background

Кошелева В. Школьные годы чудесные : [школьная тема в картинах известных художников] / В. Кошелева // Юный художник. – 2013. - № 8. – С. 3-7.

Знання, – вважали древні мислителі, – це єдине, що робить людство безсмертним. Вікно у безмежний і захоплюючий світ знань дітям відкриває школа. Шкільні роки, спілкування з учителями та однокласниками, цікаві уроки і веселі канікули – період в житті кожної людини, який ніколи не забувається.

Не дарма цій темі присвячено багато творів талановитих художників. Стаття представляє серію ілюстрацій шкільної тематики від часів царської Росії і до середини 20 ст. з цікавими історіями і фактами. Прочитавши її, можна дізнатися про те, коли з’явилися і якими були перші школи, як розвивалася шкільна сфера, які нові види шкіл з’являються та як все це відображено у творах відомих художників.

Трофимова С. Лебединое озеро / С. Трофимова // Юный художник. – 2013. – № 7. – С. 44-45.

Краса лебедя з давніх часів привертала до себе увагу людей і пробуджувала у них творчу уяву і фантазію. Тому цей птах зображений у багатьох легендах і міфах, казках і віршах, у музиці, творах образотворчого та прикладного мистецтва.

Багато з нас, можливо, вперше побачили лебедя не на волі, в озері, а на сторінках відомих казок, в ілюстраціях, створених художниками. Одним із таких ілюстраторів є Іван Білібін, який залишив нам велику спадщину – майстерне оформлення книг для дітей, які перевидаються вже більше ста років. Створюючи зображення лебедя до казок «Царевна-Лягушка» і «Сказка о царе Салтане» О.С. Пушкіна, він майстерно підкреслював красу цього величного птаха бездоганною пластикою ліній.

Надзвичайний, напівфантастичний образ лебедя створив і талановитий російський художник Михайло Врубель. На його картині можна побачити справжню магію – момент перетворення лебедя в казковий і прекрасний образ дівчини в одязі із лебединого пір’я…

А ще є музична казка-балет Петра Ілліча Чайковського «Лебедине озеро». У своїй чарівній музиці композитор втілив вічну історію кохання, прагнення до щастя, протистояння важким ударам долі – все те, що уособлює цей прекрасний птах...

Цікавими для вас будуть і міфи та легенди про лебедів, які розповідаються у статті.

Донская О. Поэзия костюма / О. Донская // Юный художник. – 2013. – № 7. – С. 36-39.

Ця стаття розповідає про історію жіночого народного вбрання від часів Київської Русі до нашого часу.

Головним у жіночому та чоловічому одязі слов’янських племен до Хрещення Русі була довга сорочка із льону, конопель чи шерсті, яка викроювалася із цільного полотна. Сорочка завжди сприймалася як «друга шкіра» людини. Функцію оберегу виконувала вишивка, що проходила на комірі і рукавах, а доповненням до неї слугували дзвіночки, ікла, фігурки, намистинки, бісер. Довгі рукава сорочки у жінок могли сягати долівки, тому їх підтримували за допомогою чисельних браслетів. Цікавим є те, що браслети знімали під час святкування язичницького свята Русалій, і тоді жінки танцювали «спустивши рукава», звідки і пішов цей вираз.

Характер народного костюму був абсолютно закритий і вирізнявся цнотливістю, адже неприкрите одягом тіло, у людському уявленні, пов’язувалося із незахищеністю людини перед силами зла. Жінки приділяли своєму вбранню особливу увагу, намагаючись сховати тіло від підборіддя до п’ят і навіть обриси фігури.

У часи татаро-монгольського нашестя східна культура значно вплинула на культуру слов’ян, зокрема, й на народний одяг. З’явилося вбрання, схоже на східні халати: косий комір, чоботи із загнутими догори носами, високий каблук тощо. Та й більшість назв у народному костюмі 14-16 ст. – сарафан, каптан, халат – мають східне походження.

Одяг змінювався не тільки з настанням нових історичних епох чи подій, але і в залежності від території проживання, кліматичних умов, соціального статусу людини. Про те, як це відбувалося, яке сакральне значення для жінки мало волосся, святкові, весільні головні убори, візерунки, кольори тощо, дізнаєтеся, прочитавши статтю.

Шапковская С. Шереметьевы за веру, царя и Отечество / С. Шапковская // Эскиз. – 2013. – № 1. – С. 13-15.

У 1613 році, в тяжкий для Росії час розрухи і розорення, на російський престол був обраний Михайло Федорович Романов. Чому вибрали саме його? На це було немало причин, одна з яких – підтримка старих боярських родин. Найбільш близькими родичами Романових були бояри Шереметьєви, представники яких протягом багатьох віків служили вірою і правдою своїй Вітчизні.

Стаття познайомить із родовим деревом Романових і Шереметьєвих, нащадками боярського роду Шереметьєвих, їхньою діяльністю та заслугами перед царями і Вітчизною!

Годуновы, или Династия, которой не было… // Эскиз. – 2013. – № 1. – С. 11-12.

У січні 1598 року, зі смертю царя Федора Іоанновича, сина Івана Грозного, закінчилося 700-річне правління династії російських князів і царів Рюриковичів.

Вперше перед країною постало найважче питання: хто тепер буде царем? Сьогодні нам уже не зрозуміти того сум’яття і страху перед майбутнім, який пережили «осиротілі» русичі. Хто?...

Федір Романов і Борис Годунов – ось найвпливовіші на той момент наближені померлого царя, його «дворові воєводи», радники і помічники.

Новим російським царем став Борис Годунов. Початок його царювання був відмічений нечуваними і небаченими раніше послабленнями: звільненням селян від податків на рік; купців від пошлин – на два; вдовам, сиротам і злиденним – надав допомогу; опальним подарував помилування; а ув’язненим – волю! Він мріяв відкрити на Русі школи і навіть університет. Першим із російських правителів Б. Годунов оцінив європейську освіту і часто відправляв талановитих юнаків на навчання за кордон.

Парадоксально, але народ так і не сприйняв Бориса Годунова як Богом даного царя. Його не любили…

13 квітня 1605 року Борис Годунов помер. Почалась епоха хвилювань і неспокою. До сходження на престол династії Романових залишалось ще 8 років…