діток,

І заплачу з вами.

Учень:  У далекому Казахстані він жив єдино Україною, її долею, горем свого поневоленого народу і мріяв знов побувати в рідному краї.

Учень:  

Заросли шляхи тернами

На тую країну,

Мабуть, я її навіки,

Навіки покинув.

Мабуть, мені не вернутись

Ніколи додому?

Мабуть, мені доведеться

Читати самому

Оці думи?..Боже милий!

…Серце холоне,

Як подумаю, що, може,

Мене похоронять

На чужині, - і ці думи

Зо мною сховають!..

І мене на Україні

Ніхто не згадає.

/слайди – автопортрети Шевченка після заслання/ 

Ведучий:  2серпня 1857 року «другий день народження» Шевченка – знову воля! Вимучений фізично, та не зломлений морально, нарешті він повертається із заслання, щоб за кілька років 10 березня 1861 року померти в Петербурзі.

Ведучий: 24 роки кріпацької неволі, 10 років солдатчини, 13 літ каторжної праці з постійною загрозою арешту – головні етапи його трагічної долі.

Учень: 

Все йому знане: тюрма петербурзькая,

Допит, заслання, жандармів люб’язності,

Сині, безкраї степи оренбурзькії,

Грати залізні… У скруті, в незнаності,

Вічно образи холодні приймаючи,

Жив він солдатом – з солдатьми нужденними,

Міг і загинуть від лиха щоденного,

Певно, що жив, лиш того дожидаючи.

Зникла пора його зла, нещасливая,

Все, що від юності ранньої марилось,

Серцю жадане, немов засміялося…

Бог же позаздрив йому.

І життя обірвалося.

Ведучий:  Хай і нині обпікає  примерзлі наші душі вогонь слова безсмертного Кобзаря. Він живе і розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Ми на вічному шляху до Шевченка. Він волею історії ототожнений з Україною і разом з буттям рідної держави продовжується нею.

/шкільний ансамбль співає пісню про Україну/