«Ти з нами, Тарасе!»
Літературний батл між двома командами: членами жіночого клубу «Розрада» та дитячого клубу «Писаночка»
(Сценарій лауреата обласного заочного літературно-мистецького конкурсу «З любов’ю до Кобзаря!» серед бібліотек області для дітей Коробівської СБФ Золотоніської РЦБС.
Переможець у номінації «Кращий освітньо-ігровий захід»)
Літературний батл проводиться в сільській бібліотеці. У бібліотеці розміщена виставка-експозиція, присвячена Т. Шевченку «Великий син великого народу», та виставка вишитих портретів Т.Г. Шевченка, створених жителями села.
У літературному батлі змагалися дві команди представники клубів: від «Писаночки» - команда «Кобзарята», а від «Розради» - команда «Червона калина».
Готуючись до змагання, учасники згадали життєвий і творчий шлях Т. Шевченка.
Кожна команда готувала домашнє завдання – художнє читання поетичного твору, який не входить до шкільної програми.
До складу журі входить: вчитель української мови та літератури, шкільний бібліотекар, завідувач СБК.
Ведуча: 9 березня український народ відзначатиме 200-річницю від дня народження видатного сина України Тараса Григоровича Шевченка. А 10 березня – день смерті поета. Здається, і не жив: сьогодні народився, щоб завтра померти, але між цими двома датами – 47 років, таких невимовно важких років для людини і таких коротких для генія.
Біографія Шевченка відома всім, але не перестає вражати: онук гайдамаки, народився в сім’ї кріпака, лише в 24 роки здобув «вольницю». А в 47 років – вже академік. І поміж ними – 10 років пісків, солдатської муштри і нудьги за рідним краєм, 13 літ каторжної праці з постійною загрозою арешту – ось головні етапи трагічної долі.
Давайте вдумаємося: людина, яку підлітком відірвали від родини, від рідної землі, від української мови, людина, яка в дитинстві отримала лише освіту в дяка-п’яниці, своєю титанічною працею і величезним талантом досягла найбільших висот у літературі, стала основоположником нової літературної мови. Світ знає його як видатного живописця, неординарного музику, шанує його і як письменника-філософа і просвітителя.
За давнім українським звичаєм, у Шевченківські дні до Тарасової могили кладуть вінки, квіти. Нехай наш сьогоднішній літературний батл буде своєрідною стрічкою у вінок шани й пам’яті поета.
Ведуча: (представлення журі)
Пропоную представникам наших клубів «Писаночка» і «Розрада» командам «Кобзарята» та «Червона калина» зайняти свої місця.
Розпочнемо І тур . Кожна команда представляє себе. На виступ відводиться до 5 хвилин. Оцінка – 5 балів.
(Капітан команди представляє емблему команди. Члени команди разом проголошують привітання).
Привітання команд:
«Кобзарята»:
Ми живемо у тому краї,
Де Дніпро води розливає.
Тараса мудрого ми діти,
І нам, нащадкам, лиш радіти,
Що сяє всім, немов зоря,
Пророче слово Кобзаря.
«Червона калина»:
В Коробівці пісня лине,
До неба злітає,
І «Червона калина»
Всіх друзів скликає
Запрошує всіх на свято,
Згадає Шевченка,
І всі будем добре знати,
Що слово його не вмирає,
Й дивовижну силу має.
Ведуча:
ІІ тур називається «Дерево життя». Перед кожною командою ви бачите листочки з дерева, – в однієї команди зеленого кольору, в другої – жовтого. На столі знаходиться «дерево життя Т. Шевченка».
Я буду називати по черзі кожній команді запитання про певний період з життя Кобзаря або якийсь факт з його біографії, а вам потрібно знайти листочок з вірною відповіддю і прикріпити його на «дерево життя»
Переможе та команда, у якої буде більше листочків із правильними відповідями.
Запитання:
1. У якому році народився Т. Г. Шевченка? (1814)
2. Скільки років прожив Шевченко? (47)
3. У якому році Т. Шевченка викупили з кріпацтва? (1838)
4. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840)
5. Яким псевдонімом підписував свої твори Шевченко? (Дармограй)
6. Як звали маму поета? (Катерина)
7. Дівоче прізвище матері поета? (Бойко)
8. У якому році помер Шевченко? (1861)
9. Місто в Росії, де жив і вчився Шевченко? (Петербург)
10.Як називається перша збірка творів Шевченка? («Кобзар»)
11.Хто навчив грамоти майбутнього поета? (дяк)
12.Скільки всього дітей було в сім’ї Григорія Шевченка? (6)
13.Хто був першим вчителем малювання? (майстер Ширяєв)
14. Що продали друзі Шевченка, щоб викупити його з кріпацтва? (картину)
15.Скільки років перебував Шевченко в засланні? ( 10)
16. Яку книжку для навчання грамоти дітей створив Шевченко? («Буквар»)
17. Що означає ім’я Тарас у перекладі з грецької? (Бунтівник)
18.Яке ім’я було дорогим для Шевченка, бо так звали матір та сестру? (Катерина)
19.Назвіть прізвище художника, який першим помітив у Шевченка талант живописця? (Сошенко)
20.У якому селі народився Кобзар? ( с. Моринці)
21.Село, у якому провів дитинство Кобзар? (с. Кирилівка)
22.У якому році Т.Г. Шевченку присвоєно звання академіка? (1860)
23. У якому місті помер поет? (Петербурзі)
Ведуча: Т. Шевченко відомий у світі, в першу чергу, як митець слова, але він здобув славу і як художник. У його творчості поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Природа щедро наділила кріпацького сина талантом художника і поета, які ніколи не зраджували йому, навіть у години тяжкої неволі. Для Шевченка живопис став потребою, вираженням його творчого духу, він приносив йому розраду в гіркі хвилини його життя. Мистецька спадщина Шевченка складається з безлічі робіт, виконаних у жанрах портрета, пейзажу, у техніці акварелі, масляного живопису, сепії, офорту, графіки. Зараз його роботи, крім мистецького, естетичного, мають ще й історичне та етнографічне значення.
Прекрасно виконані малюнки окреслюють художні смаки та прагнення Шевченка, і є немовби паралеллю до його вірші, служать ілюстрацією до життя поета.
І зараз ми проведемо з вами «Конкурс художників», у якому вам потрібно проілюструвати поетичний твір Шевченка.
Капітани команди обирають конверти з уривками творів, один представник команди малює на ватмані ілюстрацію до твору, а решта команди за ілюстрацією відгадують, який це твір. На малюнок відводиться 5 хвилин.
(Команді «Кобзарята» – уривок з «Мені тринадцятий минало»; а «Червоній калині» – уривок «Тополі»).
Доки учасники виконують малюнки, ми прослухаємо пісню «Зоре моя вечірня…» у виконанні фольклорного ансамблю «Надвечір’я»
Ведуча: Переходимо до наступного туру. Ви знаєте, що малий Тарас писав і малював де прийдеться і чим прийдеться: гілочкою на землі, виделкою на стіні, на клаптиках паперу в бур’янах, адже папір для кріпацької сім’ї був великою рідкістю. Я випадково знайшла окремі аркуші паперу зі словами Тараса і пропоную вам якнайшвидше вибудувати з них речення, і всі ми зможемо прочитати, що ж написав Т. Шевченко.
Завдання однакове для обох команд, оцінюється швидкість, з якою ви це зробите.
… світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї,
Сонце зустрічає,
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Ведуча: Поезії, які складав Шевченко на тернистих дорогах свого життя, писалися то в мандрах, то в казематах, мережилися слова при світлі білих ночей Півночі і в пісках Закаспійських пустель, під самотнім сонцем вигнання. Уперше були зібрані в 1840р. і видані під назвою «Кобзар», а потім були видані доповнені збірки «Кобзаря».
Кожен, хто відкриває томик «Кобзаря», відчуває, як хвилювала поета доля України, доля народу і його майбутнє. «Кобзар» Шевченка став настільною книгою українців, а збірки стали народними.
І зараз ми з вами переходимо до V туру, який покаже, як ви знаєте поезію Шевченка, вміщену в «Кобзарі».
Правила: прослухати питання, обговорити його в команді. Право відповідати першими надається команді, капітан якої першим підняв руку. Якщо команда дала неправильну відповідь, завдання переходить до суперників. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Отже, слухаємо запитання:
у якому творі…
– «На панщині пшеницю жала» («Сон»)
– «По діброві вітер віє» («Тополя»)
– «На свічку Богу заробляла» («І виріс я на чужині»)
– «Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає» («Світає, край неба палає»)
– «Пташечка зраділа і защебетала» («Зацвіла в долині червона калина»)
– «У Дніпрі веселочка воду позичає» («Зоре моя вечірняя»)
– «Хлюпочуться качаточка поміж осокою» («Тече вода із-за гаю»)
– «І Дніпро, і кручі, було видно» («Заповіт»)
– «Додолу верби гне високі
Сердитий вітер завива» («Причина»)
Ведуча: Шоста сходинка нашого літературного батлу – це «Домашнє завдання». Командам було дано завдання підготувати по 1 представнику з художнім читанням літературного твору Т. Шевченка, який не входить до шкільної програми. Журі оцінює вміння донести зміст твору та артистизм учасників за 5-бальною системою.
(виступи представників команд)
Ми з вами вже згадували, що Т.Г. Шевченко був не тільки геніальним поетом, а й художником.
Одна з найбільш відомих картин, написана Шевченком ще в Академії мистецтв в 1840р. називається «Катерина». Картина дуже символічна, у формі образів автор передає свою епоху. Босонога дівчина в центрі картини – Катерина, яка символізує український народ, російський солдат на коні – російську монархію, яка гнобить Україну. Селянин, котрий сидить на землі, чимось схожий на козака Мамая й уособлює вільну минувшину, прагнення до якої пронизує свою творчість Шевченка.
Уважно погляньте на картину, адже наступне завдання пов’язане з нею. Кожній команді дається набір пазлів картини «Катерина». Завдання команд: якнайшвидше вірно скласти картину.
(команди складають картину, а фольклорний ансамбль виконує пісню «Зацвіла в долині червона калина»)
Ведуча: Наступний етап нашого турніру має назву «Чарівна скринька». У цій скриньці захований предмет, який тісно пов’язаний із творчістю Т. Шевченка.
Для того, щоб відгадати, який предмет знаходиться в скриньці, команди ставлять мені запитання, на які я можу відповісти лише «так» або «ні», командам відводиться по 2 хвилини.
(в скриньці знаходиться калина і книга «Кобзар»)
Наш літературний батл дійшов свого завершення. Сподіваємося, що всім присутнім було цікаво, адже ми пригадали те, що знали про життя і творчість нашого геніального земляка, дізналися щось цікаве. А найголовніше – ще раз доторкнулися до бездонного джерела його творчості, відчули красу і силу його слова.
Даємо журі можливість підвести підсумки, а ми тим часом усі разом співаємо безсмертний твір Т. Шевченка – пісню «Реве та стогне Дніпр Широкий»
(в кінці надається слово журі, нагороджуються переможці)
Матеріал підготували: завідуюча Коробівською СБФ В.І. Гукова,
Зав. відділом організаційно-методичної та краєзнавчої роботи