Анотований список літератури
з предмету:
"Ознайомлення з навколишнім світом"
Книги:
Астрономія / упоряд. Т. Кадаша ; пер. І. Андрущенка ; худож. М. Дмитрієв [та ін.]. – 3-є вид., без змін. – К. : Перо, 2010. – 95 с. : ілюстр. – (Дитяча енциклопедія Перо).
Ця книга відкриє для юних читачів двері у світ астрономії – древньої науки про зірки і планети. У ній розповідається, як народжуються зірки, із чого "зроблене" Сонце, чи є життя у Всесвіті, як рухається наша планета. Читаючи книгу, можна здійснити "прогулянку" нічним небом, дізнатися дивовижні таємниці галактик.
Основи астрономічної науки викладені в енциклопедії простою і зрозумілою мовою. Її матеріал вчителі зможуть використати на уроках природознавства. Книга ілюстрована чудовими малюнками і фотографіями, сучасними мапами зоряного неба й кольоровими схемами.
Будна Н. О. Довідник учня початкових класів : Українська мова. Природознавство. Математика / Н. О. Будна, О. В. Козуб ; [худож. В. А. Басалига]. – 6-е вид., випр. і доп. – Т. : Навчальна книга-Богдан, 2010. – 79 с.
Мета довідника – сприяти узагальненню знань учнів початкових класів з рідної мови, математики та природознавства, а також систематизувати загальнонавчальні навички і вміння учнів. Зміст, об’єм та послідовність викладу матеріалу довідника відповідають програмі початкових класів.
Один з розділів книги містить пояснення основних понять курсу "Я і Україна. Природознавство" в початкових класах, таблиці властивостей корисних копалин, характерних особливостей природних зон України тощо.
Довідник призначений для учнів, учителів, батьків, вихователів груп продовженого дня.
Географія / авт.-упоряд. І. Гончаренко. – Х. : Промінь, 2009. – 63 с. : ілюстр. – (Енциклопедія навколишнього світу).
Мета цієї книжки – розширити кругозір дітей, розвинути у них допитливість, бажання зрозуміти явища природи, цікавість до рослинного і тваринного світу.
Книга буде цікавою як для дошкільнят, так і для учнів молодших класів. Вона дасть їм не тільки правильне уявлення про форму Землі, розташування материків та океанів, а й відповість на велику кількість запитань: що? де? чому? Матеріал супроводжується кольоровими ілюстраціями.
Грущинська І. В. Сторінками Червоної книги України : зникаючі рослини : довід. учня / І. В. Грущинська ; худож. Є. Запорожець [та ін.]. – К. : Освіта, 2005. – 95 с. : ілюстр.
Довідник містить відомості про понад 100 зникаючих рослин, які включені до Червоної книги України. Матеріал подано у формі чотирьох "подорожей": до лісу, у степ, в гори та на луки й водойми. Тут вміщено описи рослин, відомості про них, легенди. Видання яскраво ілюстроване.
Ця книжка допоможе дитині полюбити природу і науку про неї, усвідомити, що зелене диво Землі – рослини – у небезпеці і, якщо їх не охороняти, багато з них може зникнути.
Довідник буде корисним як для учнів, так і вчителів та батьків.
Дивовижний світ живої природи : попул. дит. енцикл. / ред. В. Г. Біляєв ; худож. П. В. Мірончик. – Х. : Сінтекс ЛТД, 2004. – 95 с. : ілюстр. – (Вікно у дивосвіт).
На нашій планеті, в процесі її історичного розвитку, виникли дивовижно різноманітні форми життя. Жодна з живих істот не живе на Землі ізольовано. Читаючи цю книгу, діти зможуть здійснити подорож природними зонами нашої планети, дізнатися, у чому полягає відмінність однієї зони від іншої, а також про те, які незвичайні рослини і тварини мешкають в них.
Книга призначена для дітей молодшого та середнього шкільного віку. Вона також може бути використана як цікавий додатковий матеріал у навчальному процесі.
Дивокрай : свійські та дикі тварини нашого краю : читанка з природознавства / упоряд. І. Січовик. – К. : Велес, 2002. – 271 с. : ілюстр.
У читанці художніми засобами відтворено природний характер свійських і диких тварин, їх нерозривний зв’язок з людиною. Загадки, прислів’я, казки, легенди, усмішки, скоромовки, оповідання і вірші українських класиків та сучасних письменників нагадають читачам, що всі ми в світі не одні, поряд з нами – двоногі й чотириногі друзі, незалежно від того, маємо ми від них користь чи ні.
Книга розрахована на дошкільнят та молодших школярів. Її з успіхом використовують у навчальному процесі вихователі й вчителі, а також батьки для читання у родинному колі.
Клімов А. А. Із безодні часів : ілюстр. енцикл. для дітей / А. А. Клімов ; пер. Т. Матвієнко ; дизайнер А. Макарова. – Х. : Веста : Ранок, 2004. – 128 с. : ілюстр. – (Я пізнаю світ).
Енциклопедія призначена для дітей 8-12 років і покликана розбудити і розвинути їхній інтерес до історії та культури людства. У книзі розповідається про розвиток життя на Землі та походження людини: про перші живі організми – бактерії, мікроскопічні гриби, водорості, про появу хребетних, про життя динозаврів на нашій планеті та їхнє "велике вимирання", про багатьох інших стародавніх тварин, які не змогли вижити до нашого часу, а також про величезну шкоду, яку завдали люди природі, бездумно знищуючи тваринний світ.
Книга може бути використана як джерело додаткових для учнів знань при вивченні ними шкільного курсу історії.
Костіна Ю. О. Тварини України : дит. кольорова енцикл. / Ю. О. Костіна ; пер. з рос. І. Г. Данилюка ; худож. О. К. Перепелиця. – Донецьк : БАО, 2009. – 79 с. : ілюстр.
Всюди в Україні буяє життя. Як упізнати в непримітній пташині солов’я? Чим відрізняється вовк від собаки? Як бджола знаходить дорогу до рідного вулика? Чи насправді дельфіни розмовляють? На ці та багато інших запитань дасть відповідь ця книжка. А ще вона містить чудові малюнки, на яких зображені представники нашої фауни.
Видання адресоване дошкільникам і молодшим школярам, їхнім батькам, вихователям дитячих садків та учителям початкової школи.
Коуп Р. Екологія / Р. Коуп. – К. : Махаон-Україна, 2009. – 31 с. : ілюстр. – (Я люблю читати).
Природа нашої планети постійно змінюється. Людина активно впливає на стан довкілля і часом навіть погіршує його. Ця книжка із серії "Я люблю читати" розповість дітям, чому природа потребує захисту. Маленькі читачі дізнаються, який вигляд має наша планета Земля із космосу, що таке потепління, чому планеті шкодить вирубування лісів тощо.
Мандруймо у дивосвіт! : географ. атл. для наймолодших / худож.: С. Сухенко, Т. Мерчук, О. Рабчун. – К. : Картографія, 2007. – 95 с. : ілюстр.
Атлас запрошує молодших школярів у цікаву мандрівку зоряним небом, материками й океанами. Діти довідаються про гори та рівнини, річки і моря, познайомляться з рослинами і тваринами, дізнаються, який одяг носять люди в різних куточках нашої Землі, де і що виробляють та вирощують.
Мензатюк З. Український квітник / З. Мензатюк ; передм. та підбір зображень І. Білаш. – К. : Грані-Т, 2010. – 63 с. : ілюстр.
Ця книга відомої дитячої письменниці належить до тих мистецьких творів, які увічнюють красу. У ній – мініатюрні есе про квіти. Ці оповіді подано за порою цвітіння квітів: від первоцвіту, що "золоті ключі виймає із зеленої кишені і відчиняє брами весні красній" – до "сумовитої царівни осені" – хризантеми.
Книга має дві посторінкові половинки: на одній – наукові відомості про квітку, її батьківщину, етимологію її назви, пов’язані з нею символіку, повір’я та обряди, загадки та прислів’я, легенди. На іншій – людські почуття, викликані окремою квіткою і так поетично висловлені мистецьким словом письменниці. А ще, книга містить репродукції чудових художніх полотен митців різних часів і народів із зображенням квітів.
Меренцова О. В. Я відмінник. Довідник молодшого школяра : ведення зошита, українська мова, читання, математика, природознавство / О. В. Меренцова, С. В. Моісеєнко. – Х. : Торсінг, 2010. – 383 с. : ілюстр.
Пропонований посібник охоплює основний матеріал початкової школи з української мови, читання, математики, природознавства. Поступовий перехід від початкового рівня до базових знань дозволяє працювати з посібником однаково продуктивно і в першому класі, і в четвертому. Творчі завдання, цікаві розповіді, інформація для допитливих дозволять глибше ознайомитися з темою, що вивчається.
Книга стане у пригоді вчителям, особливо тим, хто починає свою діяльність, учням під час підготовки до уроку або самостійної роботи та батькам, які без надмірних зусиль зможуть допомогти молодшому школяру виконати домашнє завдання чи оцінити рівень знань.
Надзвичайні здібності тварин та рослин / уклад. В. П. Товстий. – Х. : Промінь, 2009. – 79 с. : ілюстр. – (Для допитливих).
Це ілюстроване видання присвячується надзвичайним здібностям та загадковій поведінці в деяких ситуаціях багатьох тварин і рослин. Окрім того, книга розповість дітям сенсаційні історії з життя тварин і про неймовірну тягу рослин до життя.
Природознай : матеріали для орг. позаурочної роботи з учнями мол. кл. та дит. садків / упоряд. Л. І. Слива, Н. І. Романцова. – Х. : Торсінг, 2002. – 64 с.
У посібнику зібрано легенди та загадки про квіти і дерева, запитання для спостереження за природою рідного краю, прикмети завбачення погоди, цікаві дитячі народні ігри.
Посібник рекомендовано учням, батькам, вихователям груп продовженого дня та дитячих садків, учителям для роботи з дітьми.
Пори року : вірші, оповідання, загадки. – Х. : Сінтекс, 2005. – 63 с. : ілюстр. – (Сонечко).
До збірки увійшли улюблені дитячі твори українських авторів – вірші, оповідання, загадки, лічилки, щедрівки, присвячені порам року і різним святам.
Книга призначена для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
Світ-дивосвіт України : хрестоматія з природознавства : для мол. шк. віку / упоряд. Н. М. Школа, І. С. Голубєва ; худож. П. Г. Бунятов [та ін.]. – К. : Лелека, 2004. – 223 с. : ілюстр.
Книга містить чимало цікавих відомостей про свійських тварин і диких звірів, відомих на території нашої країни. Тут розповідається і про важливу роль, яку відіграють тварини у житті людей та загалом у природі.
Крім загальної характеристики тварин, яскравих ілюстрацій, читачі знайдуть тут чимало цікавинок, народних прикмет. Є у книзі і контрольні запитання, якими можна скористатися для кращого засвоєння матеріалу. Художні твори – найкращі оповідання українських письменників про звірів – доповнюють кожен розділ книги. Вони вчать любити природу, дбайливо ставитися до неї, піклуватися про все живе на землі та охороняти його.
Книга адресована учням молодших класів, учителям та широкому загалу читачів.
Твоя планета Земля : кн. для читання про природу для мол. школярів / авт.-упоряд. В. О. Мартиненко, В. М. Волощук ; худож. П. Ф. та Д. Ф. Мрачковські. – Донецьк : Глорія, 2009. – 351 с. : ілюстр.
До книги увійшли науково-популярні прозові та віршовані твори, які мають доповнити знання молодших школярів з природознавства. Діти дізнаються про неосяжність Космосу, загадковий світ підводного царства, таємниче життя зеленого лісу, диких звірів і свійських тварин. Прочитавши цю книгу, кожна дитина відчує себе невід’ємною частинкою безмежного Всесвіту, стане добріше ставитися до всього живого на Землі.
Чорновіл О. В. Валіза головоломок / О. В. Чорновіл ; худож. С. Грамм. – К. : Країна Мрій, 2009. – 102 с. : ілюстр. – (Маленький геній).
Пізнавальна книжка головоломок допоможе вчителям познайомити школярів з новою лексикою, пов’язаною з географією, культурологією, природознавством та багатьма іншими темами. Мандруючи разом з веселими котами навколо світу та розгадуючи головоломки, діти навчаться розрізняти материки, дізнаються про їх особливості, почерпнуть цікаві відомості про країни і традиції різних народів.
Окрім головоломок, читачам пропонуються різноманітні кросворди, лабіринти, задачі на логіку та спостережливість, що сприятимуть розвитку у дітей мислення, уваги, моторики рук.
Щенников В. І. Цікаве природознавство / В. І. Щенников. – Донецьк : Сталкер, 2000. – 350 с. : ілюстр. – (Скоро до школи).
У формі цікавої повісті-казки автор знайомить юних читачів не тільки з багатоликим світом тварин, а й, по можливості, доступно викладає деякі проблеми сучасної біології.
Видання містить безліч малюнків, які зосередять увагу дітей, а розташовані в кожному розділі кумедні тексти й веселі завдання будуть сприяти закріпленню матеріалу, розвитку вміння дітей порівнювати і міркувати.
Книжка розрахована на дітей 6-9 років.
Що? Де? Як? : попул. енцикл. для дошкільнят і дітей мол. шк. віку / [уклад. І. А. Біляєва ; худож. Н. О. Ель Маулюд]. – Х. : Белкар-книга, 2009. – 63 с. : ілюстр. – (Веселка).
Дітям властива допитливість. Їм цікаво пізнавати світ, отримуючи відповіді на всі свої численні запитання. Ця книга розповість багато цікавого про нашу планету Земля, про Сонце та Сонячну систему, про те, хто такі динозаври, як ростуть рослини, про різних дивовижних тварин. А ще тут є інформація про те, коли та як з’явилися санчата, лижі, велосипед, автомобіль тощо. Загалом, малюкам відкриється багато див світу.
Яка пора найкраща : хрестоматія для позаклас. читання / уклад. Г. Ю. Рогінська ; худож. С. В. Попов. –Х. : Ранок : Веста, 2008. – 320 с. : ілюстр.
Яка ж пора року – найкраща? Відповісти на таке питання діти зможуть, коли прочитають цю чудову книжку. Вона допоможе молодшим школярам дізнатися багато нового про життя тварин і рослин, підготуватися до уроків читання, побачити красу рідного краю та навчитися берегти природу.
Збірка містить оповідання і вірші відомих письменників, а також загадки, народні прикмети, прислів’я та приказки, присвячені природі.
Статті з періодичних видань:
Авдусенко Л. Живи, вода – природи скарб безцінний : година спілкування / Л. Авдусенко // Початкова школа. – 2011. – № 2. – С. 33-34.
Увазі вчителів пропонується розробка години спілкування, присвячена темі води, її значенню для всього живого. Елементами заходу є бліц-опитування дітей та екологічне прогнозування.
Андрусенко І. Орієнтовні підсумкові контрольні роботи з курсу "Я і Україна. Природознавство" за I семестр : [3-4 кл.] / І. Андрусенко, С. Більська // Початкова школа. – 2012. – № 12. – С. 54-55.
Андрусенко І. Орієнтовні підсумкові контрольні роботи з курсу "Я і Україна. Природознавство" за II семестр для учнів 3-4 класів / І. Андрусенко // Початкова школа. – 2013. – № 4. – С. 47-48.
Андрусенко І. Особливості навчання природознавства у 1 класі / І. Андрусенко // Початкова школа. – 2012. – № 9. – С. 6-9.
Автор статей розглядає природознавство як навчальний інтегрований предмет, визначає його головну мету, функції й зміст, зупиняється на питаннях формування природознавчої компетентності учнів.
Бабич О. Збережемо природу Землі разом : урок з природознавства у 4 кл. / О. Бабич // Початкова школа. – 2013. – № 5. – С. 12-14.
Автор пропонує цікаву розробку уроку з використанням прес-конференції, екологічних хвилинок, тестування тощо. Цей захід допоможе вчителям поглибити знання учнів про вплив людини на природу, підвести їх до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства.
Бабійчук Т. Екскурсія до осіннього парку : 2 кл. / Т. Бабійчук // Початкова школа. – 2013. – № 10. – С. 37-39.
Матеріал викладений російською мовою, містить методичні рекомендації щодо проведення екскурсій, під час яких увагу дітей звертають на стан рослин восени, знайомлять їх із плодами й насінням дерев, кущів, трав. Автор поетапно дає поради щодо підготовки і проведення таких заходів, пропонує дидактичні ігри у парку, питання до вікторин.
Баглай О. "Я і Україна" : формування еколог. культури / О. Баглай // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 14. – С. 5-9.
Метою цієї статті є визначення ролі завдань екологічного змісту в практиці екологічного виховання молодших школярів. Також пропонується розробка уроку-дослідження для учнів 4 класів на тему: "Охорона довкілля. Енергозбереження". Пропонований матеріал допоможе вчителям познайомити школярів із процесом виробництва електроенергії, з такими поняттями як "альтернативні види енергії", "сонячна електростанція", "вітрова електростанція". Автор пропонує на уроці звернутися до казки та провести бесіду за нею, вдається до створення проблемних ситуацій, уявної мандрівки картою України, описує досліди.
Бойко Г. Птахи України : урок-подорож / Г. Бойко // Початкова школа. – 2013. – № 11. – С. 22-24.
Автор пропонує розробку уроку-подорожі з використанням нестандартних завдань, мета якого – сформувати в учнів поняття про зимуючих і перелітних птахів України, з’ясувати їхню роль у природі та житті людини.
Бойко С. В гості до лісу : заняття з еколог. виховання : 1 кл. / С. Бойко // Початкова школа. – 2011. – № 6. – С. 19-20.
У статті даються поради, як під час такого заняття поповнити знання дітей про ліс, познайомити їх із правилами поведінки у лісі. Розробка містить пісні, вірші про дерева, ігрові завдання.
В усі пори року приваблива земля : [підбірка сцен.] // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 30-31. – С. 3-18.
Пропонуються розробки виховних заходів, присвячених природі у різні пори року. Тут представлені такі теми як "Сонячного літа дивоцвіт", "Золото осені", "Чарівна зима", "Квітуча весна".
Ці заходи допоможуть прищепити дітям любов до рідного краю, природи, повагу до народної мудрості, навчать бачити красу й гармонію навколишнього світу. Матеріал містить тематичні вірші, пісні, народні прикмети, загадки, легенди, кросворди.
Галепа Н. Довкілля моє неповторне : вихов. захід / Н. Галепа // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 13. – С. 6-8.
Автор пропонує розробку сценарію театралізованої вистави, присвяченої охороні довкілля.
Гвоздецька О. "Цілющі трави гомонять" : літ.-муз.композ. за творчістю Лідії Шевело : 4 кл. / О. Гвоздецька // Початкова школа. – 2011. – № 9. – С. 33-36.
Мета підготовки такої композиції – збагатити знання дітей про лікарські рослини України, використавши твори львівської поетеси Лідії Шевело. Матеріал містить інформацію про народні традиції лікування рослинами.
Гільберг Т. Г. Природознавство : прогр.для загальноосвіт. навч. закл. : 1-4 кл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак, Д. Д. Біда // Початкова школа. – 2012. – № 3. – Вкл. – С. 29-32.
Програма містить пояснювальну записку із загальною характеристикою навчального предмету, опис його мети та завдань, визначає особливості організації вивчення навчального матеріалу. Представлено список тем з природознавства для 1 класу, кількість годин на їх вивчення, а також перелік умінь та навичок, які мають засвоїти першокласники.
Гнатишина С. Формування екологічної культури молодшого школяра на основі використання методу проектів / С. Гнатишина // Початкова школа. – 2011. – № 7. – С. 33-35.
Стаття містить методичні поради щодо використання методу проектів, розглядаються етапи їх створення та класифікація. Для прикладу наводиться поетапна розробка творчого проекту – екологічної подорожі для учнів 4 класу "Вивчаємо світ природи".
Гоголь О. Орієнтовні контрольні роботи з курсу "Я і Україна" (Природознавство) для 3-4 класів (І семестр) : за підруч. Т. М. Байбари, Н. М. Бібік / О. Гоголь // Початкова школа. – 2013. – № 11. – С. 34-35.
Гоголь О. Орієнтовні контрольні роботи з курсу "Я і Україна" (Природознавство) для 3-4 класів (ІІ семестр) : за підруч. Т. М. Байбари, Н. М. Бібік / О. Гоголь // Початкова школа. – 2014. – № 1. – С. 40-45.
Грущинська І. Знайомство з персонажами підручників природознавства для 1 і 2 класів / І. Грущинська // Початкова школа. – 2013. – № 8. – С. 20-24 ; № 9. – С. 30-37.
Пропонуються цікаві розробки занять та методичні поради вчителям щодо роботи за новими підручниками з природознавства. Автор проводить цікаве знайомство та спілкування з віртуальними героями підручників – "казковими" тваринами. Адже молодшим школярам набагато цікавіше буде навчатися граючись. Між дітьми і віртуальнимигероями зі сторінок підручника розгортається діалог, казкові тварини увесь час приходять на допомогу дітям, що сприяє успішному засвоєнню ними знань.
Грущинська І. Планування уроків природознавства у 1 класі / І. Грущинська // Початкова школа. – 2012. – № 8. – С. 35-45.
Грущинська І. Календарно-тематичне планування уроків природознавства у 2 класі / І. Грущинська // Початкова школа. – 2013. – № 7. – С. 22-35.
Грущинська І. Реалізація сезонного принципу вивчення природознавства у 2 класі. Осінь / І. Грущинська // Початкова школа. – 2013. – № 9. – С. 33-37.
Грущинська І. Реалізація сезонного принципу вивчення природознавства у 2 класі. Зима / І. Грущинська // Початкова школа. – 2013. – № 11. – С. 19-21; № 12. – С. 30-33. – Продовж., початок № 9, 2013.
Основним принципом побудови програми з природознавства для 2 класу є сезонний. У цьому віці учні дізнаються про існування природних явищ, які складають зміст спостережень за природою. Автор статті дає методичні поради вчителям у доборі навчальних матеріалів при організації проедення спостережень дітей за природою певної пори року.
Гулько О. Формування пропедевтики хімічних знань в учнів початкової школи у процесі проектної діяльності / О. Гулько // Початкова школа. – 2012. – № 7. – С. 61-62.
Автор пропонує цікаві матеріали до уроків з використанням проектів хімічного спрямування.
Гуцул Т. С. Загадки царівни Флори / Т. С. Гуцул // Розкажіть онуку. – 2013. – № 5-6. – С. 75-78.
Пропонуються розвиваючі ігри з природознавства, присвячені рослинам. Матеріал містить кросворди, загадки, прислів’я та приказки, цікавинки рослинного світу, які можуть бути використані вчителями на уроках.
Гуцул Т. С. Зустріч із Питайликом / Т. С. Гуцул // Розкажіть онуку. – 2013. – № 3-4. – С. 89-90.
Це розробка заняття, під час якого в цікавій ігровій формі проходить знайомство дітей із тваринним світом. Матеріал містить загадки, кросворди, прислів’я та приказки про тварин, цікавинки, використовуючи які можна познайомити дітей із класифікацією тварин, свійськими тваринами, тваринами лісу.
Дарунки лісу // Розкажіть онуку. – 2013. – № 17-18. – С. 150.
Пропонується матеріал до уроків з вивчення грибів, який містить вікторину, загадки, розповіді про народні прикмети, пов’язані з грибами, про небезпеку отруйних властивостей деяких їх видів.
Дзюба Л. Природа – наш спільний дім : вихов. година : 3 кл. / Л. Дзюба // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 14. – С. 13-16.
Це сценарій виховної години, яка проходить у вигляді прес-конференції. У ньому містяться відомості про природу рідного краю, Червону книгу України, розповідається про вплив людини на природу. На конкретних прикладах із життя й літератури тут висвітлюється значення природи та використання її багатств людиною.
Дивовижний світ тварин : [підбірка вправ для дошк. і мол. школярів, спрямованих на розвиток пам'яті, уваги, спостережливості, логічного мислення й сенсорно-моторної координації] // Розкажіть онуку. – 2011. – № 2. – С. 1-16.
Пропоновані завдання доцільно використати на факультативах, у групах продовженого дня, окремі вправи можна застосовувати як додатковий матеріал до уроків, при підготовці учнів до олімпіад і вікторин. Добірку вправ можна рекомендувати і батькам, які приділяють увагу інтелектуальном і творчому розвитку дітей.
Дорошкова О. Різноманітність рослин у природі : "Я і Україна" : 3 кл. / О. Дорошкова // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 42. – С. 13-14.
Розробка уроку допоможе вчителям познайомити школярів із різноманіттям рослинного світу, групами і видами рослин. Матеріал містить народні прикмети про погодні явища, ігри.
Дудник Н. Презентація проекту "Вода –джерело життя" : природознавство : 3 кл. / Н. Дудник // Початкова школа. – 2013. – № 1. – С. 30-32.
Це сценарій презентації проекту, який допоможе вчителям у цікавій формі розповісти учням про воду, її значення у природі, про шляхи забруднення і способи охорони водних ресурсів. Матеріал містить цікаві факти про воду, вправи, інсценівки, опис дослідів, зроблених дітьми.
[Екологічна освіта молодших школярів] : [підбірка матеріалів учителів м. Горлівки на Донеччині] // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 30. – С. 24-32.
Пропонується добірка матеріалів з практичного вчительського досвіду в царині екологічної освіти: екологічні проекти в школі, використання мультиплікації на уроках, робота з батьками з екологічного виховання дітей. Серед них: розробки інтегрованого уроку з природознавства і художньої праці "Довкілля тварин", пошуково-дослідницького проекту для учнів 3 класів "Енергозберігаючий будинок", екологічного проекту "Повітря – друг усього живого на землі" та позакласного екологічного заходу "Глобальне потепління. Що врятує Землю?".
Єфіменко Л. Навчальні та пізнавальні ігри екологічного спрямування / Л. Єфіменко // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 22. – С. 13-17.
Автор статті аналізує використання навчальних і пізнавальних ігор в школі, наводить їх класифікацію, окремо розповідає про ігри, що поділяються за видом діяльності учнів (ігри-мандрівки, ігри-доручення, ігри-загадки, ігри-бесіди).
Увазі вчителів пропонуються дидактичні ігри екологічного спрямування, які можна використовувати на уроках і в групах продовженого дня: "Хто де живе?", "Допоможи малятам", "Нагодуй тварину", "Склади нове слово", "Організуємо зоопарк", "Зашифровані слова" й інші.
Жадік І. Уроки милування природою : ранок року / І. Жадік // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 13. – С. 7-9.
Пропонований матеріал можна використати у групах продовженого дня, виходячи з дітьми на прогулянки в парк весною. Він допоможе вчителям навчити дітей спостерігати за пробудженням природи після зими, організовувати різноманітні ігри на свіжому повітрі.
Журавльова М. Собака – друг людини : вихов. година : 1-2 кл. / М. Журавльова // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 30-31. – С. 31-32.
Розробка виховної години допоможе вчителям розширити знання учнів про собак, сформувати у дітей пізнавальний інтерес до свійських тварин, виховати доброзичливе та дбайливе ставлення до них, сприяти формуванню грамотного поводження дітей із собакою. Матеріал містить цікаві розповіді про собак-помічників та про найрозумніших у світі собак.
Інтегровані заняття : [підбірка уроків] // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 39. – С. 5-16.
Колектив авторів пропонує розробки інтегрованих занять для учнів 1-3 класів з використанням інтерактивних технологій, в яких поєднаними можуть бути предмети "Я і Україна", читання, українська мова, природознавство, математика. Матеріал містить вірші, загадки, розвиваючі ігри, прислів’я та приказки тощо.
Іщенко Т. Збережемо природу рідного краю : еколог. година / Т. Іщенко // Початкова школа. – 2011. – № 3. – С. 18-20.
Пропонується розробка виховного заходу із власними віршами автора. Ця екологічна година є складовою частиною проекту "Рослинний світ навколо тебе".
Кісіль А. Весна у лісі : година спілкування : 1 кл. / А. Кісіль // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 10. – С. 19-20.
Годину спілкування пропонується провести у вигляді евристичної бесіди – це запитально-відповідальна форма навчання, за якої вчитель не повідомляє учням готових знань, а вміло поставленими запитаннями, іноді навідними, які не містять прямої відповіді, змушує їх самих,на основі своїх знань, уявлень, спостережень, життєвого досвіду,приходити до нових понять, висновків і правил. У цьому матеріалі описана заочна екскурсія до весняного лісу, вміщено прислів’я про пташок.
Коваленко Ю. Урок мислення серед природи : вихов.година / Ю. Коваленко // Початкова школа. – 2011. – № 9. – С. 30-32.
Виховна година на тему "Стану я природі другом" присвячена проблемі виховання у дітей турботливого ставлення до природи. В розробці використані вірші українських письменників, цікавинки про дерева, прислів’я, розвиваючі ігри, проблемні запитання, завдання на пошук тощо.
Ковбанюк Т. Випадок на лісовій галявині : п'єса-казка / Т. Ковбанюк // Початкова школа. – 2013. – № 9. – С. 63.
Восени, коли настає грибна пора, кожен учитель обов’язково проводитиме із учнями бесіди про їстівні й отруйні гриби. Автор статті пропонує розробку сценарію п’єси-казки, яка в ігровій формі допоможе краще донести до школярів цей важливий матеріал, адже дійовими особами у п’єсі виступають боровички, мухомори, лисички, опеньки й інші гриби.
Ковтун Н. Подорож країнами і континентами : проект : 2 кл. / Н. Ковтун,Л. Куплевацька // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 17. – С. 25-28.
Пропонується детальна розробка проекту, присвяченого ознайомленню учнів із різними країнами і континентами. Під час організації заочної подорожі світом використовуються усні і мультимедійні презентації та імпровізаційно-рухові ігри.
Компанієць М. Інтерактивні методи навчання на уроках природознавства у 3 класі : методика навчання / М. Компанієць // Початкова школа. – 2012. – № 12. – С. 26-28.
Автор впевнений, що саме інтерактивні заходи у формі гри спонукають дітей думати, бути активними і радіти від власних успіхів. Пропонується розробка уроку на тему "Будова рослин. Рослини – живі організми", на якому використовуються тестові завдання, розвиваючі ігри, застосовується метод роботи в групах.
Кондратюк Г. Побачив шпака у дворі – знай: весна на порі : інтегр.урок у 1кл. / Г. Кондратюк // Початкова школа. – 2011. – № 3. – С. 56-57.
Розроблений автором урок має за мету поглибити уявлення дітей про найхарактерніші ознаки весни, викликати їхній інтерес до пізнання природи за допомогою спостережень. Матеріал містить відомості про українські народні традиції закликання весни і веснянки.
Королюк Т. Цікаве природознавство у 2 класі : дидакт.матеріал до уроків / Т. Королюк // Початкова школа. – 2013. – № 5. – С. 15-19.
Пропонуються загадки, ребуси, кросворди, прислів’я та приказки природничої тематики, які дадуть змогу вчителю в цікавій та доступній формі познайомити дітей з природничою наукою.
Крамар Л. Екологічне виховання в початковій школі / Л. Крамар // Початкова школа. – 2014. – № 2. – С. 23-26.
Автор, вважаючи метод проекту одним із найдієвіших при засвоєнні екологічних знань дітьми, пропонує вчителям його теоретичну розробку "Пригоди Екологічного інтерактивного колобка". Реалізуючи його, вчителі залучать школярів до активної участі та емоційного співпереживання і тим самим допоможуть їм засвоїти основні ідеї захисту і збереження природи, усвідомити взаємозв’язок між людьми і навколишнім середовищем та сформувати належний рівень екологічної культури.
Кузнєцова Л. Активізація пізнавальної діяльності на уроках природознавства у початкових класах : методика навчання / Л. Кузнєцова // Початкова школа. – 2013. – № 7. – С. 9-10.
Автор статті нагадує вчителям, що у процесі ознайомлення дітей з навколишнім світом варто створювати на уроках ситуації для здивування, зацікавленості, висування гіпотез, прогнозування, які стають мотивацією для подальшого навчання. Тож дуже важливо у роботі з дітьми використовувати дидактичні ігри, логічні задачі й творчі завдання. Цікавими й корисними для дітей стануть діалоги "анімованих" предметів (розмова сороки з ластівкою, нового підручника із старою книжкою), переробка відомих казок на сучасний сюжет, загадки, творчі розповіді (розповідь-етюд, розповідь-твір, описова розповідь й ін.).
Кутурженко Т. Сонце : "Я і Україна": 1 кл. / Т. Кутурженко // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 19. – С. 12-14.
Автор пропонує розробку уроку з використанням мультимедійних технологій, мета якого – формування в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин та людини. Допоміжними елементами такого уроку є проблемні ситуації, розвиваючі ігри, загадки.
Лахман Т. Осінь щедра, прощавай! : сцен.свята / Т. Лахман // Початкова школа. – 2011. – № 11. – С. 61-63.
Автор ставить за мету навчити дітей бачити красу рідної землі, розвивати у них спостережливість, творчі здібності, виховувати любов до праці, шанобливе ставлення до хліба, повагу до традицій українського народу. Сценарій містить пісні, вірші українських поетів, ігри для дітей та батьків.
Лисенко Н. Відкритий урок з природознавства у 3 класі / Н. Лисенко // Початкова школа. – 2012. – № 2. – С. 19-21.
Тема уроку – "Різноманітність тварин у природі. Використання краєзнавчого матеріалу". Проводиться він із застосуванням інтерактивних технологій. Як допоміжний матеріал використовуються таблиці, схеми, ілюстрації, загадки, цікавинки і розповіді про тварин.
Літвінова С. Сонце : "Я і Україна" : 2 кл. / С. Літвінова // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2013. – № 7. – С. 17-19.
Мета запропонованого уроку – допомогти вчителям сформувати в учнів знання про Сонце як зірку, про значення сонячного тепла і світла для життя на Землі.
Лопатюк С. Небо – їхня стихія / С. Лопатюк // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 6. – Наша вкладка. – Готуємося до уроку. – С. 1-12.
Пропонуються матеріали до уроків, присвячених вивченню птахів та вихованню в учнів бережливого ставлення до них. Урок наповнений цікавими фактами з життя птахів у природі, надається їх біологічна характеристика. Вміщені також поради щодо проведення пізнавальних хвилинок, словничок юного орнітолога, тести, вікторини для ерудитів-знавців природи, завдання для розумової гімнастики тощо.
Мандебура В. Де раки зимують? : [раки в довкіллі] / В. Мандебура, Т. Бульбах // Початкова школа. – 2013. – № 6. – С. 62-63.
Автори статті діляться результатами дослідження раків у природі, які вчителі можуть використати на уроках природознавства. Тут є загальні відомості про річкових раків та цікаві факти про їх співіснування з людьми, історія висловів, прислів’їв та приказок, які склалися в народі, практичні поради по ловлі раків тощо.
Мацьків Г. Корисне дозвілля / Г. Мацьків // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 22. – С. 21-23.
Стаття містить розробки чотирьох вікторин з використанням мультимедійних технологій, які можна провести із школярами в групі продовженого дня. Кожна вікторина присвячена певній порі року.
Медюк І. Цікаве навколо нас : завдання для інтелектуального самовдосконалення / І. Медюк // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2011. – № 14. – С. 21-24.
Стаття містить підбірку вправ з курсу "Людина і світ" для інтелектуального самовдосконалення учнів. Їх можна використовувати на уроках природознавства, позакласного читання, при проведенні виховних заходів, інтелектуальних ігор "Найрозумніший", "Розумники і розумниці", "Колесо фортуни", "Що? Де? Коли?".
Нагленко С. У гості до дванадцяти місяців : конкурсна прогр. для різновікової групи продовж. дня / С. Нагленко // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 9. – С. 14-15.
Пропонується розробка сценарію конкурсної програми, присвяченої різним порам року. Матеріал містить народні прикмети, вірші, пісні, загадки.
Незвичайна осінь : необов'язкові дод. до занять у почат. шк. : [підбірка матеріалів] / підгот. М. Бєднік // Розкажіть онуку. – 2013. – № 17-18. – С. 81-89.
Це підбірка цікавих розвиваючих ігор, загадок, вікторин, ребусів, кросвордів осінньої тематики, які можна використати на уроках природознавства.
Незвичайні властивості води : пізнавальні досліди в шк. та дома // Розкажіть онуку. – 2012. – № 1-2. – С. 85-86.
Пропонується цікавий матеріал до уроків з використанням пізнавальних дослідів, які знайомлять дітей з незвичайними властивостями води.
Плотнікова С. Материки Землі : "Я і Україна": природознавство : 4-й кл. / С. Плотнікова // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2013. – № 40. – Метод. порадник. – 2013. – № 10. – С. 28-32.
Розробка уроку передбачає його проведення у формі мандрівки материками Землі з використанням логічних хвилинок, розвиваючих ігор, що дасть можливість краще донести до учнів відомості про нашу планету, її материкові частини, розмаїття їх рослинного і тваринного світу.
Поліняка К. Вода – це життя : необов'язкові дод. до уроків у почат. шк. / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2011. – № 9. – С. 41-54.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Дивовижний світ тварин" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2012. – № 7-8. – С. 71-82.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Зелене диво землі" : [рослинний світ] / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2012. – № 9-10. – С. 99-110.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему:"Людина–живий організм" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2011. – № 23-24. – С. 75-86.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Пори року" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2011. – № 21-22. – С. 149-160.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Про що розповів телескоп" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2012. – № 5-6. – С. 73-84.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Хімія для малюків" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2012. – № 11-12. – С. 43-50.
Поліняка К. Необов'язкові додатки до уроків у початковій школі на тему: "Явища природи" / К. Поліняка // Розкажіть онуку. – 2011. – № 13-14. – С. 85-96.
Матеріали місять творчі завдання, цікаві факти, які допоможуть зробити заняття за темами доступнішими і цікавішими для дітей.
Редько С. М. Торбинка цікавинок про домашніх тваринок / С. М. Редько // Розкажіть онуку. – 2013. – № 11-12. – С. 67-69.
Пропонується розробка заняття, присвяченого вивченню свійських тварин. Матеріал містить розвиваючі ігри, скоромовки, цікаві факти.
Рукавець О. Інноваційні підходи на уроках з курсу "Я і Україна" : 3 кл. / О. Рукавець // Початкова школа. – 2011. – № 4. – С. 25-27 ; № 5. – С. 27-29.
Автор пропонує розробки уроків, присвячених вивченню сонячних променів та значення повітря для живих організмів. Методика їх проведення передбачає використання методу самоспостереження, виконання практичних і творчих завдань, проведення дослідів, групових дискусій тощо.
Сідлецький А. Ранкові зустрічі у 1 класі / А. Сідлецький // Початкова школа. – 2013. – № 10. – С. 33-36.
Пропонований захід складається із кількох зустрічей, присвячених "осіннім" темам – "Жовтень в гості завітав", "У вирій птахи полетіли", "Осінні ягоди усім здоров’ячко дарують", "Сім’я весела під пеньком". У розробці використано багато цікавих розвиваючих ігор, загадок, віршів, народних прикмет осені.
Соловей В. Бал у королеви Флори / В. Соловей // Початкова школа. – 2013. – № 3. – С. 60-63.
Автор пропонує сценарій свята, присвяченого весняним квітам. У ньому багато поезії, пісень, хороводів, тематичних ігор.
Стань природі другом: [підбірка матеріалів] // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 46. – С. 1-31.
Увазі вчителів пропонуються розробки сценаріїв різноманітних ігор, вікторин, КВК, виховних годин, уроків та проектів екологічного спрямування. Даються методичні рекомендації вчителям щодо формування у дітей ціннісного ставлення до природи. Заняття представлені за темами: "Перші весняні квіточки", "Птахи в загадках, прислів'ях та віршах", "Вода у житті людини", "Стань природі другом!", "Неси добро у світ природи", "Чарівний світ пташок"й інші. Матеріал містить різноманітні легенди, загадки, прислів’я та приказки.
Стахів Л. Птахи на крилах весну принесли : сцен.вихов.заходу / Л. Стахів // Початкова школа. –2011. – № 3. – С. 20-24.
Автор представляє розробку сценарію свята Весни у формі театралізованого дійства.
[Творчі доробки вчителів початкових класів на тему: "Я і Україна. Природознаство"] // Все для вчителя. – 2011. – №7-8. – С. 56-155.
Пропонуються розробки інтегрованих уроків з природознавства, математики, української мови, народознавства, конспекти уроків-подорожей, уроків-ігор, уроків-змагань, уроків-аукціонів, екологічних турнірів, проектів. Теми занять: "Континенти світу", "Природа – наш рідний дім", "Прісна водойма – природне угруповання", "Пристосування диких тварин до змін пір року" й багато інших.
Токарь Л. Екологічне виховання через спостереження / Л. Токарь // Початкова школа. – 2011. – № 7. – С. 35-39.
Автор статті надає методичні поради та добірку додаткових матеріалів для проведення з учнями екологічних екскурсій. Матеріал містить рекомендовану тематику екскурсій та бесід, правила поводження з рослинами, розвиваючі ігри, загадки, веснянки, українські народні дитячі ігри.
Туніна Є. Птахи – наші друзі : вихов. година / Є. Туніна // Початкова школа. – 2013. – № 3. – С. 30-32.
Автор пропонує розробку виховної години, яка має сприяти закріпленню знань учнів про зимуючих та мігруючих птахів. У ході заходу використовуються народні прислів’я, приказки, загадки, кросворди, аудіозаписи пташиного співу.
Формування екологічної компетентності : [підбірка матеріалів] // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2013. – № 28. – Метод. порадник. – 2013. – Вип. 7. – С. 1-32.
Підбірка матеріалів містить методичні поради вчителям з формування екологічної компетентності школярів 1-4 класів: розробки уроків милування природою, проекти, ігри-подорожі, ігрові завдання, вікторини, кросворди тощо.
Хлібовська О. Знай, люби, бережи : пізнавально-розважальна прогр. / О. Хлібовська // Початкова школа. – 2013. – № 10. – С. 62-63.
Автор пропонує розробку сценарію пізнавально-розважальної програми для учнів 2-4 класів на тему "Дерева – наші друзі".
Шевчук О. У царстві Рода на природі : екскурсія на природу : еколого-народознав. аспект / О. Шевчук // Початкова школа. – 2012. – № 10. – С. 27-30.
У статті описано і проаналізовано педагогічні прийоми, методи і форми роботи з формування екологічно доцільної поведінки молодших школярів засобами української народної культури – фольклору, обрядовості, міфології - під час організації і проведення екскурсій на природу. Зокрема, автор дає поради вчителям по виготовленню з учнями традиційного народного букету-оберегу, надає інформацію про народні вірування, легенди про квіти та зілля.
Югова Н. Весна іде : 1 кл./ Н. Югова // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 10. – Наша вкладка. – Готуємося до уроку. – С. 1-2.
Це розробка заняття, яке присвячене зустрічі весни, змінам у природі та ознакам весни.
Як народжуються рослини : [підбірка матеріалів] / підгот. С. Шевчук // Розкажіть онуку. – 2013. – № 19-20. – С. 59-64.
Підбірка матеріалів допоможе учителю пояснити дітям, чому і як з’являються рослини, розповісти про процес перетворення квітки на плід, у якому захована насінина.
Ястреб В. Планета захворіла : засід. круглого столу : "Я і Україна" : 2 кл. / В. Ястреб // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2012. – № 13. – С. 3-5.
Розробка уроку допоможе вчителю провести його у формі засідання круглого столу, де обговорюватимуться причини забруднення природи. Під час заходу пропонується використання мультимедійних матеріалів, аудіозаписів, крилатих висловів, кросвордів, виставки дитячих малюнків.
Підготувала: Ієвлєва Н.Г.