Проекти бібліотеки

Всеукраїнська акція «Книги, що говорять»

Інструкція з начитування книг 

 

1. Перед начитуванням книги рекомендуємо перелистати її, ознайомитися зі структурою книги – поділом на розділи, параграфи, наявністю таблиць чи малюнків. Це допоможе потім обрати найкращий шлях для начитування книги.

 

2. Начитування слід розпочинати з титульної сторінки, прочитуючи лише те, що ви на ній бачите. Вживати власні означення на зразок «титульна сторінка» або «на титульній сторінці написано…» не можна. Ось правильний зразок начитки титульної сторінки: «Грицак Ярослав. Новітня історія України. Київ, видавництво «Генеза» 2005 рік». Якщо ініціали автора подані скорочено і ви не маєте можливості їх розшифрувати, тоді можна прочитати прізвище та скорочені ініціали автора: «Грицак Я.В. Історія сучасної України. Київ, Освіта, 2008 рік».

 

3. начитувати книгу потрібно короткими дозованими порціями. Оптимальним є варіант, коли один озвучений файл відповідає одній друкованій сторінці. У такому випадку начитувач, допустивши помилку при озвученні книги, зможе без особливих зусиль перечитати ту чи іншу сторінку.

 

4. перед прочитуванням кожної сторінки потрібно спершу назвати її порядковий номер («сторінка 3», «сторінка 4», «сторінка 5»), і лише тоді переходити до начитування тексту на цій сторінці. Це обов’язкова вимога, яку не можна порушувати!

 

5. Не можна слова або речення з однієї сторінки переносити на іншу. Озвучена книга повинна з точністю відповідати сторінкам друкованої книги. Єдине, що допускається – це прочитання цілого слова, якщо воно переноситься з однієї сторінки на іншу. Напр.: ст. 72 закінчується словом неза-, ст. 73 розпочинається словом «-лежність». У такому випадку ціле слово «незалежність» потрібно прочитати на вибір диктора на ст. 72 або ст. 73.  

 

6. Зберігати кожну начитану сторінку потрібно окремим файлом. Автоматично комп’ютер буде присвоювати цим файлам наскрізну нумерацію (001, 002, 003 і т.д.). Не варто в назві файлу прописувати назву «розділ 1», «вступ», «зміст» і т.д., оскільки тоді комп’ютер вибудує їх в алфавітному порядку, а це ускладнить незрячому пошук. Для прикладу: якщо ви робитимете все згідно цієї інструкції, то у вас складеться така система: файл 001 – титульна сторінка, файл 002 – сторінка один, файл 003 – сторінка два і т.д.

 

7. Якщо при начитуванні книги використовується програма audacity, зберігати кожен начитаний файл потрібно через опцію «експорт звукових файлів» (але не через опцію «зберегти файл»).

 

8. Якщо у тексті траплятиметься розділ або інший структурний пункт, пронумерований латинськими цифрами, тоді при начитуванні варто так і зазначити: «Розділ 5, римське III», «пункт другий, римське VI».

 

9. Якщо в тексті курсивом або жирним шрифтом виділятиметься якийсь підпункт чи пункт (особливо це характерно для підручників), тоді варто вголос про це сказати незрячому читачеві: «Підпункт виділений жирним шрифтом ( далі - назва підпункту)».

 

10.Іноді в тексті трапляється правило в рамці. Тоді також потрібно озвучити те, що ви бачите очима: «Правило в рамці (і прочитати це правило)».

 

11. Якщо в книзі трапляється малюнок, потрібно описати його власними словами. При цьому слід пам’ятати, що по відношенню до незрячих ви можете вільно вживати назви кольорів і слова «подивись, поглянь і т.д.». Це не ображає незрячу людину, навпаки – допомагає їй усвідомити всі моделі поведінки зрячих людей.

 

12. Якщо ви начитуєте підручник, у якому в завданні до параграфа міститься запитання щодо зображеної на малюнку пори року тощо, тоді вам власними словами слід коротко описати цей малюнок. Напр.: «на малюнку зображені оголені дерева, пожовкле і багряне листя опало додолу і лежить на чорній землі; тьмяна жовтокоричнева трава лише в деяких місцях вкриває землю; по небі пливуть сірі похмурі хмарки». В жодному випадку готової відповіді замість опису малюнка давати не можна! Незряча дитина повинна сама зробити висновок про пору року, опис якої вона щойно почула. Описувати малюнки потрібно кількома реченнями, не вдаватися в глибоку деталізацію, щоб не нагромаджувати непотрібні деталі в уяві незрячої дитини. Достатньо буває 20-30 секунд для опису малюнка, в окремих випадках цей опис може тривати хвилину-півтори.

 

13. Якщо в книзі трапляються таблиці, їх також потрібно озвучити за наступною орієнтовною схемою: «Таблиця номер 5 під назвою «частини мови». Таблиця складається з двох колонок і 10 рядків. Перша колонка – частини мови, друга колонка – приклади». Після цього ви переходити до озвучення таблиці, прочитуючи текст в першій колонці і відразу відповідь у наступному рядку, тоді текст в другій колонці та відповідь у наступному рядку. Наприклад: «Частини мови – іменник, приклади – стіл. Частини мови – прикметник, приклади – дерев’яний. Частини мови – дієслово, приклади – стоїть».

 

14.Якщо в книзі трапляються знаки параграфа, напис «розділ» або «пункт» тощо, їх потрібно обов’язково прочитувати. Проте читати розділові знаки не можна, їх просто виділяють інтонаційно.

 

Найголовніше, про що треба пам’ятати при начитуванні книги: читати потрібно лише те, що бачиш, і ділити файли по сторінках. Решта рекомендацій надані тому, що начитувачі можуть зіштовхнутися з тією чи іншою незрозумілою для себе ситуацією, а, отже, вже матимуть відповіді на найбільш поширені запитання.

 

 

2. Технічні засоби для начитування книг:

- диктофон

- мобільний телефон

- комп’ютер

Найбільш оптимальним є начитування ниг з використанням комп’ютера, на який встановлюються програми для запису і підключається зовнішній мікрофон.

 

3. Програми для запису з мікрофона:

- audacity

- gold wave

- mp3DC220

Ці та інші програми є безкоштовними, їх можна завантажити з Інтернету і встановити на власний комп’ютер. Можна скористатися іншими зручними для вас програмами, набравши в пошуковій системі ключові слова «програми для запису з мікрофона».

 

4. В якості мікрофона можна використовувати вмонтований у комп’ютер внутрішній мікрофон. Як правило, він дає неякісний звук (сторонні шуми, тріск, слабка гучність). Тому найкраще підключити зовнішній мікрофон-кліпсу, який продається в комп’ютерних магазинах, або скористатися іншим мікрофоном, який ви маєте вдома.

 

5. Якщо виникає потреба порадитися, просимо телефонувати за наступними номерами:

- Сидоряк Марта (068) 766 50 34

- Хімка Петро (097) 67 67 362, (050) 26 770 27

e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. , Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Просимо кілька перших файлів надіслати за вказаними електронними адресами для прослуховування та надання рекомендацій. 

Зверніть увагу! Якщо ви встановите на свій комп’ютер програму audacity, у вас на екрані висвітлиться червона кнопка «запис» і кнопка «стоп». Натиснувши кнопку «запис», потрібно прочитати номер сторінки і текст на ній, а тоді натиснути кнопку «стоп». Зберегти файл, присвоївши йому наскрізну порядкову нумерацію, починаючи з 001. Перегорнути наступну сторінку, натиснути червону кнопку «запис», назвати номер сторінки, прочитати текст і натиснути кнопку «стоп», зберегти файл під наступним порядковим номером 002.

Зберігати начитані файли потрібно через опцію «експорт звукових файлів» (але не через опцію «зберегти файл»).

 

Наш сайт: www.openlife.lviv.ua

«Читаюча дитина – процвітаючий край»

Черкаська обласна бібліотека для дітей працює за комплексно-цільовою програмою «Читаюча дитина – процвітаючий край». З її змістом ви можете познайомитися тут