Придбати право на першочергове прочитання найновішого бестселера за власні знання, здійснити віртуальну навколосвітню подорож найнеймовірнішими книгозбірнями, стати справжнім експертом у царині бібліотечної справи, – усе можливо, якщо береш участь у цікавих пізнавальних заходах й уважно слухаєш. У цьому переконалися відвідувачі відділу обслуговування дітей дошкільного віку та учнів 1 – 4 класів: до Всеукраїнської дня бібліотек вони випробували всі перелічені вище пригоди. Й не пошкодували!
У нашій вихованій класичними стандартами свідомості книжковий храм постає простим просторим приміщенням, з колонами, розташованими вздовж стін звичними стелажами, невибагливим фасадом. Але у багатьох державах можновладці вже давно усвідомили, що креативна архітектура й фантасмагоричні інтер’єри – значно більш перспективні «гачки» для залучення населення до читання. Та й прибутки від туристів забезпечують. Через те в країнах Європи, Південної і Північної Америки, Сходу не соромляться виділяти на реконструкцію читалень небачені суми грошей. Бібліотеки у вигляді ліхтарів, амеб, вігвамів, вкритих по даху справжньою травою, перевернутих конусів та інших екстравагантних геометричних фігур, НЛО, сонячного диску в басейні – фантазія архітекторів не має меж! Скло й чорний мармур для облицювання книгозбірні в Копенгагені (Данія), скажімо, добували в Зімбабве. Тепер же цю розкішну споруду називають «Чорний діамант». Бібліотека Джорджа Пібоді в Балтиморі (США) настільки вишукана, що в ній стають до шлюбу. Бібліотека Медельїна в Колумбії імітує залишки покинутої стародавньої цивілізації в джунглях. Любителі чтива дістаються до неї через канатну дорогу.
Розповіді про всі ці будівлі, доповнені фотографіями, неабияк збурювали фантазію учнів 3-А класу СПШ № 17 під час відеоенциклопедії «Велика книга бібліотечних рекордів». Щоправда, малечу дивували не лише несподіваними формами книжкових храмів. Мова на заході йшла також про найбільші, старовинні, найбагатші, найменші читальні світу. Іншими словами, послухати було про що.
Учням 3-Г класу СПШ № 17 та 3-Б класу Першої міської гімназії трапилась нагода конвертувати власні знання в умовну валюту під час книжкового аукціону «Цікаві таємниці з книжкової полиці». Правила заходу були такі. Учасникам ставили питання, що передбачали велику кількість відповідей. Скажімо, «Назвати тварину на букву «В» або «Які ви знаєте музичні інструменти». Треба було також пригадувати птахів на букву «С», синоніми до слова «говорити» і рими – до «читання», називати європейські країни, літературні й народні казки з лисичкою в якості персонажа, квіти, зернові культури, планети, прізвища письменників тощо. Після озвучення питання починалися «торги». Бажаючі відповісти піднімали персональний номер. Дитина, яка давала відповідь останньою (як правило, наприкінці звучали найбільш рідкісні й неочевидні слова, що свідчить про ерудицію їхнього знавця), ставала переможцем. Лоти аукціону могли поцінувати всі затяті книгомани: переможець отримував право першим взяти на читацький формуляр найпопулярніший бестселер, на який у звичних обставинах є черга. Так, за лоти правили твори Сашка Дерманського, Всеволода Нестайка, Джеремі Стронґа, Зірки Мензатюк, Михайла Слабошпицького, Тамари Крюкової, Ж. Парашині-Дені та ін. Можливість поборотися за книжку розпалювала в дітлахів цікавість до друкованого слова й примушувала максимально напружувати пам’ять.
Краще збагнути нюанси бібліотечної роботи допомогли працівники відділу учням 3-З класу СПШ № 17 з бібліотечною грою «Вам знайомий дім книжковий?». Історію існування читалень, писемності, друкарства дітлахи вивчали за допомогою ключових слів-пазлів, до яких бібліотекарі додавали короткі історичні довідки. Малюки демонстрували також розуміння таких понять, як «абонемент», «бібліотечний каталог», «стелаж» «книгосховище», «формуляр», «примірник», поєднуючи означені слова з тлумаченнями на хаотично розкладених картках. Завдяки кросворду-хованці гравці пригадали найпопулярніші літературні жанри. А ще учасники заходу добирали синоніми до слова «книголюб», складали якнайбільше лексичних одиниць зі слова «бібліотека» й розкодовували особливим чином зашифровану фразу про книгозбірні.
Подбали у відділі обслуговування дітей дошкільного віку та учнів 1 – 4 класів і про своїх роззявкуватих користувачів. Спеціально для них протягом тижня у відділі проходила акція «Тиждень забудькуватого читача». З боржників, які повертали книжки невчасно, у цей період не брали штрафів.