background

Підготувала Корженевська В. М.

 Адамянц Р. А. Школа малювання. Крок за кроком / Р. А. Адамянц ; худож. Р. Адамянц. – Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2009. – [76 с.] : іл.

 Мета цієї книжки – в ігровій формі навчити дитину простим прийомам малювання. Разом із головними героями – зайченям Семенком та білочкою Яринкою – діти крок за кроком навчаться зображувати звірів, птахів, квіти, рослини, ягоди, гриби тощо.

Запропоновані уроки допоможуть юним художникам дізнатися про основи малюнка, основні правила побудови композиції, роботи з фарбами і олівцями, сприятимуть розвитку їхніх творчих здібностей та уяви.

Видання адресоване дошкільникам і молодшим школярам, вихователям дитячих садків та учителям початкової школи.

 Антіпова М. Г. Школа малювання / М. Г. Антіпова. – Київ : Країна Мрій, 2010. – 144 с. : іл. 

 Це ілюстроване видання містить поради щодо вироблення у дітей навичок малювання природи, тварин, будинків та людей.

Книга розрахована на дошкільнят та молодших школярів. Її з успіхом використають вихователі дитячих садків та вчителі.

 Артеменко С.  Матеріал до уроків образотворчого мистецтва : 2-й кл. / С. Артеменко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 6-11.

 Матеріал до уроків побудований на основі авторського посібника «Таємниці живопису. Методичний посібник». Корисні практичні поради стануть у нагоді вчителям у процесі підготовки до уроків. Крім того, тут подано пояснення до основних мистецтвознавчих термінів та різних технік малювання.

 Асєєва М. На урок до пана Олівця та пані Фарби / М. Асєєва // Початк. шк. – 2013. – № 5. – С. 26-29.

 Це розробки конспектів уроків образотворчого мистецтва для учнів 1-3 класів із тем «Чарівні птахи», «У гостях у Нептуна», «Крижаний палац».

Матеріал містить загадки, практичні творчі завдання, бесіди, фізкультхвилинки.

 Бітюкова О. Тестові завдання з образотворчого мистецтва / О. Бітюкова // Початк. шк. – 2011. – № 10. – С. 32-34.

 Використання тестових завдань сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів 2-3 класів, допомагає у засвоєнні ними програмного матеріалу та дає можливість вчителю виявити причини типових помилок у школярів при засвоєнні навчального курсу з образотворчого мистецтва.

 Бойко Н. Писанки :  образотворче мистецтво. 2-й кл. / Н. Бойко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 13. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 3-5.

 Автор пропонує розробку уроку, мета якого – ознайомити учнів із великодніми традиціями, писанкарством, видами та символікою писанок. Матеріал містить віртуальну подорож до музеїв писанкарства, тематичні ігри, вірші, кросворди.

 Бурдак С. «Як живеться вам, птахи?» : образотворче мистецтво. 3-й кл. / С. Бурдак // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 13-14.

 Автор пропонує розробку уроку, мета якого – дати учням уявлення про техніку колажу, навчити їх зображувати птахів у цій техніці, узгоджувати силуетну форму з кольором, декором та фактурою.

 Верютіна З. Осінні настрої / З. Верютіна // Початк. шк. – 2011. – № 10. – С. 32-34.

 Пропонується розробка заняття, мета якого – розширити знання учнів  про кольорову палітру шляхом змішування фарб; сформувати у дітей вміння  правильно підбирати кольори, заповнювати зображенням всю площину аркуша; розвинути у них навички сприйняття, образного мислення, уяву, фантазію; виховати акуратність при роботі з фарбою, естетичне ставлення до навколишнього світу, вміння бачити і відчувати красу осінньої пори.

 Вироби з солоного тіста / автор-уклад. І. Кащенко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 21. – С. 1-31.

 Підбірка матеріалів містить методичні поради вчителям щодо формування, розвитку та реалізації власних ідей дитини під час уроку, присвяченого ліпленню з солоного тіста.

 Вознюк Л. Урок творчості і фантазії // Початк. шк. – 2014. – № 1. – С. 34-36.

 Автор пропонує конспект уроку в першому класі, за новою програмою на тему «Рослинний візерунок та орнамент». Цей матеріал допоможе вчителям навчити школярів створювати орнамент із рослинних елементів, ознайомити їх із прийомами малювання стрічкового узору пензлем, виховати у дітей любов до народної творчості та професії дизайнера. Під час заняття передбачається виконання практичного завдання «Рушничок» (гуаш). Розробка містить тематичні вірші, пісні, проблемні ситуації, бесіди, інсценізації, фізкультпаузи, які можуть бути використані вчителями на уроках.

 Данилейко К. Малюємо казку цікаву, чарівну : урок образотворчого мистецтва : 3 кл. / К. Данилейко // Початк. шк. – 2013. – № 1. – С. 45-46.

 Мета запропонованого уроку – допомогти вчителям розвинути у дітей уяву та фантазію, вдосконалити їхні образотворчі вміння і навички за допомогою  цікавого та захоплюючого світу казки. Матеріал містить ігри, вікторини.

 Деркач Л. Диво дитячої творчості / Л. Деркач // Початк. шк. – 2013. – № 4. – С. 31-33.

 Розробка уроку в третьому класі на тему «Світло і тіні. Замальовка «Рум’яне яблучко», який було проведено в рамках Тижня творчості для учнів початкових класів.

 Десятникова Г. Малювання композиції «Квіти» : образотворче мистецтво. 2-й кл. / Г. Десятникова // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 7. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 1-3.

 Розробка уроку допоможе вчителям познайомити школярів із особливостями будови квітів, сформувати у дітей уміння передавати їх форму і колір на малюнку, навчити освоювати засоби відтворення глибини простору (межа зламу: земля – небо, далі – вище, далі – менше), удосконалювати навички роботи з олівцями і фарбами.  Матеріал містить розповіді про квіти, перегляд репродукцій картин, хвилинки фантазії, розминки, загадки.

 Дідик О. В. Казкова подорож  на уроках образотворчого мистецтва / О. В. Дідик // Розкажіть онуку. – 2010. – № 3. – С. 34-44.

 Пропонується матеріал до уроків, побудованих у формі казки з використанням нетрадиційних технік малювання: воскографія, плямографія, гратографія, ниткографія, каліграфія, набризк, пальчиковий живопис, малювання гумкою, зубною щіткою, зубною пастою, піпеткою, долонею, активованим вугіллям. Містить вірші, загадки тощо.

 Дідик О. В. Незвичайні художники / О. В. Дідик // Розкажіть онуку. – 2013. – № 19-20. – С. 144.

 Автор пропонує розробку уроку, присвяченого малюванню у техніці гратографія (гратаж).

 Діхтяренко О. Сніг іде : урок у 3 кл. : [зображення зимового пейзажу] / О. Діхтяренко // Шк. світ. – 2012. – № 44. – С. 7-8 (вкл.).

 Розробка уроку допоможе вчителям навчити дітей малювати падаючий сніг білилом на темному папері, поглибити їхні знання про виражальні засоби живопису, розвинути у них композиційні навички, образне мислення. Матеріал містить загадки, вірші, фізкультхвилинки.

 Запаренко В. С. Енциклопедія юного художника / В. С. Запаренко. – Київ : Нац. кн. проект, 2010. – 240 с.

 У книзі, поряд із основами теорії, представлені практичні поради щодо вдосконалення майстерності учнів. Мета – допомогти молодшим школярам зрозуміти суть і основи малювання, засвоїти способи передачі руху і міміки образотворчими засобами.

 Канівець О. Зображення людини в русі : образотворче мистецтво : 4-й кл. [ліплення фігури спортсмена в русі] / О. Канівець // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 13. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 7-8.

 Розробка уроку допоможе вчителям познайомити школярів із пропорціями людської фігури, розвинути у них навички роботи з пластиліном, навчити ліпити виріб із кількох частин, правильно поєднувати їх в одне ціле.

 Коваленко Л. Створення ситуації успіху / Л. Коваленко // Початк. шк. – 2012. – № 11. – С. 53-54.

 Конспект уроку з образотворчого мистецтва, мета якого – навчити учнів працювати з фарбами, тушшю в техніці плямографії; розвивати їхнє образне мислення, зорову та емоційну чутливість; виховувати естетичні смаки, акуратність у роботі з фарбами (тушшю).

 Ковальова В. Інтегрований урок розвитку мовлення та образотворчого мистецтва з елементами інтерактивних технологій у 4 класі / В. Ковальова // Початк. шк. – 2012. – № 9. – С. 45-48.

 Автор пропонує розробку уроку, мета якого – ознайомлення школярів із поняттям «акватипія», розвиток у них колірного зору, навчання навичкам відтворювати відбиток за допомогою акварельних фарб. Матеріал містить вірші, загадки, музику, прислів’я та приказки, які можуть бути використані вчителями на уроках.  

 Коломієць С. В. Майстрята пензля / С. В. Коломієць // Розкажіть онуку. – 2014. – № 8. – 51-52.

 Це розробка заняття, під час якого на прикладах творів відомих художників (К. Білокур, А. Куїнджі, І. Левітана, І. Айвазовського) в цікавій ігровій формі проходить знайомство дітей з живописом. Матеріал містить загадки, вірші, ігри, пісні.                                               Куріпта В. І. Дидактичні ігри на уроках образотворчого мистецтва / В. І. Куріпта // Розкажіть онуку. – 2010. – № 3. – С. 30-33.

 Найефективніший прийом щодо розвитку творчої активності першокласників – застосування гри, ігрових ситуацій, завдяки яким значно зростає інтерес дітей до навчання. Це сприяє виробленню у них спостережливості, художнього бачення краси форми та кольору. Запропоновані ігри в доступній цікавій формі навчать учнів пізнавати красу навколишнього світу, розширять і поглиблять їхні пізнавальні інтереси, допоможуть оволодіти основами образотворчої грамоти.

 Носач Л. Ознайомлення з українським народним мистецтвом настінного розпису. «Гарна хата» : образотворче мистецтво. 2-й кл. / Л. Носач // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 11-12.

 Автор пропонує розробку уроку, мета якого – знайомство учнів із народним мистецтвом настінного розпису, формування у них навичок розпису пензлем та способом примакування.

 Петренко Ю. М.  Моя перша книжка з малювання : методика занять образотворчим мистецтвом з дитиною дошк. та мол. шк. віку / Ю. М. Петренко ; худож. Ю. Петренко. – Київ : Аконіт, 2008. – 96 с. : іл.

 У посібнику в цікавій доступній формі подається методика занять образотворчим мистецтвом із дітьми молодшого шкільного віку. Заняття спрямовані на розвиток у них творчості, винахідливості, фантазії, уяви, художнього смаку, образного та асоціативного мислення. Наводяться вправи для вироблення у дітей акуратності, вправності, дрібної моторики рук, опанування елементами кольорознавства та логіки.  

 Попова Т. Композиція «Над ставом верби миють коси…» / Т. Попова // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 41-43. – С. 91-95.

 Це розробка заняття, під час якого учні в цікавій ігровій формі навчаться створювати композицію на тему природи, передавати колір природних форм відповідно до зміни пори року. Матеріал містить кросворди, ігри, загадки, пісні, які можуть бути використані вчителями на уроках.

 Придаток О. Виражальні можливості ліній. Створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви : образотворче мистецтво : 1-й кл. / О. Придаток // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. –Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 1-2.

 Пропонується розробка заняття, присвяченого виробленню у школярів навичок правильного розташування зображень на аркуші паперу при виконанні лінійного малюнка.

 Придаток О. Закріплення знань про лінію горизонту. Поняття плановості. Ознайомлення з технікою набризку : образотворче мистецтво : 1-й кл. / О. Придаток // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 2-3.

 Матеріал містить розробку уроку, під час якого розкриваються способи передавання глибини простору на площині, поняття плановості, відбувається ознайомлення дітей із технікою малювання – «набризк».

 Придаток О. Поглиблення знань про колір, його виражальні можливості. Асоціативне сприйняття кольорів : образотворче мистецтво : 1-й кл. / О. Придаток // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 4-5.

 Решетило О. Країна кольорів / О. Решетило // Розкажіть онуку. – 2013. – № 5-6. – С. 119-120., № 7-8. – С. 141-142.

 Увазі вчителів пропонуються розробки уроків на теми «Таємниці зеленого кольору», «Ніжність фіолетового кольору», «Спокій коричневого кольору» та «День народження синього кольору».

 Самойленко Л. Осінь – це гарно / Л. Самойленко // Початк. шк. – 2013. – № 10. – С. 45-46.

 Пропонується матеріал до уроку «Осінній пейзаж. Гриби», під час якого третьокласники навчаться складати композицію, вибираючи при цьому пропорцію між розмірами предметів та їх розміщенням на аркуші. Розробка передбачає роботу в парах та музичний супровід, містить підготовчі вправи, загадки.

 Сас В. Виготовлення яблука на картоні з різних видів паперу у 2 класі / В. Сас // Початк. шк. – 2013. – № 10. – С. 40-41.

 Пропонується розробка уроку на тему «Користь плоду, красу цвіту ми даруємо для світу».  Автор ділиться досвідом щодо навчання учнів мистецтву аплікації на прикладі виготовлення вирізаного з кольорового паперу виробу, наклеєного на картонну основу. Матеріал містить загадки, вірші про осінь, зразки готових виробів.

 Скубко О. Легендарні герої в мистецтві / О. Скубко, Л. Руда // Початк. шк. – 2013. – № 7. – С. 57-58.       

Розробка інтегрованого уроку з образотворчого мистецтва та музики на тему «Пам’ять про них живе у віках», мета якого – збагатити уявлення школярів про минуле українського народу, відображене в творах мистецтва, зокрема, на картині І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», в українській народній пісні «Запорозький марш» тощо. Матеріал містить ребуси, легенди, пісні, які можуть бути використані вчителями на уроках.                                                                       

 Соболєва Т. Льодяний палац. Засоби художньої виразності в архітектурі. Виконання аплікації «Льодяний палац» (кольоровий папір) / Т. Соболєва // Початк. освіта (Шк. світ). – 2013. – № 3. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 15-16.

 Солодка О. Малюнок одним розчерком. Розміщення. Поділ на частини / О. Солодка // Початк. освіта (Шк. світ). – 2014. – № 9. – С. 41-44.

 Дається розробка уроку, для учнів 4 класу, мета якого – навчити дітей креслити малюнки одним розчерком, розв’язувати геометричні задачі на взаємне розташування предметів, ділити фігури на частини, розвивати просторову уяву та окомір. Матеріал містить загадки, творчі завдання, задачі, конкурси, вправи, які можуть бути використані вчителями на уроках.

 Соняк Н. Композиція «Квіти у вазі» : образотворче мистецтво : 4-й кл. // Н. Соняк // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 7. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 10-11.

 Автор пропонує розробку уроку з виготовлення букетів квітів у техніці аплікації. Урок передбачає роботу в групах. Матеріал містить вірші, загадки, прислів’я,

 Тесленко Т. Блакитноока весна : образотворче мистецтво. 3-й кл. / Т. Тесленко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 7. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 5-6.

 Мета описаного уроку – ознайомити учнів із технікою пейзажної монотипії, навчити їх створювати малюнок у техніці «по мокрому». Матеріал містить вірші, загадки, ігри, фізкультхвилинки.

 Тесленко Т. Малювання квітки гіацинта [восковими олівцями] : образотворче мистецтво. 2-й кл. / Т. Тесленко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2012. – № 7. – Наша вкладка. Умілі рученята. – С. 4-5.

 Хмелик Н. Заспівай мені, райська пташко! : конспект уроку з образотворч. мистецтва, 4 кл. / Н. Хмелик // Початк. шк. – 2013. – № 1. – С. 33-34.

 Автор пропонує розробку уроку, мета якого – ознайомити учнів із правилами та прийомами малювання птахів у нетрадиційних техніках (ковпачками, піпетками, сосками).

 Чернякова Ю. «Хто сказав, що я не вмію малювати» / Ю. Чернякова // Початк. шк. – 2012. – № 6. – С. 49.

 Автор пропонує розробки уроків присвячених вивченню нетрадиційних технік малювання: восковими олівцями у поєднанні з аквареллю, на вологому папері, пластиліном, монотипія; друкування паралоном, за допомогою пальців та долонь, гравюра на вощеному папері (граттаж).

 Чмиренко Н. Урок-екскурсія / Н. Чмиренко // Початк. шк. – 2013. – № 3. – С. 27-29.

 Мета запропонованого уроку – ознайомлення учнів із життям і творчістю українських художників – Юрія Вітенка, Лесі Бабляк, Володимира Патика, формування у дітей уміння описувати картини, давати естетичну оцінку предметам і явищам, виховання у них любові та бережливого ставлення до рідної природи.

 Чорна Н. Ілюстрування казки : урок у 3 кл.  / Н. Чорна // Початк. шк. – 2013. – № 11. – С. 55-56.

 Увазі вчителів пропонується розробка інтегрованого уроку образотворчого мистецтва та музики з використанням інтерактивних технологій на тему «Українська народна казка «Коза-Дереза». Його мета – удосконалити навички учнів у роботі з пластиліном, умінні визначати форму і пластику окремих частин скульптури (тулуб, голова, шия, кінцівки, хвіст, вуха), розвивати образне мислення дітей, їхню уяву, гнучкість та вправність рук, зорово-рухову координацію, естетичні смаки. Матеріал містить музичні вікторини, загадки, фізкультхвилинки.

 Шевчук С. Таємниці малювання / С. Шевчук // Розкажіть онуку. – 2014. – № 2. – С. 119-123.

 Пропонується матеріал до уроків із вивчення основних кольорів, їх відтінків та основних прийомів змішування, а також даються методичні поради щодо правил користування акварельними фарбами.

 Щебетенко Н. Симетрія як найпростіший засіб композиційної організації : урок образотворчого мистецтва, 4 кл. / Н. Щебетенко // Початк. шк. – 2013. – № 3. – С. 53-54.

 Розробка уроку «Декоративно-ужиткове мистецтво. Симетрія як найпростіший засіб композиційної організації. Витинанки. Види витинанок» допоможе вчителям познайомити школярів із історією виникнення витинанок (одно- і багатоколірних), дати їм уявлення про оберегові символи у витинанках, навчити виготовляти витинанки за шаблоном. Матеріал містить тематичні вірші, легенди, загадки, які можуть бути використані вчителями на уроках.