background

Вікно в Європу

(до Дня Європи)

 Підготувала Діденко Н.О.

Щорічне відзначення Дня Європи в Україні започатковано Указом Президента України від 19 квітня 2003 р. Датою його святкування встановлено третю суботу травня. Цього року е буде 17 травня.

Відзначення цього свята в Україні − важливий крок у зміцненні самоідентифікації України як європейської держави, причетної до традицій і цінностей Європи.

Основою для появи його сталопідписання Декларації Шумана,що відбулося 9 травня 1950 року. Тоді в Парижі зібралися представники ряду європейських держав – Франція, ФРН, Італія, Голандія, Бельгія та Люксембург, які вирішили об'єднати свої зусилля для промислового розвитку та покращення виробництва військової техніки. Таким чином, провідні європейські країни змогли уникнути накопичення військового потенціалу один проти одного.

Подальший шлях був такий:

1951 р. – Паризький договір і створення Європейського об'єднання вугілля і сталі (ЄОВС).

1957 р. – Римський договір і створення Європейського економічного співтовариства (ЄЕС) і Євратому.

1965 р – договір про злиття, в результаті якого були створені єдина Рада та єдина Комісія для трьох європейських співтовариств ЄОВС, ЄЕС і Євратому.
1973 р. – перше розширення ЄЕС (приєдналися Данія, Ірландія, Великобританія).

1978 р. – створення Європейської Валютної Системи.
1979 р. – перші всенародні вибори до Європейського парламенту.

1981 р. –  друге розширення ЄЕС (приєдналася Греція).

1985 р. – підписання Шенгенської угоди.

 1986 р. – третє розширення ЄЕС (приєдналися Іспанія і Португалія).
1986 р. – Єдиний європейський акт – перша істотна зміна установчих договорів ЄС.

1992 р. – Маастрихтський договір і створення на основі Європейського Економічного Співтовариства Європейського союзу.

1995 р. – четверте розширення (приєднання Австрії, Фінляндії та Швеції).
1997 р. – Амстердамський договір про внесення змін до Договору про Європейський союз, який вступив усилу 1 травня 1999 рокутавніс суттєві зміни в договорі про Європейський Союз, який був підписаний у Маастрихті в 1992 році. У ньому чітко прописані умови вступу в ЄС, включені шенгенські угоди, змінена нумерація статей і параграфів установчих договорів.

999 р. – введення єдиної європейської валюти – євро (у готівковому обігу з 2002 р.).

2004 р. – п'яте розширення (приєднання Чехії, Угорщини, Польщі, Словаччини, Словенії, Естонії, Латвії, Литви, Кіпру, Мальти).
2004 р. – підписання Конституції ЄС (в силу не вступила).
2007 р.–підписання Договору про реформування в Лісабоні.
2007 р. –шосте розширення ЄС (приєднання Болгарії та Румунії).

 З 1 грудня 2009 р. набирає чинності Лісабонський договір – новий основний документ ЄС, ратифікований всіма 27 країнами-членами ЄС. Цей документ спрямований на спрощення процедури прийняття рішення в рамках Євросоюзу і посилення його ролі у світовій політиці. Незабаром після цього були обрані офіційні особи Євросоюзу – президент ради Європи (Херман ван Ромпей) та  глава дипломатичного відомства (британка Кетрін Ештон, яка очолювала раніше комісію ЄС з питань торгівлі).

 В даний час діють три угоди, які передбачають різну ступінь інтеграції всередині Євросоюзу: членство в ЄС, членство в зоні євро та участь в Шенгенській угоді,яка булапідписана 14 червня 1985 року, а набула чинності 26 березня 1995 року.

 За цією угодою була створена Шенгенська зона, де скасований регулярний паспортний контроль. Шенгенська конвенція підлягає ратифікації в національних парламентах. Сьогодні до країн Шенгенської угоди належать такі: Австрія, Бельгія, Греція, Данія, Естонія, Ісландія, Іспанія, Італія, Литва, Латвія, Люксембург, Мальта, Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Польща, Португалія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чехія, Швеція, Швейцарія.

Деякі держави формально прийняли умови Шенгенської угоди, однак не відмінили прикордонний контроль повністю — це Великобританія, Ірландія, Болгарія, Румунія, Кіпр.

Членство в ЄС не обов'язково тягне за собою участь у Шенгенській угоді. Не всі країни-члени ЄС входять в зону євро.

Приклади різного ступеня інтеграції:

 Великобританія і Ірландія підписали Шенгенську угоду на умовах обмеженого членства. Великобританія також не вважаєза потрібне вступати в зону євро.

 Данія і Швеція в ході референдумів також вирішили зберегти національні валюти.

Норвегія, Ісландія та Швейцарія не є членами ЄС, однак входять до Шенгенської зони.

 Чорногорія і частково визнана Республіка Косово не є ні членами ЄС, ні учасниками Шенгенської угоди, ні членами зони євро, проте дана валюта є офіційним платіжним засобом в цих країнах.

Україна і Європейський Союз 21 березня 2014 р.у Брюсселі підписали політичну частину Угоди про асоціацію Україна-ЄС.  Свої підписи під документом сторони поставили в рамках саміту ЄС.Від України Угоду підписав прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, від ЄС – президенти Ради ЄС Херман Ван Ромпей і Європейської комісії Жозе Мануель Баррозу, а також глави держав і урядів країн ЄС.

 У підписану частину угоди про асоціацію входять наступні розділи парафованого в березні 2012 року проекту:загальні принципи, політичний діалог, реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері зовнішньої і внутрішньої політики, а також інституційні, загальні та заключні положення.

За день до підписання політичної частини угоди про асоціацію, комітет з питань зовнішньої торгівлі Європарламенту підтримав скасування імпортних мит на товари з України.

У Єврокомісії пояснили, що вирішили піти назустріч Україні, не чекаючи набрання чинності частиною Угоди про асоціацію та глибоку і всеосяжну зону вільної торгівлі.

Отже, для українських виробників уже встановлюється пільговий доступ на ринок ЄС відповідно до графіка поступок, яких вдалося досягнути в ході попередніх переговорів про зону вільної торгівлі. Передбачається, що тимчасова відміна митних зборів на кордоні з ЄС буде повною або частковою, залежно від секторуекономіки.

 Економічна частина угоди набуде чинності після проведення в Україні у травні 2014 р. виборів Президента у проміжку між літом 2014 та початком 2015 року.

 Використана література

 Вітковська Л. Наш дім – Європа : [сценарій] / Л. Вітковська // Позакласний час. – 2006. – № 7-8. – С. 4-5.

 Дяк О. Свято європейських мов / О. Дяк // Шкільна бібліотека. –2009. –№ 6. –С.42.

  Єрмакова Л. День Європи в Україні : Євросоюз без таємниць. Громадянська освіта : 11 кл. / Л. Єрмакова // Історія України. – 2009. – №16. – Вкл. – С.1-24.

 Журавля А. Україна на шляху до ЄС : міфи і реальність / А. Журавля // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – № 14. – С.17-19.

 Івашина Л. Парад країн Європи/ Л. Івашина // Позакласний час. –  2011. – № 4. – С. 30-35.

Кисловська Г. Мандруємо країнами Європи : географічна гра / Г. Кисловська // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – №  10. – С. 23-24.

 Лисенко Н.Виховання дітей і підлітків на європейських цінностях – важливий напрям роботи сучасної дитячої бібліотеки / Н. Лисенко // Світ дитячих бібліотек. – 2008. – № 4. – С. 44-46.

Майстришин  В. Європейська інтеграція: шанс для України: понад 10 років тому Україна підписала з ЄС Угоду про партнерство та співробітництво (УПС) / В. Майстришин, Л. Кістерський, О. Слюсаренко // Урядовий кур’єр. – 2005. – 25 січ. – С. 8.

Малеванець В. Україна – моя Батьківщина / В. Малеванець // Розкажіть онуку. – 2008. – № 7. – С. 17-19.

Меделяєв В. Європа майбутнього: Європейський Союз у перспективі наступного розширення :  ділова гра / В. Меделяєв // Все для вчителя. – 2007. – №  2. – С. 43- 47.

 Меделяєв В. Україна і Європейський Союз : Європейський Союз у перспективі наступного розширення / В. Меделяєв // Все для вчителя. –2007. –  №2. –С.43-50.

Михайлова Л. Європа – наш спільний дім : [сценарій]  / Л. Михайлова,  І. Кошель // Позакласний час. – 2008. –  № 4. – С. 62-71.

  Михайлова Л. Подорож до країни європейських мов : [сценарій] / Л. Михайлова, А. Новікова // Позакласний  час. – 2008. – №  5. – С. 107-112.

Міжнародні організації // Позакласний час. – 2009. – № 15-16. – С. 119-123.

Муза О. Євроінтеграція України : належна правова оцінка в курсі шкільного правознавства / О. Муза // Історія України (Шкільний світ). – 2014. – №  4. – Правознавство та інші суспільні дисципліни. – 2014. – № 2. – С. 1-3.

 Орел С. Парад країн Європи : [сценарій] / С. Орел // Позакласний час. – 2009. – №  7-8. – С. 26-28.

 Орел С.Стати Європою, щоб бути Україною : [сценарій] / С. Орел // Позакласний час. – 2008. – № 4. – С. 29-32.

      Павленко Л. Європейський Союз очима українських дітей : сценарій засідання центру дитячої дипломатії "Альянс" / Л. Павленко // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – № 38. – С. 20-23.

 Петринка Л. Європейський Союз – крок назустріч : відкрите засідання шкільного євроклубу / Л. Петринка // Історія України. – 2008. – № 44. – С. 12-16.

Півняк І. Багатолика Європа / І. Півняк // Позакласний час. – 2010. – №  4. – С. 33-35.

Савчук І. Геоекономічна система Європейського Союзу / І. Савчук  // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2005. – № 31-32. – С.2-7.

 Серцевич А. Ігри на уроках географії та в позаурочний час : країни Європи / А. Серцевич // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. – № 41. – С. 17-18.

Трущ Н.До Дня Європи / Н. Трущ // Шкільний світ. – 2012. – № 15. – С. 8-9.

Україна – невід’ємна частина світової спільноти // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. – № 41. – С. 20-21

Що таке Європейський Союз? // Позакласний час. – 2009. – № 1-2. – С. 7-8.

     Як започаткувати євроклуб у школі// Позакласний час. – 2009. – №7-8. – С.19-25.

 Інтернет-ресурси

День Європи в Україні [Електронний ресурс]// Урядовий портал: єдиний веб-портал органів виконавчої влади : [сайт]. – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=223561792&cat_id=223561076. ( 1.04.14). – Назва з екрану.

День Європи в Україні [Електронний ресурс] // beyond.ua : [сайт]. – Режим доступу: http://beyond.ua/den-evropi-v-ukrajini/( 1.04.14). – Назва з екрану.

 Європейський Союз [Електронний ресурс] // Країни світу : [сайт]. – Режим доступу: http://svit.ukrinform.ua/organizations.php?page=ev-soyz.htm

 (1.04.14). – Назва з екрану.

Новак І. Зона вільної торгівлі: крок назустріч ЄС? [Електронний ресурс] // ZN.UA: [сайт], [газета «Дзеркало тижня»]/ І. Новак, О. Шумило. – Режим доступу:http://gazeta.dt.ua/ECONOMICS/zona_vilnoyi_torgivli_krok_nazustrich_es.html ( 1.04.14). – Назва з екрану.

Украина и ЕС подписали политическую часть соглашения об ассоциации [Електронний ресурс]// LB.ua: [сайт]. – Режим доступу: http://lb.ua/news/2014/03/21/260229_ukraina_es_podpisali_politicheskuyu.html( 1.04.14). – Назва з екрану.

     Українці вже зробили європейський вибір [Електронний ресурс] // Національний портал Аррата: [сайт]. – Режим доступу:// http://aratta-ukraine.com/news_ua.php?id=1588  (1.04.14). – Назва з екрану.

 Чому святкується День Європи? [Електронний ресурс] // Європейський простір : портал європейського громадянського суспільства : [сайт]. – Режим доступу: http://eu.prostir.ua/eu50/why.html( 1.04.14). – Назва з екрану.

(1854-1900)

Підготувала Л.О. Ткач

     Оскар Вайльд народився в Дубліні 16 жовтня 1854 року в  сім'ї лікаря і поетеси. Від батька Оскар успадкував рідкісну працездатність і допитливість, від матері – мрійливий розум, інтерес до таємничого і фантастичного, схильність придумувати і розповідати незвичайні історії. Від матері й успадкував Оскар Уайльд літературні здібності, перейняв її зневагу до пихатої англійської аристократії.

   Оскар змалечку був дуже співчутливим і вразливим. Ще дитиною він полюбив читання. Хлопець відзначався багатющою фантазією та спостережливістю, він мав ніжну душу і вразливу вдачу. Йому боліло горе всіх знедолених і скривджених. Тому письменник був завжди на боці бідних та ображених, засуджував немилосердних, безжалісних, пихатих, базік, хвальків, невігласів, підступних і жорстоких людей.

    О. Вайльд здобув класичну гуманітарну освіту, навчаючись в Трініті-коледжі в Дубліні, а згодом – в Коледжі св. Магдалини в Оксфорді. Вчився юнак дуже легко. Будь-які знання опановував миттєво.

     На формування поглядів О. Вайльда значною мірою вплинули його університетські викладачі – визначні постаті в англійській культурі: Джон Рескін, чудовий лектор, який викладав курс історії мистецтва, і Волтер Пейтер, автор багатьох досліджень з античного мистецтва й філософії. Особливий вплив на сучасників мали його роботи про мистецтво Відродження, які О. Вайльд назвав «святим письмом краси».

    Тож не дивно, що в університеті Вайльд захопився естетськими ідеями. Згодом йому судилося стати одним із апостолів «естетського руху» у Великобританії. У 1878 році він блискуче закінчив Оксфорд, здобувши почесну премію Ньюдігейта за поему «Равенна».

    Після закінчення університету Оскар Вайльд переїхав жити до Лондона і досить швидко став популярним серед місцевої молоді.  

    У 1881 році він видав свою першу книгу віршів. У тому ж році письменник, вже широко відомий незвичністю своїх суджень та неординарною поведінкою, вирушив на «завоювання Америки» –  за океаном він читав «естетські» лекції, проповідував ідеї «нового відродження в англійському мистецтві».

    Після поїздки до Америки Вайльд деякий час жив у Парижі, а потім повернувся до Лондона. Займався переважно журналістською діяльністю, писав літературні огляди й рецензії.

    В 1888 році побачила світ збірка «Щасливий принц» та інші казки, а в 1891 році О. Вайльд видав збірку оповідань «Злочин лорда Артура Севіля та інші оповідання». Цього ж року з'явився роман «Портрет Доріана Ірея».

   "Портрет Доріана Грея" – найуспішніша і найскандальніша з усіх створених Вайльдом книг. Вона  непідвладна часу і  понині  вважається шедевром англійської літератури. Драматична, парадоксальна, інтригуюча історія Доріана Грея, який став жертвою власного бажання вічного життя,  досі залишається цікавою  для читачів.

   Автору також належить книга критичних нарисів «Задуми», збірка чарівних казок «Гранатовий будиночок». Чому саме гранатовий? У такій країні, як Ірландія, напрочуд потужними с традиції християнства, а гранат (дерево та його плоди) — це один із традиційних символів християнської віри: страждання, відродження й воскресіння.

    У кожній з чотирьох казок цієї збірки («Молодий король», «День народження інфанти», «Рибалка та його душа», «Хлопчик-Зірка») розповідається про різні події, пов’язані зі стражданнями людей та їхнім духовним відродженням. Слово гранат (або гранатовий) з’являється в найбільш напружені для персонажів моменти випробувань, але водночас немовби вказує їм шлях до відродження. А чому слово будинок з’явилось у назві збірки? Так в Англії XIX ст. називали салони, місце, де зустрічалися високоосвічені люди й говорили про мистецтво, філософію, науку. Деякі салони мали назви. Наприклад, О. Уайльд у той час відвідував салон під назвою «Душа». Кожна з чотирьох казок збірки присвячена одній леді із салону, а в цілому «Гранатовий будиночок» присвячений дружині письменника – Констанції Уайльд.

    Казки Оскара Уайльда здебільшого мають сумні кінцівки. Щасливого Принца скидають із п’єдесталу, гине Ластівка, Соловейко віддає своє життя, помирає Велетень, гинуть також Малий Ганс і Карлик. Але справжніх героїв, що мають співчутливе серце й покликані чесно й віддано служити своєму народові, робити йому добро, письменник благословляє іменем самого Бога. Такими є Хлопчик-зірка і юний Король.

    Отже, письменник не був песимістом. Його твори вчать любити життя, помічати красу, цінувати доброту й добродійність, ненавидіти зло і кривду.

    В доробку письменника є книга віршів «Сфінкс» (1894), а також п’єси:  «Соломея» (1891), «Віяло леді Віндермір (1892), «Жінка, не варта уваги» (1893), «Ідеальний чоловік» (1894) і «Як важливо бути серйозним» (1895). На п'єси Вайльда із захватом відгукується Б. Шоу, вони стають модними, а сам автор здобуває не лише літературний успіх, але й репутацію неперевершеного співбесідника, майстра парадоксів.

    У всіх своїх літературних творах, як і у житті, письменник широко використовував парадокс, який був і літературним прийомом, і способом мислення. Письменнику була близька теза його літературних попередників, діячів доби Відродження, які гостро поставили проблему про співвідношення правди й красномовства, усвідомивши, що гра словом може бути небезпечна, вона може віддаляти від істини, а не вести до неї. Парадоксальними у Вайльда стають не тільки окремі вислови, а й ситуації.

    Помер письменнику 1900 році.

 Твори письменника:

 Вайльд Оскар. Казки / Оскар Вайльд ; пер. з англ. та передм. І. Корунця ; худож. Л. І. Андрощук. – Київ: Школа, 2006. – 154 с. : іл. – (Моя улюблена книжка).

 Вайльд Оскар. Портрет Доріана Грея : роман / Оскар Вайльд ; пер. з англ. та прим. Р. Доценка ; передм., комент. та навч.-метод. матеріали О. Кабкової. – Київ: Школа, 2009. – 254 с. : іл. – (Бібліотека шкільної класики).

 Вайльд Оскар. Портрет Доріана Грея : роман, п’єси / Оскар Вайльд ; пер. з англ., передм. та прим. Р. Доценко; худож.-іл. Л. Киркач-Осипова. – Харків: Фоліо, 2006. –398 с. – (Зарубіжна класика).

 Вайльд Оскар. Казки / Оскар Вайльд ; пер. з англ. та передм. І. Корунця ; іл. Л. І. Андрощук. – Київ : Школа, 2006. – 154 с. : ілюстр. – (Казкова планета).

 Уайльд Оскар. Мальчик-звезда : сказка / Оскар Уайльд ; пер. с англ. Т.Озерской ; худож. А.Духовенко. – Донецк: Редотдел областного управления по печати, 1992. – 30 с. : ил.

 Уайльд Оскар. Портрет Дориана Грея : роман / Оскар Уайльд ; пер. с англ. М. Абкиной ; вступ. ст. Н. Мещеряковой ; худож. М. Светланов. – Ташкент : Укитувчи, 1987. – 192 с. : ил.

 Про життя та творчість письменника

 Бак С. К. Прогнозоване читання філософської казки Оскара Уайльда "Хлопчик і Велетень"/ С. К. Бак // Зарубіжна літ. в шк. України. – 2011. – № 3. – С. 48-50.

 Бачoк Т. Гімн естетизму чи естетична антиутопія? : урок за темою "Оскар Уайльд - представник англійського раннього модернізму. Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда. Аналіз передмови до роману "Портрет Доріана Грея" / Т. Бачук // Всесвітня літ. в сучасній шк.– 2012. –  № 2. – С. 9-12.

 Бойко Л.Ф. Система уроків за творчістю Оскара Уайльда / Л. Ф. Бойко // Зарубіжна літ.в шк. – 2011. – № 4. –С. 8-21.

 Брандис Е. Переводная детская книга конца ХІХ - начала ХХ века / Е. Брандис // Брандис Е.От Эзопа до Джанни Родари : очерки. – М., 1980. – С. 151-205.

 Вітченко А. Вивчення монографічної теми у школі : "Життєвий і творчий шлях О. Уайльда" / А. Вітченко // Всесвітня літ. в сучасній шк. – 2013. –  № 6. – С. 17-25.

 Ганіч Н. Конфлікт між етичними й естетичними началами: роман Оскара Вайлда "Портрет Доріана Грея" і п'єса Володимира Винниченка "Чорна Пантера і Білий Медвідь" / Н. Ганіч // Дивослово. – 2010. –  № 4. – С. 21-26.

 Голдевська Ю. Образ автора в романах Оскара Вайлда "Портрет Доріана Грея" і Ж. К. Гюїсманса "Навпаки"/ Ю. Голдевська // Зарубіжна літ.в шк.України. – 2010. – № 2. – С. 18-21.

 Доріченко М. І. О. Уайльд "Портрет Доріана Грея" / М. І. Доріченко // Все для вчителя. – 2011. – № 13-14. – С. 43-45.

 Маслюк О. "Справжня таїна життя - це видиме, а не невидиме"? : [вивчення роману О. Уайльда "Портрет Доріана Грея"] / О. Маслюк // Світова літ. (Шк. світ). – 2013. – № 8. – С. 11-17.

 Маслюк О. Феномен Оскара Уайльда / О. Маслюк // Всесвітня літ.в сучасній шк. – 2013. – № 5. – С. 28-32.

 Мегедь І. Імпресіоністичність стилю Оскара Уайльда : урок світової літератури : 10 клас / І. Мегедь // Всесвітня літ. в сучасній шк. – 2014. – № 3. – С. 47-48 ;  № 2. - С. 39-47.

 Нестелєєв М. Важко бути вічно молодим : [екранізація роману Оскара Вайлда "Портрет Доріана Грея" режисером Олівером Паркером ] / М. Нестелєєв // Друг читача. – 2010. – № 3. – С. 8.

 Николин М. Формування духовно-естетичної компетентності учнів за умов профільного навчання : різнорівневі уроки за романом Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея" / М. Николин // Всесвітня літ. в середніх навч. закл. України. – 2011. – № 5. – С. 25-36.

 Ніколенко О. У пошуках справжньої краси. Оскар Уайльд і його казка "Хлопчик-Зірка" : [життя і творчість О. Уальда; історія створення і аналіз тексту казки; матеріали до уроку] / О. Ніколенко, О. Орлова // Зарубіжна літ.в шк. України. – 2013. – № 6. – С. 2-6.

 Пітерська О. Творчість Оскара Уайльда. Внутрішня і зовнішня краса у казці "Хлопчик-зірка": цикл уроків : 5-й клас / О. Пітерська // Світова літ. (Шк.світ). – 2013. – № 20. – С. 4-10.

 Попова Н. Оскр Уайльд. "Хлопчик-Зірка" : [добірка розробок уроків до казки "Хлопчик-зірка" Оскара Уайльда] / Н. Попова, Н.Борщик, Л. Малиновська // Всесвітня літ.в сучасній шк. – 2013. – № 10. – С. 56-61.

 Тертична Л. В.Злочин проти Краси: (за романом О. Уайльда "Портрет Доріана Грея") / Л. В. Тертична// Все для вчителя. - 2010. - № 13-14. - С. 147-148.

 Харченко О. Роман О. Уайльда "Портрет Доріана Грея" – віддзеркалення епохи декадансу: проект : 10-й клас / О. Харченко // Світова літ. (Шк. світ). – 2014. – № 5-6 (березень). – С. 34-46.

 Юсипович І. У кожному з нас - і Небо, і Пекло : система уроків за творчістю О. Вайльда / І. Юсипович // Світова літ.(Шк.світ). – 2013. – № 8 (квітень). – С. 4-10.

(1789-1851)

 225 років від дня народження

Підготувала Корженевська В. М.

      Джеймса Фенімора Купера називають «американським Вальтером Скоттом». Він основоположник історичного, авантюрного та соціально-критичного роману в літературі США.

    Народився 15 вересня 1789 року. Дитячі роки майбутнього письменника пройшли у селищі Куперстауні (штат Нью-Йорк). Куперстаун – буквально – «місто Куперів», його засну­вав Вільям Купер, батько Джеймса Фенімора. Він був заможним суддею і впливовим політиком, якого двічі оби­рали до палати представників конгресу США.

    У 17 років Джеймс Фенімор залишає навчання в Йєльському університеті і поступає на флот. П'ять років (1806-1811) він провів у плаванні. Враження від тяжкої матроської праці пізніше знайдуть відображення у його романі «Слідопит». Дослужившись до офіцерського звання і отримавши у спадок маєток, Купер оселився уКуперстауні. Тут він повністю присвятив себе літературній діяльності.

    Знання своєї країни, її зви­чаїв, суспільного устрою допомогло письменнику створити яскраві образи американців. Популярність йому приніс один із перших романів під на­звою «Шпигун». Це історія про трагічну долю дрібного сіль­ського торговця, який став роз­відником під час війни за незалежність.

    Головне місце в творчій спад­щині Купера належить серії з п’яти романів, над якими письменник працював два деся­тиліття. Вони названі «Повістями про Шкіряну Панчоху» – за іменем головного героя – слідопита і мисливця Натті Бампо, людини надзвичайно сміливої і благородної. У романах: «Піонери» (1823), «Останній із могікан» (1826), «Прерія» (1827), події охоплюють період із 1745 до 1805 р., від моменту, коли юний Натті здійснює свої перші військові подвиги. На очах мисливця відбувається колонізація Америки європейцями, які захоплюють землі, вирубують ліси, сіють ворожнечу між племе­нами. Про все це й пише автор, зображуючи поряд із жорс­токими колоністами корінне населення Америки. У викладенні Джеймса Фенімора це чудовий народ: на війні – відважний, хоробрий, безжалісний; а в мирні часи – справедливий, великодушний, хоча завжди готовий до помсти. Так сприймає індіанців і герой романів Натті Бампо, якому до душі їхнє благородство, чесність і хоробрість.

    Найпопулярнішим романом із цієї серії став «Останній із могі­кан». Його дія відбувається в 1757 році. Друг Бампо індіанець Ункас – останній представник племені, яке колись славилося могутністю, але з часом було майже повністю знищене колоніс­тами. Ункасу притаманні благородні риси, за які Бампо поважав усіх могікан.

    До історичних романів Купера належать «Лайонел Лінкольн, або Облога Бостона» (1825), присвячений війні за незалежність США, та «Мерседес із Кастилії» (1840) – роман про плавання Xристофора Колумба.

    Як зачинатель морської теми, Купер є автором «Лоцмана» (1823) – авантюрного роману про Джона Пола Джонса, американського флотоводця епохи війни за Незалежність, романів «Червоний Корсар» (1828), «Морська чарівниця» (1830) та «Два адмірали» (1842). Досвідом служби автора на флоті навіяна документальна «Історія флоту Сполучених Штатів» (1834).

    Американці дали високу оцінку таланту письменника, якого обрали членом престижного Американського філо­софського товариства на знак «високої поваги до громадянина США, котрий своїми літературними працями сприяв славі республіки», нагородили срібною медаллю Корпорації міста Нью-Йорка. Дж. Купер отримав також почес­ний вчений ступінь Колумбійського коледжу.

      У 1826-1833 рр. Купер подо­рожує Европою. Він побував у Франції, Німеччині, Італії. У цей період побачили світ його романи, присвячені минулому європейських країн: «Браво» (1831), «Генденмауер» (1832) і «Кат» (1833).

    Після повернення до США погляди письменника на амери­канську дійсність змінюються. Жадоба наживи, соціальна несправедливість все більше впадають йому в очі. Замість демократії він виявив на батьківщині тенденції до власництва та накопичення. Тому замість похвали американській демократії, на кшалт створеної перед поїздкою книги «Погляди американців»(1828), Купер написав сповнений гіркоти «Лист до співвітчизників» (1834). Цей документально-публіцистичний твір відкрив нову грань творчості письменника –сатиричний памфлет, якими стали романи «Монікіни» (1835), «Додому» (1838) та «Американський демократ» (1838). У них Джеймс Фенімор змалював американське суспільство таким, яким воно було насправді, без ореолу романтичності. Через це йому довелося вести 17 судових справ щодо газет, які виступали проти нього із звинуваченнями.

    У цій ситуації Купер відчув необхідність повернутися до національного минулого, аби знайти відповідь на суперечності сучасності. Так з'явилися два його останні романи серії про Шкіряну Панчоху –«Слідопит»(1840)і «Звіробій»(1841).

    Пізня творчість Купера, особливо морські романи цього періоду «На суші та на морі» (1844), «Джек Гір» (1845), «Морські леви» (1849), а також «Мисливець на бджіл» (1848), свідчить про наростання у нього песимізму та зацікавлення релігійними мотивами і містицизмом.

    Помер письменник 14 вересня 1851 року, дик­туючи своїй дочці Шарлотті сторінки нової книги – «Історії Нью-Йорка».

    Творчість Джеймса Фенімора Купера – значне явище в аме­риканській літературі. Показуючи картини американського життя в його повсякденні, розкриваючи непривабливі сторінки ко­лоніального завоювання, він сприяв розвитку демократичного суспільства, поставив у своїх творах проб­лему, актуальну і в наш час: чи не загине природа під тиском цивілізації!? Його книги, сповнені подвигами, і зараз продовжують навчати честі, мужності та вірності.

 Твори письменника:

 Купер Д. Ф. Браво, или в Венеции / Д. Ф. Купер ; пер. с англ. Е. Семеновой, Н. Темчиной ; послесл. А. Темчина ; ил. В. Высоцкого. – М. : Пресса, 1992. –  397 с.

 Купер Ф. Звіробій / Ф. Купер ; пер. з англ. Л. Солонька, О. Тереха ; худож. Є. Вдовиченко. – Харків : Фоліо, 2007. – 462 с. : іл. – (Бібліотека пригод).

 Купер Ф.  Красный Корсар : роман ; пер. с англ. / Ф. Купер. – М. : Престиж Бук, 2008. – 316 с. : іл.

 Купер Д. Ф. Мерседес из Кастилии ; Краснокожие : романы : пер.с англ. / Д. Ф. Купер. – Київ : Вік, 1992. – 193 c. 

 Купер Ф.  Піонери : роман / Ф. Купер ; пер. з англ. О. Росінської ; худож. А. Недял. – Донецьк : БАО, 2006. – 383 с. : іл. – (Бібліотека світового бестселера).

 Купер Д. Ф.  Последний из могикан, или Повествование о 1757 годе ; Следопыт или на берегах Онтарио : романы : пер. с англ. / Д. Ф. Купер. – М. : Росмэн, 1998. – 861 c. : іл. – (Большая детская б-ка).

 Купер Д. Ф.  Прерия / Д. Ф. Купер ; пер. с англ. Н. Вольпин ; худож. И. Ильинский. – М. : Правда, 1983. – 432 c. : ил.

 Купер Д. Ф. Слідопит, або Суходільне море : роман / Д. Ф. Купер ; пер. з англ. І. Корунця ; вступ.слово Н. Ейшискіної ; іл. Г. Брока. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2006. – 463 с. : іл.

 Що читати про письменника:

 Американська література // Література : для дітей середнього шк. віку /авт.-упоряд. О. К. Васильєва, Ю. С. Пернатьєв ; худож.-оформ.Б. П. Бублик, С. В. Правдюк. – Харків, 2003. – С. 241-243.

 Гержан С. М. Система уроківз вивчення роману Фенімора Купера «Останній з могікан» / С. М. Гержан // Зарубіжна літ. в шк. України. – 2005. – № 12. – С. 15-20.

 Гімн мужності... : [про роман Джеймса Фенімона Купера «Звіробій»] // Шк. б-ка. – 2011. – № 5. – С. 160.

 Клочкова Л. А. Педагогічні перлини / Л. А. Клочкова // Зарубіжна літ. в навч. закл. – 2001. – № 2. – С. 36-38.

 Купер Джеймс Фенимор // 100 великих имен в литературе. – М., 1998. – С. 258-262.

 Купер Джеймс Фенімор // Зарубіжні письменники : енциклопедичний довідник : у 2 т. Т. 1 : А-К / за ред. Н. Михальської, Б. Щавурського. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. – С. 810-812.

 Романы Фенимора Купера // Брандис Е. П. От Эзопа до Джанни Родари : очерки / Е. П. Брандис. – М., 1980. – С. 84-85.

 Ружевич Т. Романтичні герої Фенімора Купера / Т. Ружевич, Я. Ружевич // Зарубіжна літ. в шк. України. – 2005. – № 12. – С. 52-53.

 Американський романтизм. Ф. Купер i Э. По [Електронний ресурс] // Киевская городская библиотека [сайт]. – Режим доступу : http://lib.misto.kiev.ua, вільний (28.07.2014). – Назва з екрану.

 

 Біографії письменників. Джеймс Фенімор Купер [Електронний ресурс] // Сім’я і дім [сайт]. – Режим доступу : http://simya.com.ua/articles/71/18005/, вільний (28.07.2014). – Назва з екрану.

 Классик приключенческой литературы Дж. Ф. Купер : о море и профессии лоцмана [Електронний ресурс] // Філія «Дельта-лоцман» державного підприємства «Адміністрація морських портів України» [сайт]. – Режим доступу : http://www.delta-pilot.ua/uk/head, вільний (28.07.2014). – Назва з екрану.

 Купер Джеймс Фенімор – творчість письменника [Електронний ресурс] // Зарубіжна література : [сайт]. – Режим доступу : http://www.zarlit.com/biography/kuper.html, вільний (28.07.2014). – Назва з екрану.

 Фенімор Купер [Електронний ресурс] // Зарубіжна література : хрестоматія : [сайт]. – Режим доступу : http://www.zarlit.com/hrestomatia/65.html, вільний (28.07.2014). – Назва з екрану.

Анотований список літератури вчителям  математики  5-9 кл.

 Підготувала Діденко Н.О.

 Книги:

  Баран О. Математичні мініатюри / О. Баран. – К. : Ленвіт, 2007. – 508 с. : ілюстр.

  У книзі наводяться цікаві факти про життя і досягнення видатних математиків; розповідається про зв’язок математики з життям, про незвичайне застосування математичних ідей, походження термінів і символів та значення різних систем виміру.

Крім того, вміщуються матеріали, пов’язані з історією вітчизняної математики, з народною математикою України і козацтва.

Книга стане в нагоді вчителям-практикам як при організації навчального процесу, так і в позакласній роботі.

Перельман Я. Занимательная алгебра / Я. Перельман. – М. : АСТ, 2008. – 283 с. : ил. – (Занимательная наука).

Це один з кращих класичних посібників з алгебри. Цікаві завдання, незвичайні задачі та приклади, неймовірні екскурсії в галузь історії математики, доступність викладу – зацікавлять вас та допоможуть урізноманітнити шкільну програму.

Перельман Я. Занимательная арифметика : загадки и диковинки в мире чисел / Я. Перельман; худож. А. Бондаренко. – М. : АСТ, 2009. – 256 с. : ил.

 Головні герої цієї книги – чотири арифметичні дії: додавання, віднімання, множення і ділення, які  зацікавлять розповідями про числа-велетні і числа-карлики, про арифметичні парадокси і головоломки. Використовуючи їх у навчальному процесі, можна урізноманітнити уроки математики у 8-9-х класах.

 Ясінський В. Математика : олімпіадні задачі. Вип. 1 / В. Ясінський; худож. В. Басалига. – Т. : Навчальна книга-Богдан, 2007. – 39 с. : ілюстр.

У посібнику зібрано понад 250 задач з математики, які пропонувалися учасникам міжнародних математичних олімпіад. Ця книга стане в пригоді якучням, так і викладачамматематики, керівникамматематичних гуртків, тавсім, хто захоплюється математикою.

 Статті:

  Білоус І. Математичний потяг : ["Творчість освітян" : редакційний конкурс : позакласне заняття з математики] : [8-9 кл.] / І. Білоус // Позакласний час. – 2011. – № 5. – С. 43-50.

  Автор ділиться досвідом зацікавлення учнів своїм предметом. Її позакласні заняття дають можливість ширше пропагувати досягнення математичної науки, сприяють виявленню і розвитку здібностей учнів, а також глибшому засвоєнню ними програмного матеріалу.

 Барвінок Р. Множення натуральних чисел. Розв’язування вправ : розроб. уроку із математики для учнів 5 кл. // Педагогічний вісник. – 2011. – № 4. – С. 59-60.

Мета такого уроку – закріпити  уміння і навички учнів, набуті ними під час проведення розрахунків на дію множення, розвивати у школярів обчислювальні навички, логічне мислення та пам’ять.

Будіна О. Натуральні числа / О. Будіна // Все для вчителя. – 2012. – № 1-2. – С. 73-74.

 Дається розробка уроку, мета якого  – збагатити, узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа».

У ході уроку дітям пропонується виконати завдання з актуалізації опорних знань, розв’язати рівняння, прослухати повідомлення однокласників про системи числення у стародавніх країнах.

Васильчук О. Видатні математики і їх надбання : інтелектуальна гра для учнів 10-11 кл. / О. Васильчук // Все для вчителя. – 2012. – № 1-2. – С. 68-69.

 Мета гри– розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість видатних математиків минулого і сьогодення, про їхній внесок у розвиток математичних і інших наук, а також у процесі гри продемонструвати свої знання.

Власенко Т. Математичний марафон на шахівниці : конкурс «Творчість освітян» // Позакласний час. – 2011. – № 10. – С. 5-10. 

 Пропонується розробка гри-конкурсу, метою якої є розвиток творчих здібностей учнів, поглиблення їхніх знань та інтересу до математики, формування у них уміння застосувати набуті знання.

Гра має кілька етапів, насичена цікавими завданнями різних типів складності, які перемежовуються дотепними тематичними віршами, піснями і танцями.

Годкевич Л. Урок математики як мистецький витвір : із досвіду роботи з інформаційно-комунікативними технологіями / Л. Годкевич  // Педагогічний вісник. – 2011. – № 1. – С. 48-50. – Бібліогр.: с. 50.

Як зацікавити школярів математикою? Як зробити так, щоб учням хотілося поспішати на цей урок?

 Досягти цього учителю допоможе використання у навчальному процесі наочних засобів та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій за методикою, розробленою автором.

Гречана Т. Подорож в історичне минуле нашої країни / Т. Гречана // Все для вчителя. – 2012. – № 1-2. – С. 39-40.

    Тема запропонованого автором уроку – «Дробові числа і дії над ними». Він побудований у формі захоплюючої подорожі в історичне минуле нашої країни, під час якої учням доводиться розв’язувати математичні задачі,  щоб встановити той чи інший історичний факт.

 Дудник І. Застосування інтерактивних форм і методів роботи на уроках математики / І. Дудник //  Педагогічний вісник. – 2012. – № 3. – С. 89-90. – Бібліогр.: с. 90.

Автор статті– учитель математики вбачає своє завдання в  організації навчального процесу таким чином, щоб допомогти учням засвоїти базові знання, створити умови для їхнього вільного самовизначення, розвитку самостійної творчої особистості, і ділиться досвідом застосування на уроках інноваційних технологій навчання, серед яких: комплекс математичної зарядки, кооперативне навчання, експрес-опитування, тестування тощо.

 Зозуля А. Принцип Діріхле : розроб. заняття для  класів з поглибленим вивч. математики // Педагогічний вісник. – 2012. – №4. – С. 49.

 Стаття знайомить із принципом Діріхле, за допомогою якого можна  просто і доступно навчитися розв’язувати будь-яку складну математичну задачу. Наводяться приклади задач та методи їх розв’язання.

Ніколаєнко В. Бізнес-гейм / В. Ніколаєнко // Все для вчителя. – 2012. – № 1-2. – С. 59-60.

Пропонується розробка уроку математики, який проводиться у формі ділової гри. На думку автора, він має узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми «Проценти», розвинути підприємницькі і бізнесові здібності та  наблизити математику до життя, показавши різноманітні сфери її застосування.

 Нюкіна Т. Сильна ланка : розроб. гри-конкурсу : 5 кл. / Т. Нюкіна // Педагогічний вісник. – 2012. – № 2. – С. 54-56. – Бібліогр.: с. 56.

Автор ділиться досвідом проведення математичної гри, яка допоможе розширити кругозір учнів, навчить знаходити відповіді на нестандартні запитання і задачі, долати труднощі, завдяки чому росте і розвивається математик.

 Палієва С. Використання технології «розвиток критичного мислення» : розроб. уроку із алгебри : 9 кл. // Педагогічний вісник. – 2013. – № 1-2. – С. 68-70.

 Мета запропонованого автором уроку – за допомою навчальних, розвивальних та виховних завдань систематизувати і узагальнити знання учнів щодо розв’язання квадратних рівнянь, навчити використовувати їх у ході уроку під час формування компетенцій з алгебри.

Анотований список літератури для вчителів біології

(5-9 кл.)

Підготувала: Ієвлєва Н.Г.

Книги:

Барна М. М. Біологія для допитливих. Ч. 1 : Дроб’янки. Рослини. Гриби : навч. посіб. / М. М. Барна,

Л. С. Похила, Г. Ф. Яцук. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2005. – 88 с. : ілюстр.

Посібник містить цікаві розповіді про окремих представників царств Дроб’янки, Рослини, Гриби. До кожного розділу підібрані завдання та запитання для конкурсів, олімпіад з відповідями до них. Окремий розділ «Чому їх так називають?» містить відомості про походження окремих найцікавіших назв рослин.

Посібник може бути корисним учням загальноосвітніх шкіл, які цікавляться біологією, студентам природничих факультетів. Він стане у пригоді і вчителям біології, методистам методичних кабінетів та лабораторій.

Біологія людини : корот. виклад шк. курсу : 9 кл. / упоряд.: Н. П. Слабіцька, В. П. Стахурська. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2002. – 174 с. : ілюстр.

У посібнику чітко, детально й доступно викладено розділи «Індивідуальний розвиток людини», «Сенсорні системи, або аналізатори», «Поведінка людини. Основи вищої нервової діяльності», «Вид Людина розумна – Homosapiens» та «Екологія людини». Книга містить багато ілюстративного матеріалу (малюнки, таблиці, опорні схеми), а також вправи, ситуативні завдання, тести і словник основних біологічних понять. Матеріал розрахований на учнів 9 класу та вчителів біології.

Кімнатні рослини у навчально-виховному процесі з біології : навч. посіб. / М. М. Барна, Л. С. Барна,

О. О. Семенів, Г. Ф. Яцук. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2006. – 160 с. : ілюстр.

У навчально-методичному посібнику наведені біологічні особливості понад 100 видів кімнатних рослин, описані можливості їх використання у навчально-виховному процесі з біології, зокрема на уроках та в позакласній роботі. Запропоновано варіанти уроків біології, під час яких кімнатні рослини використовуються в якості засобів наочності та об’єктів для проведення лабораторних робіт.

Окрім того, у посібнику дається методика проведення дослідницької роботи учнів та варіанти позакласних заходів з використанням кімнатних рослин.

Теремов А. В. Занимательная зоология : кн. для учащихся, учителей и родителей / А. В. Теремов,

В. С. Рохлов. – М. : АСТ-ПРЕСС, 2002. – 527 с. : ил. – (Занимательные уроки).

Книга містить безліч цікавих фактів про тварин та науку, що їх вивчає. Кожен її розділ являє собою самостійний блок із вступною статтею, короткою історичною довідкою про основні відкриття з певної теми, найцікавіші відомості про певну тварину (її розміри, різновиди, поведінку, використання людиною й багато іншого), які були взяті авторами із «Книги рекордів Гіннеса».

До кожного розділу книги підібрані найрізноманітніші цікаві завдання – питання до олімпіад, вікторини, головоломки, ребуси, кросворди, криптограми, зоологічні жарти, низка пізнавальних завдань. Це видання допоможе вчителям знайти матеріал з будь-якої теми як для уроку, так і для семінарів або факультативних занять.

Шаламов Р. В. Біологія : комплекс. довід. / Р. В. Шаламов, Ю. В. Дмитрієв, В. І. Підгорний. – Х. : Веста : Видавництво «Ранок», 2008. – 623 с. : ілюстр.

Видання містить довідкові матеріали з усіх розділів шкільного курсу біології, що вивчаються у 5-11 класах – біології та біохімії клітини, ботаніки, зоології, біології людини, вчення про біосферу, еволюцію. Інформація супроводжується великою кількістю схем та ілюстрацій.

 

Статті з періодичних видань:

Бурець О. Біоритми та навчання : година спілкування / О. Бурець // Шкільний світ. – 2012. – № 10. – С. 8-11.

Автор пропонує цікаву розробку години спілкування з учнями 9 класів, яка допоможе вчителям познайомити дітей з біологічними ритмами життя людини, пояснити взаємозв’язок функцій людського організму з порами року, добову періодичність фізіологічних процесів в організмі. Під час такого заходу діти навчаться складати свій режим дня, цінувати й раціонально використовувати час, планувати повсякденні справи.

Бурлакова С. Така звичайна – незвичайна вода : ігрова програма «У гостях у природи» : [5-6 кл.] / С. Бурлакова // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ). – 2014. – № 5. – С. 47-48.

Розробка ігрової програми містить творчі завдання, загадки, конкурси, що допоможе вчителю збагатити знання дітей з біології, зробити навчання цікавішим.

Вчитель біології в позаурочний час : [добірка цікавих матеріалів та сценаріїв з біології] // Позакласний час. – 2012. – № 23-24. – С. 65-78.

Для позакласної роботи з дітьми пропонується добірка матеріалів природничої тематики, до якої увійшли сценарій екологічного брейн-рингу, казки, загадки, вікторини, цікавинки, народні прикмети тощо. Їх можна використати під час вивчення нового матеріалу на уроках біології у 5-6 класах або в ході розминки чи мотивації навчальної діяльності.

Грабчак К. В. Працювати разом – це успіх : розроб. уроку з біології : 8 кл. / К. В. Грабчак // Педагогічний вісник. – 2012. – № 2. – С. 46-49.

Увазі вчителів пропонується розробка уроку з біології на тему «Роль земноводних в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона земноводних». Автор вдається до таких методів та прийомів на уроці, як робота в групах, робота з підручником та додатковою літературою, створення схем, використання грамзапису, обговорення проблемних питань, рольові ігри.

Давидова Г. Клімат нашої планети : бесіди з учнями : [7 кл.] / Г. Давидова // Позакласний час. – 2012. – № 7-8. – С. 115-128.

Стаття допоможе вчителям у підготовці бесід, присвячених клімату нашої планети. Тут розповідається про те, яким клімат був раніше, про парниковий ефект, про вплив людини на клімат, про альтернативні види енергії тощо. Розробки містять цікаві факти, загадки, творчі завдання, досліди.

Даниленко Л. І. Використання інноваційних технологій навчання у методиці викладання біології / Л. І. Даниленко // Педагогічний вісник. – 2012. – № 3. – С. 36-39.

Автор статті розповідає про основні шляхи вдосконалення сучасної біологічної освіти та надає методичні рекомендації для вчителів біології у покращенні їхньої професійної діяльності. Звертається увага на використання мультимедійних технологій на уроках, створення тематичних презентацій, способи моделювання різних середовищ навчання, які мають активізувати інтелектуальні здібності учнів в процесі навчання.

Ємеліна Н. Екзотичні культури материків Південної півкулі : урок-ярмарок : 7 кл. / Н. Ємеліна, В. Ємелін // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ). – 2012. – № 45. – С. 19-20.

Розробка уроку-ярмарку присвячена вивченню екзотичних фруктів Південної півкулі, таких як авокадо, манго, ананаси, фейхоа, ківі й інші. Матеріал містить цікаву вікторину, кросворд, творчі завдання.

Корисні канікули : [для вчителів природн.-мат. дисциплін] : [5-7 кл.] // Позакласний час. – 2013. – № 9-10. – С. 55-74.

Вчителям пропонується добірка матеріалів – цікавинок, історичних фактів, питань, задач, кросвордів, загадок, ребусів, усмішок, які можна використати як у позакласній роботі, так і на уроках.

Кузнецова Т.Исследование Вселенной человеком. Планеты Солнечной системы : урок природоведения в 5 кл. / Т. Кузнецова // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ). – 2013. – № 23. – С. 38-41.

Автор пропонує розробку уроку у вигляді уявної подорожі, мета якої – познайомити учнів 5 класів з історією вивчення Всесвіту і виникнення життя на Землі та сформувати у них знання про планети і Сонце. Матеріал викладено російською мовою, він містить цікаві факти, творчі завдання та загадки.

Лабіш В. Еврика : гра для учнів 5-9 кл. / В. Лабіш, Л. Заболотна // Шкільний світ. – 2012. – № 35. – С. 16-17.

Розробка цікавої гри з біології для учнів 5-9 класів містить безліч цікавих фактів з життя рослинного і тваринного світу.

Ланько О. М. Чоловік і жінка: загадка природи / О. М. Ланько, О. О. Гавриленко // Позакласний час. – 2013. – № 3-4. – С. 19-22.

Розробка виховного заходу для учнів 9-11 класів присвячена історії появи людини на Землі, відмінностям між чоловіком і жінкою. Матеріал містить цікаві наукові факти про людей різної статі, дослідження вчених, соціологічні опитування, ігри.

Пащенко О. Модуль «Я і природа» : формув. еколог. світогляду підлітків / О. Пащенко // Шкільний світ. – 2012. – № 13. – С. 1-30.

Добірка матеріалів про природу та її збереження містить тематичні бесіди із загальних екологічних питань («Основні закони природи», «Право на екологічно чистий світ»), цикл екологічних ігор «Граємо разом з природою», цикл тренінгів «Моє місце на Землі». Вчителям також надаються методичні поради з розробки і впровадження екологічних проектів.

Програма «Природознавство» для загальноосвітніх навчальних закладів: затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України, 6 черв. 2012 р. : [5 кл.] / Т. Г. Гільберг [та ін.] // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ). – 2013. – № 16. – С. 13-17.

Предмет «Природознавство» у 5 кл. продовжує курс природознавства початкової школи. Програма містить пояснювальну записку із загальною характеристикою навчального предмету, опис його мети та завдань, визначає особливості організації вивчення навчального матеріалу. Представлено список тем, практичних занять, проектів з природознавства для 5 класу, кількість годин на їх вивчення, а також перелік умінь та навичок, які мають засвоїти учні.

Скибицька Т. Значення води для планети Земля : урок-тривіум : [5 кл.] / Т. Скибицька, Т. Сівченко // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ). – 2013. – № 7. – С. 14-17.

Розробка уроку має за мету узагальнити знання учнів про воду, її фізичні властивості та значення у житті рослин, тварин і людини.

Тваринний світ у цифрах від 1 до 10 / підгот. К. М. Підгурська // Позакласний час. – 2011. – № 9. – С. 43-45.

Стаття містить цікаві факти про тварин, які вчителі зможуть використати на уроках та у позакласній роботі з учнями 5-6 класів.

[Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2011. – № 10-11. – С. 12-70.

Збірка матеріалів включає в себе розробки уроків біології для учнів 7-11 класів з найрізноманітніших тем: «Значення грибів у природі та житті людини», «Рослинний світ – складова частина природи», «Випаровування води рослинами», «Секрети водних глибин», «Сучасні уявлення про ген», «Органи дихання», «Білки, їх будова і функції», «Віруси, пріони» й інші. Автори матеріалів використовують ігри, конкурси, творчі завдання, тести, кросворди.

[Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2012. – № 7-8. – С. 7-93.

Матеріали містять розробки уроків для учнів 6-9 класів за такими темами: «Вивчаємо біосферу», «Вплив діяльності людини на стан біосфери», «Вищі спорові рослини», «Екосистема. Екосистеми на місцевості, харчові ланцюги», «Кровообіг», «Органи кровообігу: серце та судини. Будова серця» та інші.

[Цікаве для вчителя-предметника] : [добірка матеріалів] // Шкільна бібліотека. – 2012. – № 19-20. – С. 98-102.

Добірка матеріалів містить цікаві факти для вчителів-біологів, які можна використати при підготовці до уроків у 7-9 класах. Тут представлено інформацію про незвичайні властивості комах, матеріали досліджень та найсучасніших наукових відкриттів щодо процесу старіння людини, можливостей людського мозку, появи нових технологій, що дозволяють керувати блискавкою й інші.

Чарльз Дарвін: галерея видатних особистостей // Шкільна бібліотека. – 2013. – № 23-24. – С. 120-127.

Стаття розповідає про життя та наукову діяльність видатного англійського натураліста, мандрівника, автора теорії еволюції Чарльза Дарвіна. Тут також публікується уривок із його наукової праці «Походження видів». Матеріал стане у пригоді вчителям біології при підготовці до уроку по даній темі, а також допоможе зорієнтуватися, як краще донести до учнів деякі факти з історії розвитку життя на Землі.