background

         Те, що зараз ми живемо в епоху інформації (а не, скажімо, в індустріальну), – уже ні для кого не секрет. Завдяки розвитку Інтернету, цілодобовому телебаченню, мобільним телефонами ми щодня отримуємо в п’ять разів більше інформації, ніж наші однолітки в 1986-му. Більше того, ми на порозі нової ери в житті інформаційного суспільства – інтерактивної. Користувач мас-медіа тепер не лише миттєво отримує й засвоює дані, а й прагне сам їх поширювати і творити власний інформаційний потік. Підлітки в цьому бажанні ведуть перед: саме вони найактивніше викладають у соціальні мережі власні пости, діляться думками інших, створюють прості блоги й сайти. Як у такому інформаційному гармидері зберегти здатність мозку мислити й вибирати для себе корисну «поживу»? На таке питання й покликана була відповісти інформаційна кухня «Рецепти для медіагурманів», прем’єра якої відбулася в Інтернет-центрі бібліотеки 22 березня.

     Учасники цього заходу – учні 9-А класу СПШ І – ІІІ ступенів № 20 – на диво легко сприйняли цю не завжди просту для старшого покоління тему й взяли активну участь в обговоренні фактів та виконанні спеціальних практичних завдань. На нашій інформаційній кухні вони ознайомилися з особливостями інструментарію будь-якого медіакулінара (різними засобами масової інформації); дізналися про основні засоби розвитку в себе критичного мислення; навчилися визначати протерміновані й неякісні продукти (фейкові фото- і відеоматеріали, застарілі новини, статті, побудовані на мові ворожнечі); проаналізували методи маніпуляції масовою свідомістю за допомогою Інтернету й телебачення.

     Закріплювали нові знання за допомогою різних випробувань. Наприклад, спрямованого перегляду відеоролику. Зокрема, з нестандартним короткометражним фільмом про шкідливість суспільних стереотипів читачі ознайомлювалися частинами. Після кожної паузи під час перегляду вони намагалися прогнозувати розгортання подій і пояснити свої прогнози. Також одним із завдань було знайти в комплекті фотографій підробки й достовірні матеріали. А ще підлітки опанували методику створення «хмари слів». Це простий і візуально красивий спосіб найпростішого статистичного аналізу тексту, за якого найбільш вживані слова подаються у певній формі (хмари, або квітки, або будь-якого іншого предмету, запропонованого спеціальною програмою) різними шрифтами. Найбільшими і найвиразнішими літерами при цьому передається та лексика, яка використана найчастіше. Так, на прикладі двох хмар слів до статей про певну молодіжну субкультуру можна зрозуміти, яке ставлення до її представників формує автор тексту. Позитивно забарвлені або нейтральні слова при цьому не викликають відторгнення й ненависті до «інакших», на відміну від псевдожурналістських текстів, перенасичених мовою ворожнечі.

     Усі вправи учасники інформаційної кухні долали не просто так. За швидке і якісне виконання завдань вони отримували спеціальну валюту – медіабакси. Ці ігрові гроші кожна з трьох команд («Газетярів», «Телевізійників» і «Веб-майстрів») могла витратити на інгредієнти для власної медіастрави – газетної шпальти, телевізійного новинного блоку або веб-сайту інформаційного видання відповідно. Продукти для своїх страв підлітки вибирали ретельно, намагаючись дотриматися балансу й розмістити в гіпотетичному мас-медіа тільки найякіснішу інформацію. Таку, яку вони б хотіли прочитати або побачити самі. 

002.JPG 003.JPG 004.JPG 005.JPG 006.JPG 007.JPG 008.JPG 009.JPG