Кожен день малюк чує у свою адресу безліч зауважень, коментарів, оцінок з боку батьків. Дорослим особливо важливо зрозуміти, яку роль в емоційно-особистісному розвитку дитини відіграють батьківські установки. Під батьківськими установками розуміється система або сукупність батьківського емоційного ставлення до дитини, сприйняття дитини батьками і способів поведінки з нею.
Пропонуємо вам переглянути найбільш поширені негативні висловлювання, які дорослі необачливо можуть сказати своєму малюкові. Зверніть увагу на те, які наслідки вони мають.
Батьківські директиви, оцінки й установки
(На основі класифікації Н. А. Кряжевої)
Негативні установки | Наслідки | Позитивні установки |
— Не будеш слухатись, з тобою ніхто не буде дружити! | Замкненість, відчуженість, конформність, безініціативність, улесливість. | — Будь собою, і тоді у тебе буде багато друзів. |
— Горе ти моє! Нещастя ти моє! | Почуття провини, занижена самооцінка, конфлікти з батьками та оточенням, відчуження, вороже ставлення до інших. | — Щастя ти моє! Радість ти моя! |
Плакса-вакса! Нитик! | Стримування емоцій, внутрішня озлобленість, тривожність, глибоке переживання навіть незначних проблем. Підвищена емоційна напруга, невпевненість у собі, безініціативність. | — Поплач, стане легшее. |
— Ну що за дитина! Все готова роздати! | Низька самооцінка, жадіб ність, здатність до накопичування, егоїзм, труднощі у спілкуванні з однолітками. | — Молодець, що ділишся з друзями! |
— Не сунь носа не в свої справи! | Низька самооцінка, затримка психічного розвитку, відсутність своєї думки, ніяковість, відчуженість, замкненість, конфлікти з батьками. | — А ти як вважаєш? |
— Одягайся тепліше, бо змерзнеш і захворієш! | Підвищена увага до свого здоров’я, тривожність, страхи, часті простудні захворювання. | — Закаляйся! Будь здоровий! |
— Ти — копія свого татуся! (матусі!) | Труднощі у спілкуванні з батьками, ідентифікація з батьківською поведінкою, неадекватна самооцінка, впертість, агресія, повторення батьків ської поведінки. | — Тато (мама) у нас чудовий (-а)! Мама у нас розумниця! |
— Нічого не вмієш робити! Невдахо! Звідки у тебе лише руки ростуть! | Невпевненість у своїх силах, низька самооцінка, страхи, затримка психічного розвитку, низька мотивація до досягнень, безініціативність. | — Спробуй ще раз, у тебе обов’язково вийде! |
— Не кричи так! Оглухнеш! | Скрита агресивність, підвище на емоційна напруга, хвороби горла та вух, конфліктність. | — Скажи мені на вушко, давай пошепочемо разом! |
Противне дівчисько, всі вони вередулі! (Хлопчику про дівчинку). Негідник! Всі хлопці — забіяки й хулігани! (Дівчинці про хлопчика). | Порушення у психосексуальному розвитку, ускладнення у міжстатевому спілкуванні, труднощі у виборі друга протилежної статі. | — Усі люди рівні між собою, але як вони несхожі одне на одного! І це дивовижно! |
— Ти просто грязнуля! | Почуття провини, страхи, розсіяність, байдужість до себе і своєї зовнішності, нерозбірливість у виборі друзів. | — Як приємно на тебе дивитись, коли ти чистий і охайний! |
— Ти поганий, ображаєш маму! Я піду від тебе (до іншої дитини)! | Почуття провини, страхи, тривожність, самотність, порушення сну, відчуженість від батьків, замкненість. | — Я ніколи тебе не залишу! Ти — найулюбленіший! |
— Життя таке складне! Ось виростеш — зрозумієш! | Недовіра, підозрілість, песимізм, покірність долі, невміння долати перешкоди, схильність до нещасних випадків. | — Життя цікаве й чудове! Все буде добре! |
— Геть з очей моїх! Не заважай! Знайди собі справу! Стань у куток! | Озлобленість, скритність, відчуженість, недовіра, агресивність, порушення стосунків з батьками. | — Іди до мене! Давай в усьому розберемося разом! |
— Не їж багато солодкого, зубки будуть боліти, і станеш товстою! Потовстієш, і тебе ніхто не буде любити. | Проблеми із зайвою вагою, хворі зуби, низька самооцінка, несприймання себе, порушення образу «Я», невпевненість, комплекс неповноцінності, підозрілість. | — Їж на здоров’я! |
— У цьому світі сподівайся лише на себе, усі навколо шахраї! | Труднощі у спілкуванні, страхи, підвищена самооцінка, підозрілість, проблеми надконтролю, почуття самотності й тривоги. | — У світі багато добрих людей, які готові тобі допомогти! |
— Ах ти ж гидке каченя! І в кого ж ти такий некрасивий (потворний)? | Порушення образу «Я», почуття беззахисності, невдоволеність своєю зовнішністю, порушення у спілкуванні, проблеми з батьками, низька самооцінка, невпевненість у своїх силах і можливостях. | — Як же ти мені подобаєшся! |
— Не можна нічо го робити самому! Слід питати дозволу у дорослих! | Скритність, відчуженість, страхи, безініціативність, тривожність, залежність від чужої думки, ніяковість, невпевненість у собі, боязнь старших, нерішучість. | — Ти такий моло дець! Можеш сам усе зробити. |
— Та почекай ти! Завжди ти невчасно! | Скритність, відчуженість, зайва самостійність, відчуття беззахисності, непотрібності, замкненість, підвищена психоемоційна напруга. | — Якщо хочеш, давай я тобі допоможу! |
— Нікого не бійся, нікому не поступайся — усім давай здачі! Ніколи не терпи образ! | Відсутність самоконтролю, поведінкової гнучкості, складності у спілкуванні, агресивність, проблеми з однолітками, почуття вседозволеності, низький рівень довільної регуляції, нестриманість. | — Тримай себе в руках! Поважай людей! Люди завжди можуть порозумітися, знайти спільну мову, домовитися. |
Тож батькам варто обережно й уважно ставитися до своїх словесних звернень та навчитися трансформувати негативні установки у позитивні, розвиваючи в дитині віру в себе.