Сценарії

 

 

«Ти з нами, Тарасе!»

 

 

Літературний батл

між двома командами:

членами жіночого клубу «Розрада»

та дитячого клубу «Писаночка»

 

 

(Сценарій лауреата обласного заочного літературно-мистецького конкурсу «З любов’ю до Кобзаря!» серед бібліотек області для дітей Коробівської СБФ Золотоніської РЦБС.

Переможець у номінації «Кращий освітньо-ігровий захід»)

 

 

Літературний батл проводиться в сільській бібліотеці. У бібліотеці розміщена виставка-експозиція, присвячена Т. Шевченку «Великий син великого народу», та виставка вишитих портретів Т.Г. Шевченка, створених жителями села.

 

У літературному батлі змагалися дві команди представники клубів: від «Писаночки» - команда «Кобзарята», а від «Розради» - команда «Червона калина».

Готуючись до змагання, учасники згадали життєвий і творчий  шлях Т. Шевченка.

 

Кожна команда готувала домашнє завдання – художнє читання поетичного твору, який не входить до шкільної програми.

До складу журі входить: вчитель української мови та літератури, шкільний бібліотекар, завідувач СБК.

 

 

Ведуча: 9 березня український народ відзначатиме 200-річницю від дня народження видатного сина України Тараса Григоровича Шевченка. А 10 березня – день смерті поета. Здається, і не жив: сьогодні народився, щоб завтра померти, але між цими двома датами – 47 років, таких невимовно важких років для людини і таких коротких для генія.

 

      Біографія Шевченка відома всім, але не перестає вражати: онук гайдамаки, народився в сім’ї  кріпака, лише в 24 роки здобув «вольницю». А в 47 років – вже академік. І поміж ними – 10 років пісків, солдатської муштри і нудьги за рідним краєм, 13 літ каторжної праці з постійною загрозою арешту – ось головні етапи трагічної долі.

 

      Давайте вдумаємося: людина, яку підлітком відірвали від родини, від рідної землі, від української мови, людина, яка в дитинстві отримала лише освіту  в дяка-п’яниці, своєю титанічною працею і величезним талантом досягла найбільших висот у літературі, стала основоположником нової літературної мови. Світ знає його як видатного живописця, неординарного музику, шанує його і як письменника-філософа і просвітителя.

 

      За давнім українським звичаєм, у Шевченківські дні до Тарасової могили кладуть вінки, квіти. Нехай наш сьогоднішній літературний батл буде своєрідною стрічкою у вінок шани й пам’яті поета.

 

Ведуча: (представлення журі)

      Пропоную представникам наших клубів «Писаночка» і «Розрада» командам «Кобзарята» та «Червона калина» зайняти свої місця.

 

      Розпочнемо І тур . Кожна команда представляє себе. На виступ відводиться до 5 хвилин. Оцінка – 5 балів.

 

(Капітан команди представляє емблему команди. Члени команди разом проголошують привітання).

 

Привітання команд:

 

«Кобзарята»:

Ми живемо у тому краї,

Де Дніпро води розливає.

Тараса мудрого ми діти,

І нам, нащадкам, лиш радіти,

Що сяє всім, немов зоря,

Пророче слово Кобзаря.

 

 

«Червона калина»:

 В Коробівці пісня лине,

 До неба злітає,

 І «Червона калина»

Всіх друзів скликає

Запрошує всіх на свято,

Згадає Шевченка,

І всі будем добре знати,

Що слово його не вмирає,

Й дивовижну силу має.

 

 

Ведуча:

      ІІ тур називається «Дерево життя». Перед кожною командою ви бачите листочки з дерева, – в однієї команди зеленого кольору, в другої – жовтого. На столі знаходиться «дерево життя Т. Шевченка».

 

      Я буду називати по черзі кожній команді запитання про певний період з життя Кобзаря або якийсь факт з його біографії, а вам потрібно знайти листочок з вірною відповіддю і прикріпити його на «дерево життя».

 

      Переможе та команда, у якої буде більше листочків із правильними відповідями.

 

Запитання:

 

1. У якому році народився Т. Г. Шевченка?  (1814)

2. Скільки років прожив Шевченко? (47)

3. У якому році Т. Шевченка викупили з кріпацтва? (1838)

4. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840)

5. Яким псевдонімом підписував свої твори Шевченко? (Дармограй)

6. Як звали маму поета? (Катерина)

7. Дівоче прізвище матері поета? (Бойко)

8. У якому році помер Шевченко? (1861)

9. Місто в Росії, де жив і вчився Шевченко? (Петербург)

10.              Як називається перша збірка творів Шевченка? («Кобзар»)

11.              Хто навчив грамоти майбутнього поета? (дяк)

12.              Скільки всього дітей було в сім’ї  Григорія Шевченка? (6)

13.               Хто був першим вчителем малювання? (майстер Ширяєв)

14.               Що продали друзі Шевченка, щоб викупити його з кріпацтва? (картину)

15.              Скільки років перебував Шевченко в засланні? ( 10)

16.              Яку книжку для навчання грамоти дітей створив Шевченко? («Буквар»)

17.               Що означає ім’я Тарас у перекладі з грецької? (Бунтівник)

18.               Яке ім’я було дорогим для Шевченка, бо так звали матір та сестру? (Катерина)

19.              Назвіть прізвище художника, який першим  помітив у Шевченка талант живописця? (Сошенко)

20.              У якому селі народився Кобзар? ( с. Моринці)

21.              Село, у якому провів дитинство Кобзар? (с. Кирилівка)

22.              У якому році Т.Г. Шевченку присвоєно звання академіка? (1860)

23.              У якому місті помер поет? (Петербурзі)

 

Ведуча: Т. Шевченко відомий у світі, в першу чергу, як митець слова, але він здобув славу і як художник. У його творчості поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Природа щедро наділила  кріпацького сина талантом  художника і поета, які ніколи не зраджували йому, навіть  у години тяжкої неволі. Для Шевченка живопис став потребою, вираженням його творчого духу, він приносив йому розраду в гіркі хвилини його життя. Мистецька спадщина Шевченка складається з безлічі робіт, виконаних у жанрах портрета, пейзажу, у техніці акварелі, масляного живопису, сепії, офорту, графіки. Зараз його роботи, крім мистецького, естетичного, мають ще й історичне та етнографічне значення.

 

      Прекрасно виконані малюнки окреслюють художні смаки та прагнення Шевченка, і є немовби паралеллю до його вірші, служать ілюстрацією до життя поета.

     І зараз ми проведемо з вами «Конкурс художників», у якому вам потрібно проілюструвати поетичний твір Шевченка.

 

     Капітани команди обирають конверти з уривками творів, один представник команди малює на ватмані ілюстрацію до твору, а решта команди за ілюстрацією відгадують, який це твір. На малюнок відводиться 5 хвилин.

 

(Команді «Кобзарята» – уривок з «Мені тринадцятий минало»; а «Червоній калині» – уривок «Тополі»).

 

     Доки учасники виконують малюнки, ми прослухаємо пісню «Зоре моя вечірня…» у виконанні фольклорного ансамблю «Надвечір’я»  

 

Ведуча: Переходимо до наступного туру. Ви знаєте, що малий Тарас писав і малював де прийдеться і чим прийдеться: гілочкою на землі, виделкою на стіні, на клаптиках паперу в бур’янах, адже папір для кріпацької сім’ї був великою рідкістю.  Я випадково знайшла окремі аркуші паперу зі словами Тараса і пропоную вам якнайшвидше вибудувати з них речення, і всі ми зможемо прочитати, що ж написав Т. Шевченко.

 

     Завдання однакове для обох команд, оцінюється швидкість, з якою ви це зробите.

 

… світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї,

Сонце зустрічає,

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

 

Ведуча: Поезії, які складав Шевченко на тернистих дорогах свого життя, писалися то в мандрах, то в казематах, мережилися слова при світлі білих ночей Півночі і в пісках Закаспійських пустель, під самотнім сонцем  вигнання. Уперше були зібрані  в 1840р. і видані під назвою «Кобзар», а потім були видані доповнені збірки «Кобзаря».

 

     Кожен, хто відкриває томик «Кобзаря», відчуває, як  хвилювала поета доля України, доля народу і його майбутнє. «Кобзар» Шевченка став  настільною книгою українців, а збірки стали народними.

     І зараз ми з вами переходимо  до V туру, який покаже, як ви знаєте поезію Шевченка, вміщену в «Кобзарі».

 

     Правила: прослухати питання, обговорити  його в команді. Право відповідати першими надається команді, капітан якої першим підняв руку. Якщо команда дала неправильну відповідь, завдання переходить до суперників. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Отже, слухаємо запитання:

 

у якому творі…

 

– «На панщині пшеницю жала» («Сон»)

 

– «По діброві вітер віє» («Тополя»)

 

– «На свічку Богу заробляла» («І виріс я на чужині»)

 

– «Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає» («Світає, край неба палає»)

 

– «Пташечка зраділа і защебетала» («Зацвіла в долині червона калина»)

 

– «У Дніпрі веселочка воду позичає» («Зоре моя вечірняя»)

 

– «Хлюпочуться качаточка поміж осокою» («Тече вода із-за гаю»)

 

– «І Дніпро, і кручі, було видно» («Заповіт»)

 

– «Додолу верби гне високі

     Сердитий вітер завива» («Причина»)

 

Ведуча: Шоста сходинка нашого літературного батлу – це «Домашнє завдання». Командам було дано завдання підготувати по 1 представнику з художнім читанням літературного твору Т. Шевченка, який не входить до шкільної програми. Журі оцінює вміння донести зміст твору та артистизм учасників за 5-бальною системою.

 

(виступи представників команд)

 

     Ми з вами вже згадували, що Т.Г. Шевченко був не тільки геніальним поетом, а й художником.

 

     Одна з найбільш відомих картин, написана Шевченком ще в Академії мистецтв  в 1840р. називається «Катерина». Картина дуже символічна, у формі образів автор передає свою епоху. Босонога дівчина в центрі картини – Катерина, яка символізує український народ, російський солдат на коні – російську монархію, яка гнобить Україну. Селянин, котрий сидить на землі, чимось схожий на козака Мамая й уособлює вільну минувшину, прагнення до якої пронизує свою творчість Шевченка.

 

     Уважно погляньте на картину, адже наступне завдання пов’язане з нею. Кожній команді дається набір пазлів картини «Катерина». Завдання команд: якнайшвидше вірно скласти картину.

 

(команди складають картину, а фольклорний ансамбль виконує пісню «Зацвіла в долині червона калина»)

 

Ведуча:  Наступний етап нашого турніру має назву «Чарівна скринька». У цій скриньці захований предмет, який тісно пов’язаний із творчістю Т. Шевченка.

 

     Для того, щоб відгадати, який предмет знаходиться в скриньці, команди ставлять мені запитання, на які я можу відповісти лише «так» або «ні», командам відводиться по 2 хвилини.

 

(в скриньці знаходиться калина і книга «Кобзар»)

 

     Наш літературний батл дійшов свого завершення. Сподіваємося, що всім присутнім було цікаво, адже ми пригадали те, що знали про життя і творчість нашого геніального земляка, дізналися щось цікаве. А найголовніше – ще раз доторкнулися до бездонного джерела його творчості, відчули красу і силу його слова.

 

     Даємо журі можливість підвести підсумки, а ми тим часом усі разом співаємо безсмертний твір Т. Шевченка – пісню «Реве та стогне Дніпр Широкий»

 

(в кінці надається слово журі, нагороджуються переможці)

 

       Матеріал підготували: завідуюча Коробівською СБФ В.І. Гукова,

Зав. відділом організаційно-методичної та краєзнавчої роботи