Бібліотечному фахівцю
Підготувала: Ієвлєва Н.Г.
Книги:
Кирик Л. А. Уроки з фізики. 7 кл. : календар.-темат. планування, поуроч. розроб., метод. рек., темат. контрольні роботи / Л. А. Кирик. – Харків : Ранок-НТ, 2004. – 272 с. – (На допомогу вчителю).
Мета пропонованого видання – надати методичну допомогу вчителям фізики у систематизації навчального матеріалу і розподілі його за уроками. Посібник містить календарно-тематичне планування, поурочні розробки, рекомендації до кожного уроку. Для тематичного і поточного оцінювання з усіх тем курсу фізики 7 класу дано варіанти тестів і контрольних робіт різних рівнів складності, а також самостійні роботи, що передбачають розв’язування якісних і розрахункових задач.
Новий довідник. Математика. Фізика / авт.-упоряд. Г. Дяченко [та ін.]. – 4-те вид., перероб. і доп. – Київ : Казка, 2010. – 878 с. – (Новий довідник).
Довідник у стислій формі подає інформацію з математики та фізики, орієнтуючись на наукові здобутки й вимоги провідних університетів України та світу. Розділ книги, що присвячений фізиці, містить сучасну інформацію про природу, найзагальніші властивості матерії та закони її руху. Автори-упорядники відібрали саме той оптимальний обсяг інформації, який вирізняє це видання серед навчальної літератури та робить його універсальним. Наочні приклади, схеми, таблиці, цікаві факти з фізики допоможуть вчителям створювати якісні розробки уроків, що полегшить учням засвоєння нового матеріалу.
Книга розрахована на широке коло користувачів: учнів, абітурієнтів, студентів та вчителів.
Перельман Я. И. Физика на каждом шагу : [веселые задачи, простые, но каверзные] / Я. И. Перельман ; ил. А. Румянцева. – М. : АСТ, 2010. – 251 с. : ил.
Видання є одним з найкращих класичних посібників з фізики. Цікаві оповідання й факти, повчальні досліди допоможуть вчителям навчити допитливих учнів помічати фізичні явища й розуміти їх природу. Пропонований матеріал можна використовувати на уроках фізики при вивченні нових тем, що зробить навчання більш доступним і цікавим.
Соколович Ю. А. Фізика : довід. з прикл. розв'язування задач / Ю. А. Соколович, Г. С. Богданова. – 2-е вид., перероб. – Харків : Ранок : Веста, 2006. – 464 с. : іл.
Дане видання – це докладний виклад усього курсу фізики середньої школи. За кожною темою курсу подано розв’язання й аналіз задач, які розкривають суть вивченого, допомагають вчителям перевірити глибину оволодіння знань учнями. Довідник полегшить орієнтацію учителів в змісті освіти з фізики, в методиці виділення головного в матеріалі, що вивчається.
Терещук Б. М. Фізика : довід. старшокласника та абітурієнта / Б. М. Терещук, В. В. Лапинський. – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 304 с.
Книга містить теоретичний матеріал, приклади розв'язування задач, відомості про уживані в наш час одиниці фізичних величин. Поєднання необхідного мінімуму теорії і практики розв'язування задач полегшить формування цілісної картини тем, розділів і навчального курсу фізики у цілому.
Даний посібник рекомендується використовувати учням для узагальнення та систематизації знань у процесі вивчення шкільного курсу фізики та підготовки до іспитів. Його також можуть використовувати вчителі фізики загальноосвітніх навчальних закладів як джерело матеріалів для створення таблиць, опорних конспектів, зразків для оформлення розв’язків задач та з метою здійснення оперативного тематичного контролю рівня навчальних досягнень.
Статті з періодичних видань:
Бондаренко О. В. Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?» / О. В. Бондаренко // Позакласний час. – 2014. – № 1. – С. 34-36.
Стаття містить розробку інтелектуальної гри з фізики, яка допоможе вчителям зацікавити дітей, розвинути їхні творчі здібності, кмітливість та винахідливість. Даються запитання для презентації, цікаві завдання для фізичних дослідів, жартівливі запитання й відповіді до них. Гру можна провести з учнями 7-9 класів.
Лінчук І. Л. Сили в природі / І. Л. Лінчук // Позакласний час. – 2013. – № 21-22. – С. 36-38.
Це розробка сценарію гри «фізичне лото», команди-учасники якої, просуваючись ігровим полем, виконують низку завдань. Гра допоможе узагальнити і систематизувати знання учнів по темі «Взаємодія тіл», що вивчається у 8 класі.
Мількат С. М. Фізика навколо нас / С. М. Мількат // Позакласний час. – 2014. – № 2. – С. 6-8.
Мета заходу – розширити й поглибити знання учнів з фізики, показати можливість їх практичного застосування в житті. Матеріал містить цікаві творчі завдання, кросворди, конкурси, прислів'я, пов'язані з фізикою. Ним можна скористатися, готуючи гру для учнів 7-9 класів.
Новосельський М. А. Впровадження сучасних технологій на уроках фізики / М. А. Новосельський // Педагогічний вісник. – 2012. – № 3. – С. 32-34.
Автор статті звертає увагу вчителів на важливість впровадження на уроках фізики сучасних інформаційних технологій, що дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень. Також наводить основні напрями застосування комп’ютерної техніки на уроках.
Овсянніков О. А. Фізика у вашій оселі / О. А. Овсянніков // Позакласний час. – 2014. – № 1. – С. 32-33.
Це розробка цікавої гри для учнів 9 класу, яка має спонукати їх до спостереження явищ, що відбуваються в оточуючому середовищі, та сприяти усвідомленню того, що знання фізичних законів допомагає у повсякденному житті. Матеріал містить експериментальні завдання з обчисленнями, опис фізичних дослідів.
Романенко И. С. Здравствуй, физика / И. С. Романенко // Позакласний час. – 2013. – № 5-6. – С. 103-104.
Це сценарій позакласного заходу, розрахованого на учнів 7 класу, які тільки починають вивчати фізику. Вчителі зможуть використати його для зацікавлення дітей цією наукою, розповісти в ігровій формі про загадки фізичних явищ, про неймовірні відкриття.
Романенко И. С. Физика и литература : как много интересного мы узнаем из книг / И. С. Романенко // Позакласний час. – 2013. – № 5-6. – С. 105.
Стаття містить цікаві завдання, які допоможуть вчителю поєднати фізику і літературу. Виявляється, у багатьох художніх книгах відомих авторів можна знайти описи певних фізичних явищ. Учням буде цікаво дізнатися про це та пояснити описані явища.
Степушин В. Є. Інтелектуальна гра «Фізичний феєрверк» : [для учнів 7-8 кл.] / В. Є. Степушин // Позакласний час. – 2014. – № 2. – С. 9-10.
Автор пропонує розробку інтелектуальної гри з фізики, яка проводиться в режимі онлайн з використанням інтернет-ресурсу. Матеріал містить етапи реалізації заходу, детальний опис процедури його проведення, зразки завдань та відповіді до них.
Трибуна вчителя фізики : [творчі доробки для 7-11 кл.] // Все для вчителя. – 2011. – № 19-21. – С. 19-34, 63-90.
Трибуна вчителя : на трибуну запрошуються вчителі фізики : [творчі доробки для 7-11 кл.] // Все для вчителя. – 2012. – № 13-14. – С. 3-74.
Вчителі фізики знайомлять колег з розробками своїх уроків на різноманітні теми: «Закони збереження імпульсу і енергії», «Застосування законів Ньютона», «Подорож у країну Магнетизму», «Тепловий стан тіл і температура», «Потужність і робота електричного струму» й інші. Тут представлені інтегровані уроки, уроки-змагання, уроки-пошуки, ділові ігри, уроки з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, інноваційних методик, усні журнали, проекти, презентації тощо. Розробки містять приклади зв’язку фізики з медициною, технікою, мистецтвом, повсякденним життям, приклади розв’язування задач, нестандартних завдань, описи демонстраційних дослідів, ігри, конкурси.
Тихомирова Е. А. Даст ответ наука физика : викторина в форме игры крестики-нолики : [7-11 кл.] / Е. А. Тихомирова // Последний звонок. – 2013. – № 2. – С. 23.
Гра-вікторина допоможе вчителям зацікавити учнів, навчити їх спостерігати фізичні явища в оточуючому світі.
Туманцова О. О. Пізнавальна гра «Ерудит» : [9 кл.] / О. О. Туманцова // Позакласний час. – 2014. – № 4. – С. 51-54.
Автор пропонує розробку пізнавальної гри, яка допоможе узагальнити й систематизувати знання учнів з фізики й викликати позитивне ставлення до цієї науки. В ході заходу на дітей чекають цікаві командні конкурси й творчі завдання.
Чеканюк Л. Г. Реалізація міжпредметних зв'язків у процесі вивчення фізики в 7 класі / Л. Г. Чеканюк, А. А. Щерба // Педагогічний вісник. – 2012. – № 3. – С. 93-95.
Стаття познайомить вчителів з класифікацією видів міжпредметних зв'язків на уроках фізики, методичними прийомами, якими можна оволодіти з їх допомогою, та шляхами реалізації міжпредметних зв'язків. Матеріал містить рекомендації щодо підготовки й проведення міжпредметних уроків.
Чернявская Л. А. Стакан чая и физика : [вечер занимательной физики для 7-9 кл.] / Л. А. Чернявская // Позакласний час. – 2011. – № 5. – С. 98-100.
Для позакласної роботи вчителям пропонується сценарій вечора, під час якого діти дізнаються безліч цікавих фактів з фізики, знайдуть пояснення окремим фізичним явищам з нашого повсякденного життя та проведуть досліди.
Підготувала Діденко Н.О.
Великий довідник школяра : гуманітарні та суспільні науки : укр. мова, англ. мова, укр. л-ра, зарубіжна л-ра, історія України, всесвітня історія, основи правознавства : 5-11 [12] кл. – Харків : Школа, 2008. – 1021 с.
Один із розділів пропонованого довідника містить відомості з історії України, які охоплюють період від стародавньої історії до історії України в умовах незалежності.
В основу його покладено чинні програми Міністерства освіти і науки України.Стислий, зрозумілий текст, наочні приклади допоможуть учням грунтовно й швидко опанувати матеріал, а вчителю – підготуватись до уроку з певної теми.
Губарев В. Сучасний гуманітарний довідник школяра та студента : історія України : всесвітня історія : географія України : всесвітня географія : теорія держави і права : основи економіки / В. Губарев, З. Трофимова ; худож. Л. Колесніченко. – Донецьк : БАО, 2007. – 1247 с. : іл.
До книжки ввійшли довідкові дані з історії України за період від найдавніших часів до часів незалежності України. Вся пропонована інформація у цьому виданні відповідає сучасним методичним вимогам.
Довідник адресований учням, батькам, а також викладачам. Він допоможе перевірити знання та закріпити матеріал.
Уривалкін О. Довідник з історії України / О. Уривалкін. – Київ : Дакор, 2009. – 1008 с. : іл.
Довідник підготовлений відповідно до програми з історії України для загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій і коледжів та питань зовнішнього незалежного тестування. Видання містить відомості з численних історичних джерел, розробки вітчизняної і зарубіжної історіографії, сучасні дослідження. Текст доповнений історичними документами, довідковим матеріалом, ілюстраціями, картами, а також великою кількістю цікавої інформації.
Довідник може бути використаний учнями для підготовки до занять та відповідей на питання зовнішнього незалежного тестування. Вчителям він допоможе зробити урокицікавимита активізувати самостійну роботу учнів.
Авдимирець Л. Виникнення ісламу. Арабський халіфат: всесвітня історія : 7 кл. / Л. Авдимирець, Н. Клясен // Історія України (Шк. світ). – 2012. – № 43. – Всесвітня історія. – № 11. – С. 21-24.
Головна мета уроку – з’ясувати роль ісламу в об’єднанні арабів і процесі формування їхньої держави, порівняти основні положення ісламу та християнства, охарактеризувати Мухаммеда як засновника ісламу і правителя Арабської держави; виховати толерантне ставлення до культур та релігій інших народів.
Бондаренко Т. Культура Київської Русі наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. : історія України : 7 кл. / Т. Бондаренко // Історія України (Шк. світ). – 2013. – № 19. – С. 6-9.
Мета уроку – познайомити учнів з основними досягненнями давньоруської культури та основними поняттями: культура, фреска, мозаїка, ікона. На основі отриманих знань та понять учні виступають з повідомленнями про розвиток у Київській Русі, математики, хімії, астрономії, медицини, географії; беруть участь у конкурсі на кращого оповідача давньоруських легенд, переказів та билин, які вивчали на уроках історії, та за допомогою мультимедійної дошки здійснюють заочну мандрівку найвідомішими храмами Київської Русі.
Ващук Д. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав : історія України : 7 кл. / Д. Ващук, Н. Клясен // Історія України (Шк. світ). – 2011. – № 41-42. – С. 12-18.
Розробка об’єднує два уроки «Українські землі у складі Великого князівства Литовського» та «Поширення влади польського короля та литовських князів на українські землі», мета яких – з’ясувати причини польсько-литовської експансії на українські землі, охарактеризувати суспільно-політичний устрій та значення Кревської унії 1385 р. для українських земель, проаналізувати політичний розвиток українських земель наприкінці XIY– другій половині XYст., розвивати вміння учнів самостійно аналізувати історичні події на основі опрацювання наукової та науково-популярної літератури.
Ващук Д. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав : історія України : 7 кл. / Д. Ващук, Н. Клясен // Історія України (Шк. світ). – 2012. – № 1-2. – С. 30-35. – Бібліогр.: с. 33, 35.
Ця стаття, яка є продовженням попередньої, об’єднує розробки двох уроків «Українські землі у складі Угорщини, Молдавського князівства, Московської держави та Кримського ханату» та «Соціальний устрій в Україні», метою яких є – з’ясувати політичний розвиток українських земель у складі інших держав, охарактеризувати соціальну культуру українського суспільства, взаємовідносини між світськими і духовними особами, розвивати вміння учнів самостійно оцінювати події історичного процесу, характеризувати загальні тенденції та закономірності їх розвитку, а також висловлювати своє ставлення до історичних діячів цієї доби та судження про її доленосні події.
Головін Ю. Монгольська держава у ХIIIст. : матеріал до уроку : 7 кл. / Ю. Головін // Історія України (Шк.світ). – 2011. – № 3. – Всесвітня історія. – 2011. – № 1. – С. 11-16.
Автор подає матеріал до уроку за такими темами: народження монгольської держави, монгольська держава за часів Чингісхана, роздробленість монгольської імперії, завойовницькі походи монголів на Захід, «Східні походи» монголів. Гончар О. Слов’яни та їхні сусіди : 7 кл. / О. Гончар // Історія України (Шк. світ). – 2011. – № 11. – Всесвітня історія. – 2011. – № 3. – С. 21-23.
Це розробка уроку з перевірки знань учнів за означеною темою. В ході уроку застосовуються тестування, завдання на співвідношення дати, події, визначення історичної постаті за короткими біографічними відомостями, методи «Анаграма» та «Історична абетка». Даються правильні відповіді на кожне із завдань.
Дмитрук Г. Виникнення та розвиток Київської Русі : історія України : 7 кл. / Г. Дмитрук, Н. Клясен // Історія України (Шк. світ). – 2012. – № 17-18. – С. 35-38.
Розробка об’єднує дві теми: «Слов’яни під час великого переселення народів» та «Становлення Київської держави з центром у Києві». Головна мета цих уроків – охарактеризувати процес формування території Київської держави, а також внутрішню та зовнішню політику київських князів, розвинути в учнів навички роботи з джерелами інформації, історичною картою, таблицями та схемами.
Дмитрук Г. Виникнення та розвиток Київської Русі : історія України : 7 кл. / Г. Дмитрук, Н. Клясен // Історія України (Шк. світ). – 2012. – № 25-26. – С. 23-28.
Ця розробка є продовженням попередньої і об’єднує три теми: «Київська Русь за часів княгині Ольги та князя Святослава», «Суспільний устрій та господарське життя Київської держави в IX-Xст.», «Узагальнення з теми «Виникнення та розвиток Київської Русі».
В ході уроків використовуються методи роботи в групах, «Мікрофон», інтерактивна вправа «Навчаємося разом» та гра-змагання як узагальнюючий захід.
Кукленко О. Парад історичних героїв : позакласний захід : 6-8 кл. / О. Кукленко // Історія України (Шк. світ). – 2012. – № 3. – Всесвітня історія. – 2012. – № 1. – С. 17-20.
Автор ділиться розробкою позакласного заходу, мета якого – активізувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення історії, форма проведення – рольова гра під час Тижня історії в школі. У ролі ведучої – муза історії Кліо, дійові особи – історичні постаті.
В ході заходу словесна розповідь поєднується з музичним супроводом. На завершення заходу проводиться історична вікторина.
Пігут Л. Релігія та церква у середньовічній Європі : всесвітня історія : 7 кл. / Л. Пігут // Історія України (Шк. світ). – 2013. – № 19. – Всесвітня історія. – 2013. – № 10. – С. 15-20. – Бібліогр.: с. 20.
Мета уроку – допомогти учням з’ясувати роль Християнської церкви в середньовічному суспільстві, установити зв’язок між церквою та державою, розглянути перебіг основних подій і проаналізувати наслідки хрестових походів.
Процик Н. Слово о полку Ігоревім : сценарій історико-літературного вечора для учнів 7-9 кл. / Н. Процик, В. Джердж // Історія України (Шк. світ). – 2013. – № 21. – С. 19-22. – Бібліогр.: с. 22.
Мета заходу – узагальнити і поглибити знання учнів з історії, літератури, художньої культури, живопису та музичного мистецтва; розвивати їхнє уміння працювати з додатковою літературою, виступати перед аудиторією; виховувати почуття патріотизму.
На підготовчому етапі учитель надає учням список літератури, який вони повинні опрацювати. Потім проводиться їх опитування у формі бесіди або вікторини. У ході вечора поетичні рядки перемежовуються з розповідями про окремі історичні події, демонстрацією тематичних художніх полотен тощо. Слайд-шоу до сценарію розміщене у е-версії журналу «Історія України», 2013, № 11.
Підготувала Корженевська В.М.
Байдусь С. Відокремлена прикладка як різновид означення / С. Байдусь // Дивослово. – 2013. – № 3. – С. 14-15.
Автор пропонує розробку уроку, мета якого – виробити у школярів вміння розрізняти невідокремлену і відокремлену прикладки, класифікувати їх за семантикою і будовою, називати засоби введення відокремленої прикладки у структуру речення. Розробка містить бліц-опитування, експрес-завдання, дослідження-коментування, які можуть бути використані вчителями на уроках.
Баяк Є. Речення зі звертаннями, вставними і вставленимиконструкціями / Є. Баяк // Дивослово. – 2014. – № 6. – С. 15-16.
Мета уроку – узагальнити і систематизувати знання учнів із визначеної теми, удосконалювати їхні пунктуаційні вміння та навички, конструювати та інтонувати речення з ними, помічати і виправляти помилки на вивчені в цій темі правила. Перебіг уроку передбачає фронтальне опитування, лінгвістичну розминку, вибірковий музичний і словниковий диктант, творче конструювання, гру «Хто швидше?», бліц-опитування з теми «Вставлені конструкції» тощо.
Білянська Н. Складання діалогу / Н. Білянська // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 9-11. – С. 36-37.
Пропонується розробка заняття зв’язного мовлення, мета якого – за допомогою інформаційних технологій закріпити в учнів навички вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених звертаннями, вставними словами, формувати в них навички усного монологічного та діалогічного мовлення відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів, їхніми особистими враженнями. Матеріал містить конкурси, ігри, передбачає роботу в групах, парах.
Вакуленко Т. М. Українська мова : практ. порадник / Т. М. Вакуленко, Н. Я. Косенко. – Харків : Школа, 2008. – 350 с.
Мета посібника – допомогти учням уникнути типових помилок як в усному мовленні, так і на письмі. Він містить практичні поради щодо правильного вживання слів та висловів, їх наголошення у складних випадках, написання разом, окремо і через дефіс складних слів, переклад російських сталих виразів українською мовою.
Великий довідник школяра : гуманітарні та суспільні науки : укр. мова, англ. мова, укр. л-ра, зарубіжна л-ра, історія України, всесвітня історія, основи правознавства, економіка : 5-11 кл. – Харків : Школа, 2009. – 1072 с.
Довідник містить вичерпні відомості зі шкільних курсів гуманітарних та суспільних наук. Книга адресована учням5-11 (12) класів.
Перший розділ довідника присвячений українській мові. Стислий та доступний стиль викладення, приклади, ілюстрації, додатковий матеріал –усе це робить книгу незамінним помічником як учителям так і учням при вивченні чи повторенні певної теми або розділу.
Довідник вигідно відрізняється від існуючих аналогів наявністю алфавітного покажчика, що складається з найуживаніших (ключових) слів-термінів із кожного предмета.
Вітвіцька Т. Пам'ятки історії. Золоті ворота : письмовий твір-опис / Т. Вітвіцька // Укр. мова та літ. (Шк.світ). – 2012. – № 6. – С. 36-37.
Автор пропонує конспект уроку, мета якого – навчити учнів писати твори-описи в науково-популярному стилі використовуючи архітектурні терміни, дотримуючись певної послідовності викладу матеріалу. Завдання – описати пам’ятку історії – Золоті ворота. Наводяться тексти бесід і зразок опису.
Гарасько Н. Односкладні речення. Неповні речення : цикл уроків / Н. Гарасько // Укр. мова та літ. (Шк.світ). – 2014. – № 8. – С. 12-27.
Матеріал допоможе вчителю підготувати та провести уроки української мови за темою «Односкладні речення». Подаються плани-конспекти традиційних уроків різних типів, розроблених за чинною програмою та чіткою структурою, а також тематична контрольна робота (тести).
Головченко Л. Головні та другорядні члени речення : урок-вірш / Л. Головченко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 37. – С. 10-13.
Конспект уроку, який допоможе вчителю поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, про граматичну основу, способи вираження членів речення, формувати вміння школярів розрізняти головні та другорядні члени речення, розвивати у них навички пошуково-дослідницької діяльності, логічне мислення, зорову та слухову пам’ять.
Особливістю цього уроку є те, що весь матеріал подано у віршованій формі, таким чином він впливатиме на розвиток творчого потенціалу учнів, здатності імпровізувати, бачити незвичне у звичайних речах.
Гончарук Н. Речення непоширені і поширені. Означення, додаток, обставина як другорядні члени речення / Н. Гончарук // Дивослово. – 2012. – № 8. – С. 29-31.
Урок спрямований на закріплення та узагальнення набутих учнями знань про другорядні члени речення, формування у них цілісної системи знань із теми, удосконалення навичок аналізування, порівняння, систематизації й узагальнення. Матеріал містить мовознавчу вікторину, завдання-гіпотезу, мультимедійні схеми «Додаток», «Обставина», «Означення»; гру «Тавтограма» на літеру «с», одинадцять варіантів карток із завданнями.
Дись Л. Односкладні речення як виражальний засіб у художніх творах / Л. Дись // Укр. мова та літ. (Шк.світ). – 2012. – № 11-12. – С. 28-30.
Конспект заняття, мета якого – поглибити знання школярів про типи односкладних речень, навчити й удосконалити їхні вміння використовувати набуті знання на практиці, формувати навички розпізнавати та правильно використовувати ці речення в мовленні, розвивати творчу уяву учнів. Матеріал містить тематичні вірші, конкурси, творчі завдання, передбачає роботу в групах.
Дудник А. Усний твір-розповідь з елементами опису пам’ятника на основі особистих спостережень / А. Дудник // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 9-11. – С. 32-35.
Автор пропонує розробку уроку із розвитку зв’язного мовлення, мета якого – формувати в школярів уміння складати твір-опис пам’ятика за власним спостереженням; поглибити їхні знання про скульптуру; розвивати вміння правильно, красиво, емоційно висловлювати власну думку.
Єремейчук Н. Вивчення синтаксису та пунктуації на матеріалі текстів із народознавства / Н. Єремейчук // Укр. мова та літ. (Шк.світ). – 2014. – № 7. – С. 30-33.
У запропонованому матеріалі подано завдання системного характеру до текстів народознавчого спрямування з теми «Відокремлені й уточнювальні члени речення». Робота з текстом проводиться у п’ять етапів: комунікативний практикум, лексико-словникова робота, синтаксичні завдання, вправи на повторення, творчі завдання.
Зав'язкін О. В. Калейдоскоп цікавих знань : кн. для домаш. навчання : всесвітня історія, географія, природознавство, граматика укр. мови / О. В. Зав'язкін, М. О. Хаткіна ; худож. А. М. Далбуз [та ін.]. – Донецьк : БАО, 2006. – 575 с. : іл.
Один із розділів цієї книги називається «Граматика української мови». Допитливий читач знайде тут багато цікавих фактів, повчальних історій, віршів, завдань, присвячених українській мові, її історії та сьогоденню.
Книга адресованаучителям, школярам та їхнім батькам.
Зялик Ю. Твір-опис пам'ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі : українська мова та образотворче мистецтво (бінарний урок) / Ю. Зялик, Ю. Герасименко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 3. – С. 30-35.
Мета запропонованого уроку – формувати в учнів комунікативну компетентність на основі текстологічних знань, зокрема вміння описувати пам’ятки культури, удосконалювати усне й писемне мовлення, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів, прищеплювати їм навички порівняльного аналізу культурно-мистецьких явищ. Використовуються методи «Гронування», «Прес», «Ажурна пилка», технологія «Діаграма Вена» презентації груп учнів «Архітектори», «Дизайнери», «Історики», «Мовознавці». Наведено словники архітектурних стилів та архітектурних термінів.
Канюка О. «Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині» : речення як комунікативна одиниця : тренувальні вправи // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 14. – С. 38-40.
Матеріал допоможе учителю підготувати заняття, мета якого – систематизувати знання учнів про речення, удосконалити їхні вміння та навички щодо визначення межі речень у тексті, грамотної вимови речення за метою висловлювання та емоційного забарвлення, навчити правильно вживати розділові знаки в кінці речень, розвивати в школярів абстрактне мислення, логічну пам’ять, культуру усного й писемного мовлення, сприяти їхньому духовному розвитку, виховувати почуття поваги до надбань і традицій української народної культури. Матеріал містить тематичні вірші, вправи, ігри, які можуть бути використані вчителем на уроках.
Костенко Л. Різні форми присудків / Л. Костенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 37. – С. 14-15.
Конспект уроку допоможе вчителям поглибити знання восьмикласників про присудок,одного із головних членів речення, його форми; сформувати у них вміння відрізняти складений іменний присудок від простого і складеного дієслівного.
Коваль Н. Казки В. Сухомлинського на уроках української мови : однорідні члени речення / Н. Коваль // Укр. літ. в загальноосвіт. шк. – 2010. – № 6. – С. 45-47.
Розробка уроку на заявлену тему, мета якого – розширити та поглибити знання учнів про однорідні члени речення, способи зв’язку між ними, навчити їх знаходити різні ряди однорідних членів у реченні, правильно їх інтонувати; розвивати вміння використовувати вивчене у власних висловлюваннях; розвивати логічне мислення, стійку увагу.
Ковальова О. Речення зі звертаннями, вставними словами та вставленими конструкціями / О. Ковальова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 19-20. – С. 45-47.
Конспект уроку з елементами ейдетики, мета якого – допомогти вчителям узагальнити й систематизувати знання школярів із заявленої теми, правильно ставити розділові знаки, обґрунтовувати їх та інтонувати речення зі звертаннями, вставними словами.
Козак О. Письмовий вибірковий переказ тексту публіцистичного стилю : 8-й кл. / О. Козак // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 9-11. – С. 47-48.
Розробка уроку допоможе вчителю розвинути в школярів мовленнєво-комунікативні вміння переказувати текст публіцистичного стилю, що містить опис пам’ятки історії та культури, формувати у них вміння визначати тему й головну думку тексту, його стиль, виокремлювати інформацію відповідно до завдання, визначати підтеми тексту в процесі складання плану, удосконалювати культуру писемного мовлення.
Костенко Л. Різні форми присудків / Л. Костенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 37. - С. 14-15.
Коспект уроку, мета якого – повторити відомості про різні форми присудка, розглянути їх особливості; розвивати в учнів уміння використовувати теоретичні знання на практиці, виробляти у них уміння виконувати тестові завдання різних видів, розвивати навички творчої роботи. Матеріал містить запитання для бесіди, роботу із схемами, тестові завдання, які можуть бути використані вчителями на уроках.
Костенко Л. Розділові знаки в простому реченні / Л. Костенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 37. – С. 7-9.
Мета уроку – закріплення та узагальнення набутих учнями знань щодо правил вживання розділових знаків у простому реченні, удосконалення їхніх умінь використовувати відповідні пунктограми та обгрунтовувати їх вибір правилами; розвиток навичок колективної роботи з текстом, уміння робити висновки й систематизувати матеріал. Автор використовує такі формироботи як пошукова робота, метод «Мікрофон»тощо.
Котляр С. Особливості опису пам’ятки історії та культури / С. Котляр // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 9-11. – С. 38-41.
Автор ділиться методикою проведення уроку з формування в учнів полікультурної компетентності; ознайомлення їх із особливостями опису пам’яток історії та культури, основними архітектурними стилями й термінами, відомостями про пам’ятки історії та культури, їх види та призначення.
Кравченко Л. Односкладні речення. Неповні речення: цикл уроків української мови у 8 класі за модульною системою / Л. Кравченко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 34-41.
Конспекти чотирьох уроків, мета яких – поглибити знання школярів про односкладні речення, їх види; сформувати у них уміння правильно визначати види односкладних речень із головним членом у формі присудка; удосконалити навички учнів щодо конструювання односкладних речень і правильного їх використання в усному та писемному мовленні. Матеріал містить вірші, творчі завдання, передбачає роботу в групах.
Ліферук А. Тематичні контрольні роботи з української мови у 8-му класі : [тести] / А. Ліферук, В. Сучилкіна // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 12. – С. 17-20.
Запропоновані тести допоможуть учителю організувати перевірку засвоєння знань учнями із тем: «Односкладні речення. Неповні речення», «Речення з однорідними членами», «Речення зі звертаннями, вставними та вставленими конструкціями», «Речення з відокремленими членами».
Лунгул В. Відокремлені члени речення / В. Лунгул // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 9. – С. 28-31.
Урок-практикум допоможе учителю узагальнювати та систематизувати знання учнів; формувати цілісну систему знань восьмикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалити їхні пунктуаційні знання та навички, вміння самостійно вирішувати пізнавальні завдання, розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.
Матієнко О. Види простого речення : [конспект показового заняття] / О. Матієнко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 11-12. – С. 7-11.
Розробка заняття комбінованого типу з елементами інтерактивних прийомів, мета якого – узагальнити знання учнів про види простих речень, поділ речень на двоскладні й односкладні, поширені та непоширені, повні та неповні, а також про речення, ускладнені звертаннями, вставними словами (словосполученнями).
Молоканова В. Дивосвіт народного мистецтва / В. Молоканова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 9. – С. 23-27.
Коспект уроку, мета якого – систематизувати й узагальнити знання учнів про відокремлені означення; удосконалити їхні пунктуаційні вміння і навички, пов’язані з уживанням розділових знаків у реченнях із відокремленими означеннями; розвивати у них логічне мислення, увагу, пам'ять, творчу уяву; формувати естетичні смаки школярів; виховувати інтерес до народного мистецтва на прикладі творчості Катерини Білокур, Марії Приймаченко, Тетяни Пати.
Новий довідник : українська мова : українська література. – 6-е вид. – Київ : Казка, 2010. – 864 с.
Довідник подає найважливіші відомості про українську мову та літературу. Стислий, зрозумілий текст, наочні приклади, а також оригінальна структура видання допоможуть школярам грунтовно і швидко опанувати матеріал. Довідник можна використовувати як для вивчення нових тем, так і для повторення вже пройденого матеріалу.
Павленко Л. Синтаксис. Пунктуація: односкладні й неповні речення : [конспекти уроків] / Л. Павленко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 11-12. – С. 12-27.
Увазі вчителів пропонуються розробки уроків із узагальнення набутих знань школярів на теми: «Односкладні прості речення з головними членами у формі підмета та присудка», «Означено-особові, неозначено особові та узагальнено-особові речення», «Безособові речення», «Називні речення», «Односкладні речення як частина складного. Синтаксичний розбір односкладних речень», «Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях», «Узагальнення й систематизація вивченого про односкладні й неповні речення».
Павлишин Л. Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертаннях / Л. Павлишин // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5. – С. 29-31.
Урок направлений на поглиблення знань школярів про звертання, їх стилістичну роль у мовленні, на формування навичок восьмикласників щодо визначення способів морфологічного виражання звертань, удосконалення вміннь виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них любові до рідної мови.
Панчук О. Прямий і непрямий додаток / О. Панчук // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 37. – С. 20-22.
Конспект уроку допоможе вчителю при підготовці заняття з повторення вивченого матеріалу із запропонованої теми, мета якого – формувати в учнів уміння визначати прямий і непрямий додаток у тексті, співставляти й узагальнювати, працювати в групах. Під час проведення заняття автор використовує різні форми роботи: асоціативне малювання «Передай кольором настрій твору», вправу «Знайди помилку», гру «Неправильно – правильно», інтелектуальний турнір, роботу в парах та групах тощо.
Плахотнюк Л. Без верби і калини нема України : узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення / Л. Плахотнюк // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 9. – С. 32-34.
Автор пропонує розробку уроку, мета якого – узагальнити та систематизувати знання учнів про вставні слова; поглибити відомості про розділові знаки при них; удосконалити вміння правильно визначати речення із вставними та співзвучними словами.
Семеняка О. Види обставин. Порівняльний зворот / О. Семеняка // Укр.мова та літ. (Шк.світ). – 2011. – № 37. – С. 16-19.
Мета уроку – поглибити знання учнів про обставину якдругорядний член речення, опрацювати відомості про порівняльний зворот, його роль у текстах різної стильової належності, формувати у школярів уміння визначати види обставин, розвивати їхні пунктуаційні навички виділення порівняльних зворотів на письмі.
Солопенко Г. Другорядні члени речення : урок-подорож / Г. Солопенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 9. – С. 12-15.
Увазі вчителів пропонується розробка заняття, мета якого – узагальнити та систематизувати знання учнів із даної теми. Матеріал містить вправи, бесіди, передбачає роботу в малих творчих групах.
Солопенко Г. Просте двоскладне речення. Головні члени речення / Г. Солопенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 9. – С. 7-11.
Мета запропонованого уроку – повторення й узагальнення знань учнів про просте двоскладне речення та головні члени речення, формування у них уміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, визначати головні члени речення, розвивати моленнєво-комунікативні компетенції школярів шляхом самостійного складання усних і письмових висловлювань.
Цимбаляк М. «Солоденький» урок. Повторення вивченого / М. Цимбаляк // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 19-20. – С. 24-29.
Автор пропонує розробку уроку, мета якого – повторити й узагальнити вивчений восьмикласниками матеріал, з’ясувати рівень засвоєння ними знань, удосконалити вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Матеріал міститьзавдання-тести, ігри, прислів’я та приказки, передбачає роботу в групахтощо.В ході уроку використовуються уривки із книжки Г. Булашова «Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях», та твір К. Малицької «Бджола Мета». Додатками до конспекту уроку даються: Воля Олесь «Енциклопедія життя. Праця: афоризми та думки»; «Природа. Господарська діяльність людини: прислів’я та приказки», «Людина. Родинне життя. Риси характеру: прислів’я та приказки», «Мед як продукт лікування: поради, рецепти».
Шеремета Т. Односкладне речення / Т. Шеремета // Дивослово. – 2012. – № 8. – С. 24-28.
Розробка уроку з використанням мультимедійних технологій,допоможе учителю виробити в учнів уміння розрізняти види односкладних речень, розвивати у них логічне мислення, увагу, пам'ять.
Юстик Л. Односкладні речення як синтаксичне явище / Л. Юстик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 24-28.
Автор пропонує розробку уроку, мета якого – поглибити знання учнів про просте речення, ознайомити з видами односкладних простих речень. Матеріал містить ігри, мовне спостереження, лекцію з паузами, передбачає роботу в парах. Соціокультурна тема уроку – «Народний календар українців. Грудень рік кінчає, зиму починає».
Список підготувала Л.О. Ткач
Андрієнко С. Складання й розігрування діалогів на основі радіо- та телепередач : чистота та значущість рідної мови / С. Андрієнко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 14. – С. 34-37.
Автор презентує урок української мови з використанням діалогів на основі радіо- та телепередач, для вдосконалення мовленнєво-комунікативних умінь школярів, оскільки чистота і грамотність діалогічного мовлення особистості свідчать про інтелектуальний рівень, обізнаність та загальну мовленнєву культуру.
Биконь Т. Узагальнення теми "Дієслово" : 7 кл. / Т. Биконь // Дивослово. – 2013. – № 11. – С. 8-9.
Конспект уроку допоможе учителю підготувати урок на вміння учнів вирізняти дієслово з-поміж інших частин мови, систематизацію їхніх знань про особливості функціонування дієслів в українській мові, удосконалення вміння правильно вживати їх у різних типах і стилях мовлення, а також вироблення навичок редагування текстів, виділення головного, точності передачі наукової інформації, збагачення словникового запасу.
Білокінь Н. Вивчення розділу "Морфологія" на уроках української мови (7 клас) в умовах компетентісної мовної освіти / Н. Білокінь // Укр. мова і літ. в шк. – 2013. – № 6. – С. 50-52.
Автор ділиться досвідом проведення інтерактивного уроку української мови в 7 класі на тему «Прийменник як службова частина мови» використанням різноманітних методів, прийомів і форм роботи на уроці: «Незакінчене речення», «Гронування», «ПРЕС», розповідь, опрацювання схеми, творча робота в парах, робота в групах тощо. Це допоможе учителю навчити учнів розкривати роль прийменників у мовленні, формувати їхнє вміння знаходити прийменники у висловлюваннях і доречно вживати їх у власному мовленні, відрізняти прийменники від інших службових частин мови, визначати їх синтаксичну роль.
Білокінь Н. Дієприкметниковий і дієприслівниковий звороти : інтегрований урок-екскурсія у 7 кл. // Дивослово. – 2014. – № 6. – С. 7-10.
Це конспект інтерактивного уроку з української мови з використанням мультимедійних засобів, який допоможе учителю поглибити знання учнів про дієприкметниковий і дієприслівниковий звороти, розкрити їхні виражальні можливості і роль у мовленні, закріпити вміння знаходити їх у висловлюваннях та доречно вживати у власному мовленні, розвиватиме мислення, уяву, спостережливість семикласників. Вид уроку – екскурсія по м. Києву.
Білокінь Н. Службові частини мови та вигук. Узагальнення і систематизація знань : 7 кл. / Н. Білокінь // Дивослово. – 2013. – № 11. – С. 5-7.
Конспект уроку, мета якого – актуалізувати знання учнів про службові частини мови та вигук, розкрити їхню роль у мовленні, закріпити вміння розрізняти службові чатини мови й визначати їхню синтаксичну роль, формувати вміння знаходити приклади службових частин мови та вигуків у висловлюваннях, характеризувати і доречно вживати їх у власному мовленні, розвивати увагу, мислення, мовлення.
Білоконь Н. Частка як службова частина мови. Розряди часток за значенням / Н. Білоконь // Дивослово. – 2012. – № 9. – С. 12-14.
Конспект уроку з використанням інтерактивних технологій допоможе учителю дати учням поняття про частку як службову частину мови та її морфологічні ознаки, роль у мовленні, познайомити із розрядами часток за значенням, навчити відрізняти частки від інших службових частин мови.
Брунець Т. Прийменник як службова частина мови / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 4-6.
Брунець Т. Непохідні та похідні прийменники / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 7-9.
Брунець Т. Написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 10-12.
Брунець Т. Вживання прийменників в усному та писемному мовленні : розвиток зв’язного мовлення / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 13-14.
Брунець Т. Конкурс знавців прийменника : підсумковий урок з теми «Прийменник як службова частина мови» / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 15-16.
Брунець Т. Тематична контрольна робота з теми «Прийменник як службова частина мови / Т. Брунець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 17-21.
Автор пропонує конспекти шести уроків з української мови, присвячених вивченню прийменника в сьомому класі. Кожен урок цікаво побудований на матеріалах народознавчої тематики і має завдання, які допоможуть закріпити знання учнів про прийменник як службову частину мови, виявити рівень засвоєння школярами програмового матеріалу, сприятимуть розвиткові інтелектуальних і мовленнєвих здібностей школярів, виховуватимуть любов до рідної мови, шанобливе ставлення до народних традицій і звичаїв.
Горлова В. Тестова перевірка знань з теми "Прийменник" : 7 кл. / В. Горлова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 12. – С. 14-16.
Тестові завдання з теми «Прийменник» складено з урахуванням таких основних принципів: послідовності, поступовості, інтегральності, надмірності, науково обґрунтованої, посильної для учня завантаженості
Тести можуть використовуватися учителем не лише з метою тематичного контролю знань, умінь і навичок учнів, а і як один із видів навчальної роботи на уроках української мови задля активізації пізнавальної діяльності школярів, розвитку в них уміння концентруватися, робити правильний вибір.
Данилова О. Морфологічний розбір дієприкметника. Систематизація й узагальнення вивченого про дієприкметник : 7 кл. / О. Данилова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 29-33.
Конспект уроку з теми «Дієприкметник» побудований у формі телепередачі «Модний вирок» з використанням електронної лінгвістичної гри «Модельєр» та рольової гри «Актуальне інтерв’ю», що допоможе систематизувати й узагальнити знання учнів про дієприкметник, навчити їх виконувати морфологічний розбір цієї частини мови.
Дем’янова Н. Сполучник як службова частина мови // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 24-25.
Стаття допоможе учителю у проведенні уроку на задану тему в формі гри «Розумники і розумниці». Запропоновані завдання допоможуть організувати роботу на уроці змістовно, нестандартно, цікаво, розвиватимуть вміння школярів розрізняти самостійні і службові частини мови, знаходити сполучники та визначати їх роль у реченні, розрізняти групи сполучників за будовою і за значенням.
Дерев’янко Л. Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу : 7 кл. / Л. Дерев’янко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 15-16. – С. 39-42.
Методичні поради допоможуть учителю закріпити в учнів основні поняття з теми «Дієслово»: «інфінітив», «дієприкметник», «дієприслівник», навчити семикласників підбирати за словниками синонімів С. Караванського, Б. Брінченка синоніми до слів та фразеологізмів.
Дуняшенко Н. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників : урок у 7 кл. // Дивослово. – 2012. – № 6. – С. 15-17.
Методика проведення інтерактивного уроку стане у нагоді учителю при вивченні семикласниками прислівника. Вивчивши його лексичні, граматичні, синтаксичні особливості, школярі навчаться вирізняти цю групу слів з-поміж інших, грамотно використовувати їх у повсякденному вжитку, в навчальному процесі, у творчості.
Зялик Ю. Частка як службова частина мови : 7 кл. : [конспект уроку] / Ю. Зялик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 31-34.
Урок вивчення нового матеріалу допоможе учителю при підготовці заняття з вивчення частки як службової частини мови. Його проведення сприятиме формуванню вміння учнів впізнавати частки в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки, розвиватку уваги, логічного мислення, пам’яті школярів. Автор використовує методи «Акваріум» та «Робота в парах», ігри «Сапер», «Змінювані трійки», вибірковий, морфологічний та розподільний диктанти.
Зялик Ю. Розряди часток за значенням : [конспект уроку] / Ю. Зялик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 31-34.
Конспект інтерактивного уроку-дослідженння із застосуванням кейс-методу допоможе учителю ознайомити семикласників з розрядами часток за значенням, удосконалити їхнє вміннявичленовувати частки в реченнях, визначати їх роль і розряди за значенням у спонукальних та окличних реченнях,розвинути вміння використовувати часткиу власних висловлюваннях.
Кольба Г. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль : урок-суд / Г. Кольба // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 18. – С. 42-44.
Автор ділиться досвідом проведення нестандартного уроку для семикласників при вивченні дієприкметника. Його мета – дати школярам поняття про загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприкметника як особливої форми дієслова, навчити відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити його в реченні на основі вивчених ознак, розвивати творчі вміння вживати дієприкметники у власних висловлюваннях.
Кратасюк Л. Узагальнення і систематизація знань з теми "Числівник як частина мови" : урок у 7 кл. / Л. Кратасюк // Дивослово. – 2012. – № 9. – С. 15-17.
Мета уроку –закріпити вміння семикласників розрізняти числівники з-поміж інших частин мови, які можуть мати числове значення, визначати їхні морфологічні ознаки, з’ясовувати їх синтаксичну роль та виражальні можливості, правильно відмінювати числівники та вживати їх у різних типах і стилях мовлення.
Літвінова С. Докладний переказ тексту-опису процесу праці (письмово) : 7 кл. : [конспект уроку] / С. Літвінова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5. – С. 24-28.
Пропонується розробка уроку, мета якого – навчити учнів докладно переказувати текст-опис процесу праці майстрині декоративно-ужиткового мистецтва. Для цього школярі знайомляться з роботами українських майстрів витинанки. Щоб урок був цікавим для школярів, автор рекомендує використовує інтерактивні вправи «Мій настрій», «Незакінчене речення», «Заповни кластер» та залучає учнів до самостійного виготовлення витинанок.
Лукач А. Узагальнення і систематизація знань з теми "Морфологія" : 7 кл. / А. Лукач // Укр. мова і літ. в шк. – 2013. – № 3. – С. 27-29.
Розробка допоможе учителю провести урок, мета якого – систематизувати й узагальнити знання семикласників з морфології, закріпити вміння визначати частини мови та їх основні ознаки в художньому тексті, навчити застосовувати набуті навички під час написання слів з визначеними орфограмами, а також збагатити словниковий запас школярів.
Мидловець К. Сполучник як службова частина мови : 7 кл. : [конспект уроку] / К. Мидловець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 22-23.
Варіант уроку, присвяченого сполучнику, під час якого традиційні навчальні методи (робота з правилами, практичне завдання, вибірковий диктант, фронтальне опитування тощо) поєднуються з ігровими ( «Що? Де? Коли?», «Навчаючи вчуся», «Незакінчені речення».
Музиченко-Мельник Т. Способи творення прислівників : урок у 7 кл. / Т. Музиченко-Мельник // Дієслово. – 2012. – №1. – С. 4-5.
Запропонований урок спрямований на ознайомлення семикласників з основними способами творення прислівників і словотворчими засобами, правилами їх наголошування, що допоможе збагатити словниковий запас учнів і викликати інтерес до українських звичаїв і традицій, сприятиме естетичному розвиткові школярів.
Неділя І. Тести для контрольних робіт з української мови : 7 кл. // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 19. – С. 17-36.
Тести укладені відповідно до чинної програми, містять контрольні й самостійні роботи для перевірки навчальних досягнень учнів із української мови в 7-му класі. Контрольні роботи складаються із завдань різних рівнів складності закритого й відкритого типу.
Новікова О. Дієприслівник. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 11. – С. 13-16.
Автор ділиться досвідом проведення уроку української мови з використанням матеріалів про українські народні звичаї та традиції при вивченні теми «Дієприслівник». Його мета – познайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова, формувати у школярів вміння та навички розпізнавати дієприслівники в реченні та визначати їх морфологічні ознаки і синтаксичну роль, а також стимулювати бажання досліджувати мовні явища.
Попова Т. Дієслово : урок-подорож у 7 кл. : [конспект уроку] / Т. Попова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 25-27.
Запропонований урок проводиться у формі мовної космічної експедиції. Його мета – систематизувати й узагальнити знання учнів про дієслово: морфологічні ознаки дієслова, синтаксичну роль. Автор пропонує цікаві кросворди, картки з прислів’ями, тощо.
Савіна В. Олімпійськими шляхами українських чемпіонів : урок узагальненя та систематизації знань із теми "Дієприкметник" : 7 кл. / В. Савіна // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 11-12. – С. 23-25.
Розробка уроку з використанням матеріалів про олімпійських чемпіонів України допоможе учителю узагальнити й систематизувати знання, уміння та навички учнів із теми «Дієприкметник», навчити їх знаходити дієприкметники в тексті, визначати їх стан, вид і час, а також використовувати дієприкметники в усному та письмовому мовленні.
Семенець Л. Частка як службова частина мови : українська мова, 7 кл. / Л. Семенець // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 7. – С. 28-29.
Автор пропонує розробку уроку з ознайомлення учнів із часткою як службовою частиною мови, який допоможе сформувати у семикласників відшуковувати частки в реченнях, визначати їх роль, сприяти розвитку вміння використовувати частки у власних висловлюваннях.
Скрипнюк О. Правопис не з дієприкметниками : 7 кл. : [конспект уроку] / О. Скрипнюк // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 28-30.
Конспект стане у нагоді учителю під час підготовки уроку про дієприкметники, метою якого буде формувати вміння школярів правильно писати не з дієприкметниками, звертаючи увагу на граматичні та стилістичні особливості цієї форми дієслова.
Степанченко О. Дієслово : узагальнення і систематизація вивченого // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 19. – С. 14-16.
Урок спрямований на актуалізацію знань учнів про дієслово, розкриття його ролі у мовленні, закріплення вміння виявляти дієслова у тексті й визначати їхню синтаксичну роль, характеризувати дієслова і доречно вживати їх у власному мовленні, на розвиток уваги, мислення, мовлення, вироблення комунікативних умінь учнів.
Федоренко О. Сполучник як службова частина мови : на матеріалі творів Л. Костенко / О. Федоренко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 26-28.
Це розробка інтерактивного уроку ззасвоєння нових знань, мета якого – позначеної теми, де учні разом з учителям навчаються поєднувати прекрасне –поглибити знання учнів про сполучник, його граматичне значення, формувати вміння знаходити сполучники в тексті, визначати їх службову роль, прищеплювати любов до рідного слова, до творчості.Серед методів роботи – дослідження-моделювання, робота з текстом та зі схемами, творче спостереження з елементами аналізу, вибірково-розподільний диктант, робота в парах та ін.
Федоренко О. Правопис сполучників / О. Федоренко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 6. – С. 29-30.
Мета уроку – розширити знання учнів про прості, складні і складені сполучники, їх правопис, навчити школярів розмежовувати складні сполучники і співзвучні з ними слова. Автор використовує для роботи речення і тексти з художньої літератури про довкілля.
Фесай Н. Написання прислівників разом і через дефіс : 7 кл. / Н. Фесай // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 11-12. – С. 19-22.
Розробка допоможе учителю ознайомити учнів з особливостями написання прислівників разом і через дефіс, сприяти зміцненню їхніх навичок правопису прислівників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил, формуватиме загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченими орфограмами, розвиватиме естетичні смаки.
Цишевська Л. Лінгвістична подорож у світ зникомих рослин : інтегрований урок з використанням мультимедійних технологій : 7 кл. / Л. Цишевська, В. Гоц // Дивослово. – 2010. – № 2. – С. 14-18.
Інтегрований урок (українська мова і біологія) направлений на повторення та систематизацію знань про прийменник як службову частину мови, його правопис разом, окремо, через дефіс, а також на прищеплення любові до природи. Заняття відбувається у формі конкурсу, у кількох етапах якого змагаються дві команди учнів. Під час уроку використовуються таблиця «Написання прийменників», пам’ятка «Морфологічний розбір прийменника», карта заповідників і національних парків України, малюнки і світлини зникаючих рослин, аудіозаписи «Вальсу квітів» П. Чайковського і пісні «Три поради», виставка книжок про рослинний світ України.
Яковенко Н. Прийменники як службова частина мови : мультимедійний урок-гра : 7 кл. / Н. Яковенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5. – С. 21-23.
Запропонований мультимедійний урок-гра допоможе учителю систематизувати та узагальнити вивчене учнями про прийменник як службову частину мови, удосконалити їхні вміння й навички правопису прийменників, використання їх у зв’язному мовленні. Під час уроку автор використовує технології кооперативного та колективно-групового навчання.
підготувала Л.О. Ткач
Бабічева О. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль : 6 кл. : [конспект уроку] / О. Бабічева // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5. – С. 19-20.
Конспект уроку з використанням ігрових форм допоможе учителю поглибити знання учнів про числівник як частину мови, його поділ на групи, навчити школярів знаходити числівники у тексті та відрізняти їх від інших частин мови, що мають числове значення.
Балита О. Групи слів за вживанням. Загальновживані та стилістично забарвлені слова : 6 кл. : [конспект уроку] / О. Балита // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 29-30. – С. 33-34. – Бібліогр.: с. 34.
Автор ділиться досвідом проведення уроку, спрямованого на ознайомлення учнів із групами слів за сферою вживання, вироблення у них уміння доречно використовувати у мовленні як загальновживані, так і стилістичо забарвлені слова.
Биконь Т. Займенник як частина мови : урок у 6 кл. / Т. Биконь // Дивослово. – 2012. – № 9. – С. 10-11.
Мета запропонованого уроку – сформувати в учнів уявлення про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, навчити школярів правильно використовувати займенник у мовленні. Під час уроку використовуються роздруки із повісті О. Довженка «Зачарована Десна», портрет письменника, карта України, ілюстрації.
Биконь Т. Вивчення розділу "Морфологія" на уроках української мови в системі компетентісної мовної освіти / Т. Биконь // Укр. мова і літ. в шк. – 2013. – № 6. – С. 45-49.
Це розробки двох інтегрованих уроків, направлених на поглиблення знань шестикласників про іменник та прикметник, їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні. В ході уроків використовуються прийоми словесного малювання, роботи в парах, пошукової роботи в групах на основі уривків із повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» та Д. Дефо «Робінзон Крузо».
Биконь Т. "Море - це вічний рух і любов, вічне життя". Відмінювання числівників. Правильне використання числівників у мовленні: урок укр. мови в 6 кл. / Т. Биконь // Укр. мова і літ. в шк. – 2011. – № 6. – С. 43-45.
Розробка уроку стане в нагоді учителю при підготовці занять на закріплення знань учнів про числівник, особливості відмінювання кількісних і порядкових числівників. Представлено завдання, спрямовані на формування в шестикласників умінь правильно використовувати цю частину мови в мовленні.
Валькевич Л. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль : 6 кл. : [конспект уроку] / Л. Валькевич // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 4-6.
Конспект уроку допоможе учителю дати шестикласникам поняття про числівник як частину мови, його лексичне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні. Урок проводиться з використанням мультимедійного обладнання, різноманітних програмних засобів, таблиць, відеоматеріалів.
Власенко Л. Іменник : 6 кл. : [конспекти уроків] / Л. Власенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 9-14.
Автор пропонує конспекти трьох уроків по темі «Іменник», які допоможуть учителю навчити учнів відмінювати іменники, що мають форму лише множини, дадуть учням знання про відмінки іменників та їх значення, пояснять різницю між загальними та власними іменниками.
Водясова В. Написання не з прикметниками : 6 кл. : [розробка уроку] / В. Водясова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 2. – С. 18-20.
Автор пропонує методику проведення уроку, присвяченого особливостям правопису частки не з прикметниками. Цей матеріал допоможе учителю сформувати вміння учнів знаходити в словах орфограму «не з прикметниками» та обґрунтовувати вибір її написання відповідним правилом.
Гончарова Г. Незмінювані іменники : 6 кл. : [конспект уроку] / Г. Гончарова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 18-22.
Мета уроку – поглибити знання учнів про незмінювані іменники, формувати у них уміння знаходити незмінювані іменники в тексті, доцільно вживати їх у власному мовленні. Урок проводиться з використанням мультимедійного проектора, карток для роботи в парах і малих групах, роздатковий матеріал тощо.
Горбатюк О. Ступені порівняння прикметників : 6 кл. : [розроб. уроку] / О. Горбатюк // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 2. – С. 16-17.
Розробка уроку допоможе учителю навчити учнів утворювати всі можливі форми ступенів порівняння прикметників, знаходити їх у тексті, використовувати в усному мовленні та при складанні речень творів.
Грекало Т. Відмінювання іменників ІІІ відміни : 6 кл. : [конспект уроку] / Т. Грекало // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 23-24.
Мета запропонованого – поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити їх з особливостями відмінювання іменників ІІІ відміни, навчити правильно вживати і писати відмінкові форми цих іменників.
Дем’янова Н. Числівник як частина мови / Н. Дем’янова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 7-8.
Автор пропонує розробку уроку, мета якого – домогтися засвоєння учнями поняття про числівник як частину мови,формувати в них уміння розпізнавати числівники серед вивчених частин мови, визначати кількісні та порядкові, прості та складені числівники.
Денисенко С. Частини мови. Іменник : 6 кл. : [конспект уроку] / С. Денисенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 8-12.
Цей конспект допоможе учителю закріпити і систематизувати знання шестикласників про іменник як частину мови, навчити їх правильно вживати іменники в різних відмінкових формах, виробити уміння користуватися не лише підручником, а й допоміжними джерелами. Урок побудований у формі ігрової подорожі, містить лінгвістичні, творчі, тестові завдання.
Дись Л. Повторення й узагальнення вивченого про прикметник : 6 кл. : [розроб. уроку] / Л. Дись // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 2. – С.25-27.
Запропонований урок проводиться у формі гри-подорожі, зупинки якого передбачають повторення теорії, роботу із загадками, словниками, виконання вправ, розгадування кросвордів.
Іщук Н. Офіційно-діловий стиль. Оголошення. План роботи : 6 кл. : [конспект уроку укр. мови] / Н. Іщук // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 9-11. – С. 7-10.
Конспект допоможе вчителям провести заняття, направлене на ознайомлення учнів з особливостями офіційно-ділового стилюмовлення та письма,сферою його застосування, вироблення уміння складати ділові папери.
Касьяненко Н. Написання складних прикметників через дефіс або разом : 6 кл. : [розроб. уроку] / Н. Касьяненко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2012. – № 2. – С. 21-24.
Мета запропонованого уроку – навчити учнів правильно писати складні прикметники, пояснювати орфограми за допомогою правил, розвиватиме вміння запобігати помилкам у написанні прикметників та розвивати творчі вміння зіставлення, порівняння, моделювання та конструювання мовних явищ. Форма уроку – ділова гра «Тендер», для перемоги у якій потрібно пройти 5 випробувань.
Кислухо Т. Інноваційні технології на уроках української мови : добірка завдань до уроків із розділу «Лексикологія» у 5 кл. та «Лексикологія. Фразеологія» у 6 кл. / Т. Кислухо // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 17. – С. 13-22.
Автор пропонує добірку інтерактичних вправ і завдань, які стануть у нагоді учителю під час підготовки мультимедійних презентацій до уроків у 5-му та 6-му класах при вивченні тем «Лексикологія», «Антоніми, синоніми та омоніми в українських прислів’ях та приказках», «Активна і пасивна лексика».
Крупеня В. Написання частки не з іменниками : 6 кл. : [конспект уроку] / В. Крупеня // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 19-21.
Конспект нетрадиційного уроку стане у нагоді учителю при підготовці до висвітлення на уроці правил написанння не з іменниками, виробленню в учнів уміння синтаксичного та морфологічного розбору і застосовування правил на практиці. Автор ілюструє цей урок оповіданням відомого львівського артиста Богдана Костіва «Перший поцілунок», у якому всі слова починалися з однакової літери П.
Куксенко Н. Рід іменників (повторення): іменники спільного роду : 6 кл. : [конспект уроку] / Н. Куксенко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 6-8.
Конспект уроку допоможе учителю поглибити знання учнів про рід іменників, сформувати у них поняття про іменники спільного роду. Крім того, вміщено допоміжні матеріали для вчителя: які іменникик належать до спільного роду та пам’ятки «Вимоги до мовлення», «Як вести діалог».
Купчик І. Числівники кількісні й порядкові: прості, складні і складені / І. Купчик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 11-12.
Купчик І. Відмінювання та написання кількісних числівників (цілих, збірних, дробових, неозначено-кількісних). М’який знак у числівниках] / І. Купчик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 13-15.
Купчик І. Відмінювання порядкових числівників. Написання разом із -тисячний / І. Купчик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 16-17.
Купчик І. Відмінювання і правопис числівників. Правильне їх уживання в усному та писемному мовленні / І. Купчик // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 18-19.
Добірка конспектів уроків з української мови на тему "Числівник", спрямованих на узагальнення і систематизацію знань шестикласників про числівник. Автор ділиться досвідом проведення уроків, які допоможуть учителю дати учням відомості про кількісні й порядкові, прості, складні і складені числівники, про те, як вони відмінюються, пишуться та правильно вживаються в усному та писемному мовленні.
Миколайчук Л. Прислів'я та приказки на уроках української мови у 5-6-х класах / Л. Миколайчук // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 2. – С. 42-45. – Бібліогр.: с. 45.
Методичні поради допоможуть учителю дати учням відомості про прислів’я та приказки, усвідомити їхні особливості, роль у мові, навчать осмисленому їх читанню, виховуватимуть культуру мовлення, пошану до мовного багатства українського народу.
Окйай Х. Числівник як частина мови : [конспект уроку] / Х. Окйай // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 11-12.
Конспект уроку містить послідовний опис завдань, за допомогою яких можна перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих учнями при вивченні теми., навчити їх застосовувати теоретичні знання на практиці, правильно вживати числівники у мовленні, узгоджувати їх з іменниками, знаходити та пояснювати вивчені орфограми.
Орієнтовне календарно-тематичне планування з української мови та літератури : 5-11 кл. // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2014. – № 15-16. – С. 58-61.
Подано зміст навчального матеріалу та орієнтовний розподіл годин відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392), затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 06.06.2012 р. № 664: Українська мова : 5-9 класи / уклад. Г. Т. Шелехова [та ін.]. – Київ : Вид. дім «Освіта», 2013. – 64 с.
Ралькіна С. Відмінки іменників. Кличний відмінок. Відмінювані та невідмінювані іменники : 6 кл. / С. Ралькіна // Укр.мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 15-18.
Розробка уроку-подорожі з використанням інтерактивних технологій допоможе учителю поглибити знання учнів про відмінки іменників, сформувати їхнє вміння правильно вживати відмінкові форми, ставити іменники в кличному відмінку, правильно використовувати в мовленні деякі незмінювані іменники.
Рудницька О. Календарно-тематичне планування з української мови для 6 класу : (122 год., 3,5 год. на тиждень) // Дивослово. – 2014. – № 6. – С. 17-19.
Автор пропонує зміст навчального матеріалу та орієнтовний розподіл годин з усіх тем української мови, котрі вивчаються у 6 класі. Укладено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання: Українська мова : 5-9 класи / уклад. Г. Т. Шелехова [та ін.]. – Київ : Вид. дім «Освіта», 2013. – 64 с.
Парандій Л. Займенник як самостійна частина мови : підсумковий урок : 6 кл. / Л. Парандій // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 20-22.
Автор ділиться досвідом проведення підсумкового уроку в 6-му класі про займенник, його морфологічні ознаки й синтаксичну роль, орфографічні правила та правильне написання слів із вивченими орфограмами.
Пашник Т. Українська мова і бібліографія : інтегр. урок у 6 кл. / Т. Пашник, Г. Козяр // Дивослово. – 2011. – № 4. – С. 6-9.
Визначена лінгвістична тема уроку – «Займенник: загальне значення. Морфологічні ознаки, синтаксична роль», соціокультурна тема- «Книжка і бібліотека». Їх поєднання має забезпечити засвоєння школярами навичок правильного використання займенника в мовленні і розширити їхні знання про книжку як джерело знань. В ході уроку використовуються презентація виставки, робота з мультимедійною схемою і таблицями, «Бібліотечне лото» тощо.
Ралькіна С. Відмінки іменників. Кличний відмінок. Відмінювані та невідмінювані іменники : 6 кл. : [конспект уроку] / С. Ралькіна // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2011. – № 35-36. – С. 15-18.
Мета запропонованого уроку – поглиблення знань учнів про відмінки іменників та їх відмінкові форми, удосконалення вміння дітей правильно використовувати в мовленні деякі незмінювані іменники.
Романченко О. Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни : 6 кл. : [конспект уроку] / О. Романченко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 17-18. – Бібліогр.: с. 18.
Автор описує хід проведення інтерактивного уроку української мови в 6-му класі з використанням аутотренінгу, експрес-опитування, самодиктанту, вибіркового диктанту, практикумів «Країна «Фразеологія» та «Джерело народної мудрості», ігор «Знайди слово», «Четверте зайве» тощо.
Такий урок дасть можливість повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити їх з поділом іменників на відміни, сприятиме зміцненню навичок визначення відмін іменників, їх виділення та розрізнення у реченнях та текстах.
Руденко В. Займенник : тренувальні вправи / В. Руденко // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 7. – С. 23-24.
Автор ділиться досвідом проведення на уроках української мови тренувальних вправ на закріплення знань, умінь і навичок учнів про заменник, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні. Такий урок-практикум допоможе школярам навчитися застосовувати цю частину мови у практичній діяльності, сприятиме удосконаленню орфографічної грамотності шестикласників, розвиватиме у школярів логічне мислення, уяву, пам’ять, мовлення.
Сашко Н. "Іде чумак з-за лиману..." : урок укр. мови у 6 кл. / Н. Сашко // Дивослово. – 2014. – № 6. – С. 11-14.
Розробка уроку з використанням інтерактивних технологій допоможе учителям навчити шестикласників аналізувати мовні явища, повторювати, узагальнювати й систематизувати їхні знання з теми «Іменник», сприятиме виробленню уміння школярів знаходити іменник у реченні, визначати його морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Під час уроку автор використовує історичні матеріали, художні твори, та картини про чумаків.
Степанченко О. Загальна характеристика частин мови : урок у 6 кл. / О. Степанченко // Дивослово. – 2012. – № 10. – С. 19-21.
Урок спрямований на поглиблення і систематизацію знань шестикласників з розділу «Морфологія», зокрема про класифікацію частин мови, на формування загальнопізнавальних умінь школярів визначати частини мови в реченні та тексті.
Степаненко-Мардус О. Числівник як частина мови : урок у 6 кл. / О. Степаненко-Мардус // Дивослово. – 2010. – № 2. – С. 6-7.
Мета описаного уроку – поглибити знання учнів про числівник як частину мови, дати відомості про поділ числівників на групи за значенням і будовою формувати вміння розпізнавати числівники у тексті, розрізняти кількісні та порядкові числівники, визначати рід і число, відмінки та синтаксичну роль. Урок побудований на фольклорному матеріалі, що сприятиме вихованню зацікавленості ним дітей.
Труба Т. Узагальнення та систематизація вивченого про іменник : 6 кл. : [конспект уроку] / Т. Труба // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 22-23.
Автор пропонує учителям конспект уроку на повторення, узагальнення та систематизацію знань учнів про іменник. Його мета – навчити щзастосовувати теоретичний матеріал на практиці. Використання під час уроку дидактичного матеріалу, побудованого на українському фольклорі, сприятиме вихованню шанобливого ставлення до звичаїв, традицій, обрядів і свят нашого народу.
Хрущова Л. Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників : 6 кл. : [конспект уроку] / Л. Хрущова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 13-14.
Конспект уроку допоможе учителю навчити учнів розрізняти власні та загальні назви, знаходити, позначати та правильно писати слова з орфограмою «Велика літера і лапки у власних назвах», добирати загальну назву до групи слів, розвинути орфографічні вміння та навички школярів. Автор використовує на уроці низку інтерактивних технологій: «ланцюжок», робота в групах, «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Коло друзів».
Шевцова Р. Іменник. Граматичні категорії. Тренувальні вправи : 6 кл. : [конспект уроку] / Р. Шевцова // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2013. – № 20. – С. 15-16.
Автор ділиться досвідом використання тренувальних вправ під час проведення уроку української мови, який має на меті закріпити вміння учнів розпізнавати іменники, визначати їхні граматичні ознаки роду, числа, відмінка, навчати правильно використовувати іменники в мовленні, сприяти формуванню в учнів навичок зв’язного мовлення, розвитку мислення, творчих здібностей.